شناسهٔ خبر: 46851 - سرویس شرکت‌ها

متوسط بارش‌ها به ۲۷.۵ میلیمتر رسید؛

بارش‌های کشور نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشت

هوا شناسی - ابری متوسط بارش‌های کشور بر اساس گزارش‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران، تا پایان هفته سوم آذرماه به ۲۷.۵ میلیمتر رسید که به این ترتیب، نسبت به مدت مشابه پارسال- که ۳۲.۹ میلیمتر بود- ۱۶.۴ درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با گذشت ۷۷ روز از سال آبی جدید و از آغاز مهرماه امسال تا پایان روز جمعه هفدهم آذرماه متوسط بارش‌های کشور به ۲۷.۵ میلیمتر بوده است.

این میزان بارش در مقایسه با متوسط بلندمدت آن که ۴۶.۵ میلیمتر بود، به میزان ۴۰.۹ درصد کاهش یافت.

بر همین اساس، بیشترین بارش‌ها در حوضه‌های آبریز اصلی، دریای خزر با ۲۵.۷ میلیمتر، دریاچه ارومیه با ۲۴ میلیمتر، خلیج فارس و دریای عمان ۲۵.۲ میلیمتر، فلات مرکزی ۴.۵ میلیمتر، مرزی شرق با یک میلیمتر و قره قوم با ۸.۷ میلیمتر به ثبت رسید.

ایستگاه رامسر- صفارود در استان مازندران شاهد حداکثر بارندگی به میزان ۶۲۷.۵ میلیمتر بود و برای ایستگاه قوچان در استان خراسان رضوی حداقل بارندگی به میزان ۲۲.۷۵ میلیمتر گزارش شد. 

حجم بارش‌های اول مهر تا هفدهم آذر معادل ۴۵ میلیارد و ۳۲۱ میلیون متر مکعب گزارش شد.

به گزارش ایرنا، داود پرهیزکار، رییس سازمان هواشناسی کشور جمعه گذشته اعلام کرد: در سال آبی جاری، ۱۷ استان کشور بیشتر از ۴۰ درصد کمبود بارش دارند که در این میان وضع بارشی در استان‌های یزد (با ۸۷ درصد کمبود)، مرکزی (با ۹۰ درصد کمبود)، اصفهان (با ۹۱ درصد کمبود)، خراسان جنوبی (با ۹۲ درصد کمبود) و قم (با ۹۹ درصد کمبود) از بقیه استان‌ها دشوارتر است.

وی تصریح کرد: علاوه بر پهنه‌های بسیار گسترده خشکسالی با میزان «خفیف و متوسط» در بیشتر مناطق کشور، درجه «شدید و بسیار شدید» آن در مناطقی از استان‌های خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌های جنوبی، رضوی و شمالی، گلستان، گیلان، زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و کرمانشاه مشاهده می‌شود.

گفتنی است؛ سال آبی از اول مهرماه هر سال آغاز می‌شود و تا سی و یکم شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.