شناسهٔ خبر: 46762 - سرویس بنادر و دریانوردی

راستاد مطرح کرد؛

اجرای ۱۵ درصدی فاز ۲ بندر شهیدبهشتی چابهار/ عزم سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه پس‌کرانه‌ها و تثبیت دیواره ساحلی بندر چابهار

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این مطلب که ۱۵ درصد فاز ۲ بندر شهید بهشتی چابهار در قالب ظرفیت‌های فاز یک به اجرا درآمده است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش است تا از ظرفیت‌های فاز یک برای توسعه پس‌کرانه‌های بندر و تثبیت دیواره ساحلی استفاده کند.

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که فازهای ۲ و دیگر فازهای بندر شهیدبهشتی چابهار در چه مرحله‌ای از روند احداث قرار دارند به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: فاز ۲ در قالب بخشی از ظرفیت‌های فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار، تقریبا ۱۵ درصدش اجرا شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این  که در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی برنامه شروع فاز ۲ را در دستور کار ندارد، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش است تا از ظرفیت‌های فاز یک برای توسعه یکسری از نیازهای دیگر فاز یک از جمله دسترسی پس‌کرانه‌ای بندر و تثبیت دیواره ساحلی استفاده کند.

راستاد تصریح کرد:  اجرای کامل فاز ۲  در آینده و با توجه به درنظرگرفتن شرایط روند جذب کشتی و کالا تصمیم‌گیری خواهد شد.

گفتنی است، بندرچابهار به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در جنوب کشور و در بخش شمالی دریای عمان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق اقیانوس هند از مهم‌ترین ظرفیت‌های ترانزیتی این بندر اقیانوسی ایران در منطقه است.

این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در آینده‌ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور جایگاه ویژه ای در ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق - غرب خواهد داشت.

بندر چابهار به عنوان دروازه ترانزیتی کشور با ۵۴۱ کیلومتر مرز دریایی در کریدور شرق - غرب نیز می تواند در زمینه ترانزیت و ترانشیب کالا به بنادرجنوبی کشورهای خلیج فارس ایفای نقش کند و با افتتاح طرح توسعه فاز اول بندر چابهار این بندر به عنوان یکی از کانون های داد و ستد و تجارت بین المللی در کشور مطرح شده است.

همچنین قرار است بندر شهید بهشتی در ۵ فاز  تکمیل شود و از ظرفیت کنونی که  ۸.۵ میلیون تن است را به ۸۰ تا ۸۵ میلیون تن برساند.