شناسهٔ خبر: 4645 - سرویس مسکن و شهرسازی

اسلامی بیدگلی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

رایزنی با بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود وام بافت فرسوده/ بانک‌های عامل در انتظار تصویب یارانه سود تسهیلات در مجلس/ ارائه تسهیلات در حوزه وظایف شرکت عمران و بهسازی نیست

سعید اسلامی بیدگلی عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که این شرکت در حال رایزنی با بانک مرکزی برای تعیین نرخ سود بانکی تسهیلات بافت فرسوده است گفت: اگر بودجه یارانه سود تسهیلات مصوب نشود بازپرداخت وام‌ها برای مردم دشوار خواهد بود.

سعید اسلامی بیدگلی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره مشکلات متقاضیان وام بافت فرسوده برای دریافت این تسهیلات گفت: فرایندهای وام‌های قدیمی طبق سهمیه‌ای که قبلا اعلام شده بود همچنان پرداخت می‌شود اما وام‌های بافت فرسوده که جدیدا دولت اصرار بر پرداخت آن‌ها دارد از آیین‌نامه و دستورالعمل قبلی تبعیت نمی‌کند و تقسیم‌بندی‌های آن باید نهایی شود. البته در حال اولویت‌بندی هستیم و متقاضیانی که قبلا تشکیل پرونده داده بودند در اولویت نخست پرداخت قرار می‌گیرند.

وی سهمیه اعلام شده از سوی بانک مسکن به عنوان یکی از ۲۲ بانک عامل پرداخت کننده وام بافت فرسوده را پنج هزار فقره اعلام کرد و گفت: این تعداد بسیار کمتر از تقاضای انباشته در کشور است. باید شرایطی را فراهم آوریم تا وام‌ها هدفمند پرداخت شوند و جریان آن به خطا نیفتد. ضمن این‌که این موضوع مسئله مبتلابه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیست و ما در این شرکت تمامی دستورالعمل‌ها را داده‌ایم و در حال رایزنی با بانک‌ها و شبکه بانکی کشور برای تخصیص منابع و تعیین نرخ‌ها هستیم.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: ما وظایف خود را انجام داده‌ایم و از این مرحله به بعد دیگر در محدوده اختیارات شرکت نیست و بانک‌ها باید پیگیر باشند. با این حال از آنجایی که هدف اصلی اعطای وام بهسازی بافت‌های فرسوده در محدوده وظایف شرکت عمران و بهسازی قرار می‌گیرد ما خود را موظف به پیگیری تا مرحله پایانی می‌دانیم.

اسلامی از متقاضیان دریافت این وام درخواست کرد برای طی شدن مراحل قانونی شیوه‌نامه‌ها و پرداخت آن کمی صبر کنند و افزود: اگر تسهیلات بدون برنامه پرداخت شود اما بعد مشخص شود متقاضیان می‌توانستند از وام کم‌بهره‌تری استفاده کنند قطعا دریافت‌کنندگان وام ناراحت و شاکی می‌شوند. باید صبر کنیم تا تکلیف پرداخت‌های دولت مشخص شود. ضمنا مقرر شده دیگر شرکت‌های عمران و مسکن‌سازان مسئول ارائه معرفی‌نامه به ساکنان بافت‌های فرسوده نباشند و ادارات بافت فرسوده در استان‌ها و بانک‌ها این مسئولیت را بر عهده بگیرند.

وی درباره دلایل تغییر شیوه‌نامه به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در دوره‌های گذشته همه وام‌ها به مراکز هدف نرسیدند. خانه‌های ۴۵ متری تخریب شدند و جای آن را ساختمان‌هایی پنج طبقه گرفتند در حالی که محدودیت‌هایی برای ساخت‌وساز اعلام شده بود. وقتی شیوه‌های قبلی را پیگیری کردیم اشکالاتی در آن یافتیم که امیدواریم برطرف شود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران عوامل مختلفی را در ایجاد مشکلات این فرایند موثر دانست و ادامه داد: ما نیز درک می‌کنیم مردمی که بر اساس سیاست‌های دولت به سمت بهسازی بافت‌های فرسوده گام برداشته‌اند دغدغه‌های مالی برایشان مهمتر از دغدغه‌های سیاست‌گذاری در کشور است. به عقیده من تفاهمنامه‌ای که بانک ملت به امضا رسانده اتفاق مثبتی است و امیدواریم بتوانیم در این مدت از پرداخت‌های تسهیلات توسط این بانک به عنوان پایلوت استفاده کنیم تا مشکلات موجود برطرف شود.

تعیین نرخ‌های بانکی موضوع دیگری بود که اسلامی به آن پرداخت و گفت: تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم که پرداخت‌ها سریع‌تر انجام شود. در همین راستا با بانک مرکزی رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا تکلیف نرخ‌ها نیز تعیین شود.

وی درباره دلایل تعلل ۲۱ بانک عامل برای پرداخت تسهیلات بافت فرسوده گفت: اقتصاد ایران در سال ۹۱ و ۹۲ با مشکلاتی مواجه شد و شبکه بانکی تقریبا از ارائه هرگونه تسهیلاتی سر باز زد. به شدت با انجماد نقدینگی در کشور مواجهیم و از سوی دیگر بانک‌ها هم باید این تسهیلات را از منابع داخلی خود تامین کنند و برطرف کردن مشکلات در طول زمان می‌تواند ما را در دستیابی به مسیر درست کمک کند.

اسلامی با بیان این‌که امیدواریم بعد از بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی بودجه یارانه سود تسهیلات که مسئله‌ای کلیدی در این حوزه است مشخص شود افزود: این بودجه باید سبب پایین‌آمدن نرخ‌های بانکی شود. اگر بودجه‌ای برای این امر مصوب نشود بازپرداخت وام‌ها برای مردم دشوار خواهد بود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پایان مجددا تاکید کرد: ارائه تسهیلات در حوزه وظایف این شرکت نیست. شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نهادی پولی نیست و بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ کرده که باید تسهیلات را از منابع داخلی خود بپردازند. /