شناسهٔ خبر: 46664 - سرویس ریلی

مدیرعامل درمجمع عمومی راه آهن خبر داد:

یارانه‌های پنهان؛ عامل ضرر ۸۰۰ میلیاردی راه‌آهن در بخش مسافر

سعید محمد زاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن از ضرر ۸۰۰ میلیاردی راه‌آهن در بخش مسافر در سال ۹۵ به دلیل پرداخت یارانه‌های پنهان به این بخش خبر داد و گفت: در جلسه با سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد شد به ازای هر مسافر كیلومتر، مبلغی برای شركت راه‌آهن در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمد زاده در مجمع عمومی بودجه شركت راه آهن كه با حضور اعضای مجمع برگزار شد، اظهارداشت: باوجود فشارهای مختلف و كسری بودجه، برنامه های راه آهن طی ۴ سال گذشته را پیگیری و ادامه دادیم و در حال حاضر نسبت به سال ۹۵ افزایش عملكرد در بار داخلی و ترانزیت داریم

وی به اهداف کمی نیز اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ اهداف كمی در قالب برنامه ششم در نظر گرفته شده است كه بر اساس آن باید در حمل بارزمینی كشور از مجموع بار داخلی و ترانزیت به ۳۰ درصد و در حمل مسافر به ۲۰ درصد برسیم .

مدیرعامل راه آهن با بیان این كه برنامه سال ۹۷ برای نیل به این اهداف تدوین شده است گفت: با توجه به آنچه كه در سیاست های نظام مطرح است، هدف گذاری ها برای توسعه حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر در نظر گرفته شده است

وی در ادامه افزود : در این زمینه راه آهن تمام تلاش خود را بكار گرفته، بطوری كه در سال ۱۳۹۵، نزدیك به ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه مسافر ضرر كردیم كه این زیان ناشی از یارانه هایی است كه شركت راه آهن به حمل و نقل مسافر به شكل پنهان می پردازد.

مدیر عامل راه آهن، تحمیل این یارانه ها به راه آهن را موجب كسری بودجه و درآمد این شركت دانست و اظهار داشت: در جلساتی كه با همكاران در سازمان برنامه و بودجه داشتیم، این كسری و ضرر و زیان تایید و پیشنهاد شد كه به ازای هر مسافر كیلومتر، مبلغی برای شركت راه آهن در نظر گرفته شود.

وی همچنین تاكید كرد: اگر این امر صورت نگیرد به آن معنی خواهد بود كه هزینه بلیت مسافری در شبكه برای بخشهای دور برد ۲ برابر و بخشهای حومه ای ۷ برابر خواهد شد كه این مسئله چندان قابل قبول نیست .

محمد زاده در پایان نیز گفت: امیدواریم با پیگیری های مختلفی كه انجام می شود و بودجه انتزاعی كه از مجمع انتظار داریم، این مشكلات حل شود.

گفتنی است مجمع عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز در محل ساختمان مركزی شركت راه آهن و با حضور اعضای مجمع (نمایندگان وزارت راه و شهر سازی، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه كشور) برگزار شد.