شناسهٔ خبر: 46611 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی خبر داد؛

ارزیابی ۷۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه/ اتمام ارزیابی واحدهای مسکونی روستایی

زلزله مدیرکل مسکن‌روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی با اشاره به این مطلب که تاکنون ۷۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، گفت: اولویت نخست بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، شامل بازسازی و تعمیر واحدهایی است که مصوبه دولتی را هم برای بازسازی و تعمیرات دارند.

مهندس سهرابی مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین اقدامات بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۱۰ ستاد معین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه به منظور کمک‌رسانی به بازماندگان مناطق زلزله‌زده، همچنین آواربرداری، تخمین و ارزیابی میزان خسارات در حال فعالیت هستند.

سهرابی ادامه داد: حدود ۷۵ هزار واحد مسکن شهری و روستایی تاکنون ارزیابی شده است و در مراحل پایانی ارزیابی میزان خسارات هستیم.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی با تاکید بر اینکه تاکنون ارزیابی واحدهای مسکونی روستایی به اتمام رسیده است، گفت: از زمان وقوع زلزله تاکنون ۷۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی ارزیابی شده‌اند که بین ۷ تا ۸ هزار واحد از کل واحدها، واحدهای مسکونی شهری هستند و مابقی نیز واحدهای مسکونی روستایی را شامل می‌شوند.

وی افزود: ارزیابی واحدهای مسکونی شهری به دلیل آنکه از پیچیدگی ارزیابی برخوردار است کمی به طول انجامیده است اما مراحل پایانی را به سر می‌برد.

سهرابی ادامه داد: ارزیابان واحد به واحد، واحدهای مسکونی شهری و روستایی را ارزیابی کرده‌اند که چه میزان خسارت وارد شده، چه میزانی باید بار دیگر احداث شوند و چه تعدادی از واحدها نیز باید نیازمند تعمیرات و بهسازی هستند که برای هر واحد، اطلاعات وجود دارد.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: مجموع ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحدی که آقای تابش در هفته نخسست پس از وقوع زلزله عنوان کرد و همان مقدار نیز ملاک عمل دولت برای تصویب بودجه قرار گرفت که شامل  تخریب ۱۰۰ درصدی ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و ۱۵ هزار واحد نیازمند تعمیرات هستند، جزو اولویت‌های نخست بازسازی و تعمیرات و بهسازی قرار دارد.

سهرابی یادآور شد:۷۵  هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه ارزیابی شده شامل واحدهای تخریب شده، نیازمند تعمیرات و فاقد نیازمندی به تعمیرات هستند. بدین معنا که ممکن است تعدادی از واحدهای مسکونی ارزیابی شده اند و بر اساس تشخصی ارزیابان فاقد نیازمندی به تعمیرات هستند.

وی خاطرنشان کرد که احداثی شامل دو نوع و تعمیراتی نیز شامل سه نوع هستند، برای هر واحد تشکیل پرونده انجام گرفته است و نوع بازسازی و تعمیراتی نیز مشخص شده است.

سهرابی گفت: اولویت نخست برای تامین اعتبار، شامل بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی هستند که مصوبه دولتی را هم برای بازسازی و تعمیرات دارند. اولویت دوم نیز واحدهایی هستند که آسیب دیده اند، قابل سکونت هستند اما نیازمند بازسازی هستند که اگر مصوبه دولت اصلاح شوند این دسته از ساختمان‌ها و واحدهای مسکونی نیز می توانند تعمیرات و بازسازی داشته باشند.

وی همچنین در بیان اقدامات بنیاد به منظور تامین کانکس موردنیاز خانوارها برای اسکان موقت، گفت: فرم هایی تهیه شده و هر خانواری انتخاب می‌کند که پول اسکان موقت را می‌خواهد نقدی بگیرد تا جایی را اجاره کند یا اینکه کانکس بخواهد که بنا به انتخاب متقاضی این موارد ارزیابی شده و در اختیار قرارگاه خاتم الانبیاء که مجری اسکان موقت کانکس شده در محل زمین‌های مردم جای‌گذاری می‌شود.

سهرابی گفت: محل استقرار کانکس ها نیز محل زمینی است که در تحت اختیار مردم قرار دارد تا تناقضی با محل عرصه‌ای که بازسازی می‌خواهد اتفاق بیفتد نداشته باشند.

وی تاکید کرد: با جانمایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، کانکس‌ها مستقر می‌شوند.