شناسهٔ خبر: 46418 - سرویس بنادر و دریانوردی

محسنی خبر داد:

رشد ۹۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر/ بندر خرمشهر متولی تشکیل کمیته راهبردی گردشگری دریایی اروند و کارون شد

محمد محسنی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۹۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا طی هشت‌ماهه امسال در بندر خرمشهر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، محمد محسنی در گزارشی ضمن ارائه عملکرد هشت‌ماهه این اداره کل گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تخلیه و بارگیری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۰۴ تن کالا در بندر خرمشهر انجام شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه از مجموع عملیات انجام شده ۳۶۵ هزار و ۳۷۸ تن به تخلیه و ۸۳۵ هزار و ۲۶ تن به بارگیری اختصاص دارد، عمده بار صادراتی را مصالح ساختمانی، مواد معدنی، خوراک دام و تره‌بار عنوان کرد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار داشت: طی این مدت صادرات کالا از بندر خرمشهر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با افزایش ۱۹۱ درصدی به بیش از ۸۳۵ هزار تن رسیده است.

افزایش ۱۳ برابری صادرات کلینکر

محسنی میزان صادرات کلینکر از بندر خرمشهر به کشورهای کویت و عراق را ۵۱۳ هزار و ۷۶۱ تن اعلام کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۳ برابری را نشان می‌دهد.

رشد ۳۸ درصدی عملیات کانتینری

وی در ادامه افزود: در این بازه زمانی تخلیه و بارگیری بیش از ۶۰ هزار و ۷۸TEU کانتینر در بندر خرمشهر به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۳۸ درصدی برخوردار است.

رشد ۲۵ درصدی جابجایی مسافر

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر میزان جابجایی مسافر از طریق پایانه بین‌المللی مسافری خلیج‌فارس را ۲۲۱ هزار و ۸۰۸ نفر عنوان کرد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۱۹ درصدی تخلیه و بارگیری خودرو

محسنی با اعلام رشد ۱۹ درصدی تخلیه و بارگیری خودرو در بندر خرمشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شده است.

رشد ۹ درصدی تردد شناور

وی در پایان به تردد یک هزار و ۳۶۷ فروند شناور طی این مدت در مجتمع بندری خرمشهر اشاره کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اضافه کرد: ۴۴۷ فروند شناور به بالای هزار تن و ۹۲۰ فروند به شناور زیر هزار تن اختصاص دارد.

مجتمع بندری خرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل چندوجهی، قرار گرفتن در منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به کشورهای کویت و عراق یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری کشور به شمار می‌رود.

محمد محسنی همچنین گفت: در جلسه ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه‌ها که به ریاست ولی‌الله حیاتی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، بندر خرمشهر به عنوان متولی تشکیل کمیته راهبردی گردشگری دریایی اروند و کارون معرفی شد.

وی ادامه داد: این کمیته به منظور راهبرد صحیح و اجرایی موضوع گردشگری دریایی در رودخانه کارون و آبراه اروند با مسؤولیت اداره کل بندر و دریانوردی تشکیل می‌شود و با همکاری و هماهنگی ادارات و ارگان‌های ذیربط، موضوع رونق گردشگری دریایی پیگیری خواهد شد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار کرد: در این کمیته شهرداری، محیط‌زیست، میراث فرهنگی، نیروی دریایی و سازمان منطقه آزاد اروند عضویت دارند.

محسنی یادآور شد: پیگیری رونق گردشگری دریایی در اروند و کارون از جمله دغدغه‌های مهم اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر است که امیدواریم با رونق آن شاهد رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده در منطقه باشیم.