شناسهٔ خبر: 4644 - سرویس وزارتی

رییس جمهوری در همایش روز ملی مهندسی:

مهندسان کشور برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات وارد عمل شوند/ بخش مهندسی صادرات غیرنفتی را توسعه دهد

همایش روز ملی مهندس رییس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت نیازمند و متقاضی فکر، کار، تلاش و خدمت مهندسان است، گفت: مهندسان کشور می‌توانند با خدمت خود زندگی مردم را بهتر کنند و باید برای حل مشکلات کشور وارد صحنه شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر حسن روحانی امروز دوشنبه ۴ اسفند در همایش روز ملی مهندسی با تأکید بر اینکه دولت آماده واگذاری کارها به انجمن‌های مختلف از جمله جمع‌های مهندسی است ، گفت : تردیدی ندارم که مردم بهتر از دولت کار می‌کنند و باید در شرایطی که برنامه‌ها و مشکلات مهمی پیش رو داریم وارد عمل شوند.

رییس جمهوری با بیان اینکه کشور در زمینه آب و محیط زیست با مشکلات بزرگی روبروست، گفت: باید استفاده از آب را با روش‌های جدید و بهره‌وری قابل قبول، شروع کرده و اجرا کنیم . دولت کار بزرگی را در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و مناطق غرب کشور آغاز کرده و صدها هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر شبکه آبیاری مدرن برده است که ظرف یکی دو سال آینده خوزستان را متحول خواهد کرد.

دکتر روحانی در این خصوص به خشکسالی‌ها و پیش‌بینی‌ تداوم این روند در کشور اشاره کرد و گفت: روش غرقابی در شرایط فعلی کشور اسراف است و اگر مجتهدی در این خصوص فتوا بدهد، فتوای او به حق است.

رییس شورای عالی محیط زیست با اشاره به مشکل هوای تهران و اهواز و افزایش روزهایی که هوای ناسالم در این شهرها مستولی است، تصریح کرد: مردم زندگی راحت‌ و سالم می‌خواهند و باید با این معضلات مبارزه کرد ولو اینکه طرح‌های بلندمدت برای حل آنها داشته باشیم.

رییس جمهوری با اشاره به بحث ریزگردها و عملکرد مهندسان یک کشور در ساخت سدهای متعدد و مشکلات منبعث از آن در ایران وعراق گفت : کار مهندسی باید با منافع ملت‌ها گره بخورد و به مسأله محیط زیست و نیز اقتضائات فرهنگ ملی و دینی کشورها توجه داشته باشد و در عین حال همه جا اخلاق رعایت شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در ساخت بمب اتمی یک کار علمی بزرگ در شکافت هسته‌ای انجام شد اما چون پیوست اخلاقی ضمیمه‌اش نبود، منجر به جنایتی هولناک در هیروشیما و ناکازاکی شد.

دکتر روحانی سپس به برنامه‌های دولت در زمینه راه و راه‌آهن، توسعه بنادر اشاره کرد و گفت: مهندسان کشور باید در این عرصه‌ها حضور فعالی داشته باشند. خوشبختانه منابع مالی ساخت قطار سریع‌السیر تهران به اصفهان تا روز گذشته نهایی شد و ان‌شاء الله ایران وارد صنعت جدید و استفاده از راه‌آهن سریع‌السیر با سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر خواهد شد و این طرح‌ها با حضور، کمک و همت شما به نتیجه خواهد رسید.

رییس جمهوری با تأکید مجدد بر اینکه دولت یازدهم دست تقاضا و کمک به سمت مهندسان دراز می‌کند، خاطر نشان کرد: باید در برخی از موارد از منافع زودگذر بخاطر منافع کشور، تاریخ، آینده و ملت بگذریم.

دکتر روحانی از مهندسان کشور خواست تا برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات به منظور توسعه دولت الکترونیک ، ساخت ماهواره‌ برای قرار گرفتن در ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری و ساخت تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌ها وارد عمل شوند و ادامه داد: در خصوص صادرات غیرنفتی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی گام‌های باارزشی برداشته‌ایم . گزارشی درباره عملکرد یکسال گذشته در این خصوص درهیات دولت ارایه شد، این گزارش افتخارآمیز بود و بزودی در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

رییس جمهوری در این باره گفت: در ۱۰ ماه امسال نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته نزدیک به ۲۵ درصد افزایش صادرات غیرنفتی داشته‌ایم. به عنوان رییس‌ جمهوری از صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور خوشحالم و هنگامی که رهبران دو کشور در صحبت با من از شرکت‌های ایرانی که راه و سد در کشورهایشان ساخته بودند، قدردانی کردند و کار آنها را بهتر از شرکت های سایر کشورها می دانستند، احساس غرور کردم.

دکتر روحانی بر ارایه کار با کیفیت و قابل رقابت و توأم با اخلاق در طرح‌هایی که در خارج از کشور اجرا می‌شود، تأکید کرد و گفت: در صنعت نفت، ساخت نیروگاه و پل توانمندی‌های بسیار خوبی داریم و باید همواره در اجرای طرح ها به فکر نام ایران و فردای کشورمان باشیم.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با ابراز خرسندی از نامگذاری سالروز خواجه نصیر بنام روز ملی مهندسی ، گفت: اگر به تاریخ کهن ایران نگاه کنیم، آثار فراوانی به یادگار مانده که کار مهندسان در قرن‌های گذشته است. آثار آنها در تخت جمشید و اصفهان بسیار شگرف است و هنوز هم می‌تواند به عنوان الگوی شهرسازی و معماری اجرا شود.

دکتر روحانی با اشاره به توان مهندسان کشور در طول تاریخ در ساخت قنات‌ها و بادگیر‌ها برای بهره‌وری صحیح از آب و انرژی، گفت: در دوران جدید نیز مهندسان کشور نقش و دستاوردهای بسیاری داشته‌اند.

رییس جمهوری با اشاره به نقش مهندسان در پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنبش دانشجویی، گفت: این جمع فرهیخته در تحولات سیاسی جامعه هم پیشتاز بوده اند. بعد از انقلاب و در دفاع مقدس کار آنها بسیار ارزشمند بود. در جایی که تمام امکانات نیروی دریایی و هوایی کشور در اختیار مستشاران نظامی آمریکا بود و همه تردید داشتند که بتوان از این امکانات استفاده کرد، مهندسان کشور ما کار بزرگی در حفظ، نگهداری و تعمیر این امکانات انجام دادند.

دکتر روحانی با اشاره به حمله عفلقیان در آخر شهریور ۵۹ به کشور گفت: روز اول مهر ۱۴۰ فروند هواپیمای کشور وارد آسمان عراق شد و با انجام مأموریت سالم به پایگاه‌ها برگشتند که این حرکت عراق را شوکه کرد و هیچ کشوری در منطقه و جهان فکر نمی‌کرد که ایران آمادگی نگهداری این هواپیماها و اعزام آنها به مأموریت را داشته باشد، اما مهندسان، همافران و افسران، نهادی را به نام جهاد خودکفایی نیروی هوایی تأسیس کردند و توانستند موفقیتی اینچنینی رقم بزنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به ساخت پل خیبر در عملیات خیبر و ساخت پل روی اروندرود در عملیات والفجر ۸، این ابداعات را بی‌نظیر خواند و با بیان اینکه کار عظیم و بزرگی در زمینه موشکی در سپاه انجام شده است، گفت: در همه مراحل دفاع مقدس مهندسان نقش بسیاری داشتند و امروز نیز بخشی از افتخارات علمی و فناوری ما در زمینه نانو آی‌تی، آی‌سی‌تی، مهندسی پزشکی، داروسازی و هسته‌ای مربوط به آنهاست.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش روند حرکت کشور برای دستیابی به غنی‌سازی با اهداف صلح آمیز را یاد آور شد و تأکید کرد: ایران هیچگاه برای غنی‌سازی مخفی‌کاری نکرده است و اینکه می‌گویند ایران به دنبال مخفی‌کاری است دروغ بزرگی است چرا که ما در ابتدا به سراغ اروپایی‌ها رفتیم و بعد به سمت روسیه و چین و همه مذاکرات ما برای اینکه به انرژی نوین هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز دست یابیم، آشکار بود، اما آنها ما را به بهانه‌های واهی معطل کردند و در نهایت حاضر نشدند این فناوری را به ما بدهند.

دکتر روحانی با اشاره به نقش دانشمندان کشور در ساخت سانتریفیوژ و ایجاد نسل جدید سانتریفیوژ‌های پیشرفته، گفت: بخش بزرگی از افتخارات ما در فناوری‌های نوین مرهون تلاش آنهاست. در علوم فضایی گام‌های بلندی برداشته‌ایم، چنانچه ماهواره جدیدی که سال گذشته طراحی شد و امسال پرتاب گردید گام افتخارآمیز جدیدی در مسیر هوافضا بود.

رییس جمهوری تأکید کرد: در مسایلی که مربوط به منافع ملی کشور است، باید اختلافات سیاسی را کنار گذاشت. در علم، فناوری و افتخارات ملی ، این خط، آن خط و این جناح و آن جناح فرقی نمی‌کند ، مهندس راست و چپ در کنار هم سانتریفیوژ راه انداختند.

دکتر روحانی گفت: ما برای فرهیختگان کشور و مهندسین عزیز و سربازان خط مقدم دیپلماسی کشور ارزش بسیاری قایل است. امروز دیپلمات‌های ما در میدان بزرگ رقابت با کشورهای جهان حضور دارند و در خصوص مسایل فنی، حقوقی و سیاسی صحبت می‌کنند و تاریخ شهادت خواهد داد که ما دست کمی از آنها نداریم.

رییس جمهوری با بیان اینکه دیپلمات‌های ایران هماورد خوبی در میدان مذاکرات بوده‌اند، افزود: آنها در میدان رقابت و در مسیر راه هستند. ما چه به توافق نهایی موفق بشویم و چه ناموفق، آنها افتخار تاریخ و کشور ما هستند همانطور که مهندسان ما در اصفهان، نطنز و فردو و در رشته‌های مختلف افتخار ایران هستند.

دکتر روحانی با اشاره رتبه قابل قبول کشور در علم و فناوری بر رقابتی بودن تولیدات جدید کشور، تأکید کرد و گفت: دولت یازدهم تا امروز هر کجا که موفق بوده به دلیل حمایت، حضور و تلاش مردم و فرهیختگان و رهنمودها و حمایت رهبر معظم انقلاب بوده است.

رییس جمهوری با اشاره به آمار روز گذشته مرکز آمار مبنی بر تورم صفر در بهمن‌ماه سال جاری گفت: این کار عظیم و بزرگ بدون حضور و حمایت مردم نمی‌توانست محقق شود و دولت قدردان همه مردم است.

پیش از سخنان رییس‌ جمهوری دکتر آخوندی وزیر راه با اشاره به دسترنج مهندسان ایرانی در طول تاریخ هزاران ساله کشور که در میراث فرهنگی متبلور شده است، گفت: دولت یازدهم می‌تواند با حمایت از مهندسان و احیای مهندسی فضای سرشار از امید و ابتکار را در جامعه بدمد و موجب رستاخیز دوباره آثار مهندسی در کشور شود.

آخوندی با اشاره به اینکه در چند روز آینده بزرگترین طرح ریلی کشور آغاز خواهد شد، از توسعه صنعت راه‌آهن، جاده و هوانوردی در کشور خبر داد و گفت: امروز بیش از ۳۰۰ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی در کشور داریم که می‌توانند آثار بزرگی در کشور، خلق کنند و اگر موفق به تشکیل بنگاه‌های زودبازده مهندسی برای حضور در سطح بین‌المللی و کسب مهارت‌های رقابتی در کشور شویم، گام‌های بلندی در توسعه و ارزآوری برخواهیم داشت.

همچنین مهندس باهنر رییس ستاد بزرگداشت روز ملی مهندسی در سخنانی با اشاره به نقش مهندسان در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پیشرفت و توسعه کشور گفت: هم‌افزا کردن قدرت علمی مهندسان کشور و برنامه‌ریزی می‌تواند علاوه بر ایجاد امید در نسل جوان کشور به اشتغال‌زایی، تولید ثروت، جذب سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب و کار و مبارزه با بروکراسی اداری منجر شود.

مهندس ترکان مشاور رییس‌ جمهوری نیز در این نشست با تجلیل از ابتکارات و افتخارات مهندسان و فرزندان این سرزمین ، اظهار امیدواری کرد با ارایه تسهیلات و کمک نظام مالی و بانکی کشور ، صنعت ساختمان که هزاران مهندس در آن فعالیت دارند به حرکت درآمده و موجب رونق کشور شود./