شناسهٔ خبر: 46474 - سرویس جاده‌ای

امینی مطرح کرد؛

آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح مسیر راه ترانزیت قزوین- بوئین زهرا/ به دنبال افزایش نقش ایران در حمل و نقل جهانی هستیم/ وجود ۲۵۰۰ کیلومتر شبکه ناقص در کشور

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به موقعیت مناسب ایران، به دنبال افزایش و ارتقای نقش کشور در حوزه حمل و نقل جهانی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین اظهار کرد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتباطی مناسب، ظرفیت بالایی در حوزه حمل و نقل جهانی دارد بنابراین تلاش می‌کنیم تا نقش کشور را در این حوزه پررنگ‌تر سازیم.

وی با بیان اینکه جایگاه کشور در دالان‌های (کریدور) ارتباطی بین‌ المللی قابل توجه است، گفت: تقویت نقش کشور در حوزه حمل و نقل جهانی یک ضرورت به شمار می‌رود.

این مسئول اظهار کرد: قرارگیری کشور بر سر مسیر‌های بین المللی موجب شده تا از طریق کنوانسیون‌ها و موافقت نامه‌ها با کشور‌های مختلف به دنبال تقویت جایگاه کشور در حوزه‌های حمل و نقل باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این رابطه طی سال‌های اخیر بین افغانستان، عمان، ترکمنستان، بلغارستان و گرجستان موافقت نامه‌هایی منعقد کرده ایم و همچنین تفاهم نامه‌هایی را نیز در بخش ریلی در حوزه خلیج فارس و دریای سیاه بین کشور‌های این حوزه‌ها به امضاء رسانده ایم.

وی با بیان اینکه در گذشته نقش کشور در برخی دالان‌های ارتباطی مانند تراسیکا که ارتباط آسیا و اروپا برقرار می‌کند لحاظ نشده بود، افزود: اما در ماه گذشته با پیگیری‌های انجام شده شاهد قرارگیری کشورمان در این دالان بودیم.

امینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نداشتن تعریف درست از شبکه حمل و نقل منطقه‌ای و ملی موجب شده است که هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه ناقص در کشور وجود داشته باشد که باید برای اصلاح آن‌ها تلاش کنیم.

وی با تاکید بر ایجاد فرایندی به منظور تسهیل در جابه جایی و انتقال کالا از کشور‌های مبداء به مقصد که از مرز‌های زمینی یا هوایی ایران و از راه‌های کشور می‌گذرند، ادامه داد: تنوع نیرو‌های دخیل در عبور و جابه جایی و حمل ونقل کالا به گریزانی بار‌ها از کشور منجر شده است.

استاندار قزوین نیز در این نشست خواستار راه اندازی مترو هشتگرد به قزوین شد و گفت: اجرای این طرح از توجیه اقتصادی لازم برخوردار است.
عبدالمحمد زاهدی گفت: مسیر ۱۵۰ کیلومتری تهران تا قزوین دارای ترافیک بالایی است و اگر مترو از هشتگرد به قزوین راه اندازی شود بخش قابل توجهی از ترافیک این مسیر مهم کاهش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، ۶ هزار و ۶۷۰ کیلومتر راه در استان قزوین وجود دارد که ۲۲۰ کیلومتر آن آزادراه، ۲۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و بقیه نیز راه آسفالته روستایی است.

همچنین بخشی از راه ریلی شرق به غرب کشور از این استان عبور می‌کند.

خط آهن در دست احداث قزوین-رشت نیز به عنوان بخشی از طرح ریلی جنوب به شمال کشور قسمتی از زیرساخت‌های ریلی این استان است که تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.