شناسهٔ خبر: 46903 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس:

تحویل بیش‌از ۱۷ هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم به متقاضیان/ ارتقاء کیفیت زندگی در شهرهای مذهبی با ۸.۵ میلیارد تومان اعتبار/ بهره‌برداری از ۱۵ پروژه جاده‌ای در استان فارس

فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس اظهار داشت: تاکنون ۴۷ هزار و ۹۲ واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل شده که از این تعداد بیش‌از ۱۶ هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم و یک هزار و ۳۵۵ واحد در دولت دوازدهم به بهره‌برداری رسیده و تحویل متقاضیان شده است.

فیروز تکاور  در  گفت و گو  با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  در خصوص تعداد سهمیه مسکن مهر استان فارس گفت: تعداد سهمیه مسکن مهر استان فارس ۵۱ هزار و ۷۱ واحد بود که در ۱۷ شهر استان برای ساختن مسکن مهر جانمایی شده است.

تکاور با بیان اینکه جشن اختتامیه مسکن مهر سال ۹۷ در استان فارس برگزار خواهد شد افزود: تا پایان امسال ۶۷۱ واحد مسکن مهر در سطح استان افتتاح خواهد شد.

۱۵ پروژه جاده‌ای در استان فارس تا پایان سال به بهره برداری می رسد

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با بیان اینکه در بحث جاده‌ای در ابتدای امسال ۶ پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۵۶۳ میلیارد ریال افتتاح شده گفت: بزرگراه "شیراز"- "جهرم" به طول ۷.۵، بزرگراه "داراب"- "جنت‌شهر" به طول ۴ کیلومتر بزرگراه محور قدیم "فسا"- "داراب" به طول ۱۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

تکاور همچنین اضافه کرد: راه اصلی " کازرون"- " فراشبند" به طول ۵ کیلومتر، راه اصلی "قطرویه"- "بنی کلاغی" به طول ۷.۵ کیلومتر و راه اصلی " فیروزآباد"–" قیر" به طول ۷ کیلومتر در مجموع به طول ۱۹.۵ کیلومتر افتتاح و تردد در آن جریان دارد.

وی  با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۵ پروژه جاده‌ای در سطح استان در حال ساخت است گفت: بزرگراه " داراب"- " جنت شهر" به طول ۵ کیلومتر و بزرگراه " شیراز" –" جم" به طول ۱۵ کیلومتر در حال ساخت بوده که طول کل مسیر ۱۶۰ کیلومتر و در حال حاضر ۳۰ کیلومتر از آن باقی مانده است که در این مسیر احداث تقاطع غیر همسطح "برشنه" به طول ۲ کیلومتر در دست اقدام است که جمعا به طول ۲۸ کیلومتر تا پایان سال به بهره‌برداری  خواهد رسید.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در  ادامه افزود: راه اصلی " فیروزآباد" - " فراشبند" به طول ۳۳ کیلومتر، راه اصلی " دولت‌آباد"- " زرین دشت" به طول ۱۵ کیلومتر، راه اصلی " گلگویه-" دهکویه" به طول ۳۰ کیلومتر، روکش راه اصلی " فیروزآباد"- " قیر" به طول ۷۰ کیلومتر، راه اصلی  "قطرویه- " بنی‌کلاغی" -" قطرویه"- " وزیره" به طول ۳۰ کیلومتر، را اصلی " سوریان"- " جعفرآباد"- " مزایجان" به طول ۱۵ کیلومتر، کمربندی شهرستان " داراب" ۴ کیلومتر، را اصلی " صفا شهر" – " اسفندآباد" به طول ۱۶ کیلومتر و اتصال راه اصلی " سورمق- اقلیدیه" شهرستان آباده به طول ۲۱ کیلومتر از جمله اقدامات جاده‌ای در سطح استان است که پروژه‌های فوق با هزینه‌ای بالغ بر یک‌هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

تکاور همچنین گفت: جاده‌های استان فارس عمدتا جاده‌های ترانزیتی هستن دکه کالا و یا خدمات به استان‌های جنوبی وهم جوار ترانزیت می کنند که با افتتاح پروژه‌های بالا به لحاظ کاهش ترافیک، تسهیل در تردد و کاهش حوادث را به همراه خواهد داشت.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس به بحث خطوط ریلی اشاره کرد و اظهار داشت: قرارداد احداث راه‌آهن "شیراز" – "بوشهر" – "عسلویه" به طول ۶۵۵ کیلومتر بسته شده است و احداث بخشی از این مسیر در شیراز با تجهیز کارگاه شروع شده و همچنین راه‌آهن " شیراز" –" استهبان"، " نیریز" – " گل گهر" سیرجان به طول ۴۳۶ کیلومتر کار اجرایی آن آغاز شده است.

تکاور ادامه داد: راه‌آهن " شیراز"- " جهرم" –" لار"- " بندرعباس" به طول ۵۵۰ کیلومتر در مرحله مقدماتی قرار دارد و با رفع مشکلات مالی عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه کار مطالعات اولیه راه‌آهن " شیراز"- " اهواز" انجام شده و در ادامه مسیر راه آهن " شیراز"- " اصفهان" ساخته خواهد شد گفت: ادامه این مسیر به " بوشهر" از اولویت‌های اداره کل راه و شهرسازی استان فارس است.

تکاور با بیان اینکه لزوم تبدیل محورهای استان به بزرگراه از ضروری‌ترین موضوعات جاده‌های استان فارس است افزود: افزایش جاده‌های استان و عریض شدن آن می تواند به طور مطلوبی از حوادث جاده‌ای استان کم کند.

۸.۵ میلیارد اعتبار برای ارتقاء کیفیت زندگی در شهرهای مذهبی استان

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس همچنین در سخنانی دیگر به ۶ پروژه مشارکتی در دست اقدام با بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها در محلات هدف مانند بافت فرسوده و بافت تاریخی قرار دارد و پروژهایی مانند احداث مدرسه، پارک، خانه بهداشت در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده استان در دست اجرا است.

همچنین تکاور  در خصوص  تامین اعتبار ۸.۵ میلیارد تومانی برای شهرهای مذهبی استان گفت: احداث ۴ خانه محله، احداث پروژه آب و فاضلاب شهرک "مهدی‌آباد" در شیراز احداث خانه "سهل آباد"و احداث وضوخانه از جمله پروژه‌هایی است که از محل اعتبار شهرهای مذهبی در شهر شیراز ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس ۳ هزار و ۹۹۴ هکتار بافت فرسوده دارد اظهار داشت: ۲۷ شهر استان فارس دارای بافت فرسوده است که یک هزار۸۰۰ هکتار در شیراز قرار دارد و همچنین میزان بافت تاریخی شهر شیراز ۳۵۷ هکتار است.

در ادامه تکاور افزود: ۳ شهر مرودشت، کارزون و شیراز در استان فارس دارای سکونتگاه‌ غیررسمی مصوب شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ بیش از یک هزار و ۴۰۰ پرونده برای نوسازی و بهسازی به بانک ها معرفی شده است گفت: پرونده این املاک برای دریافت تسهیلات بهسازی و نوسازی در بافت فرسوده تکمیل و به بانک‌ها ارسال شده است که از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۳ هزار نفر در استان فارس تسهیلات دریافت کرده‌اند.

تکاور همچنین به بهسازی و نوسازی در محله "سنگ سیاه" در شیراز اشاره کرد و افزود: بدنه‌سازی ضلع شرقی از جنب سازمان احیاء و نوسازی شهرداری تا امام زاده " سید تاج الدین غریب" با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و  ۲۵۹ میلیون ریال به اتمام رسیده و ضلع غربی این مکان با پیشرفت ۵۵ درصدی با هزینه‌ای معادل یک میلیارد و ۳۵۹ میلیارد تومان در حال تکمیل شدن است.

وی با بیان اینکه ۱۵ دفتر تسهیل‌گری در محلات هدف بازآفرینی راه‌اندازی شده و ساماندهی و مطالعه در این محلات را برعهده دارند اظهار داشت: این دفاتر با مطالعه و شناسایی نیازهای محلات این نیازها را با ضوابط و مقررات شهرسازی هماهنگ کرده و ضمن کم کردن نگاه آمرانه دولت برای ارتقاء سطح زندگی و رفاه ساکنان محلات هدف برنامه‌ریزی می کنند.

در پایان مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با اشاره به سکونتگاه‌های غیررسمی در استان فارس گفت: در شیراز حدود ۲۰ سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده که ۱۰ محله به عنوان محله هدف مصوب شده است که اقدامات بسیار خوبی در راستای توانمندسازی در این محله‌ها صورت گرفته که می توان به راه‌اندازی ۷ خانه محله با هدف ارتقائ سطح اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی ساکنان این محله‌ها اشاره کرد.