شناسهٔ خبر: 46925 - سرویس بنادر و دریانوردی

نوفرستی تشریح کرد:

ارائه بیش از ۱۰۰۰ نفر ساعت آموزش تخصصی به کشتیرانی‌ها/ تمامی فرآیندهای عملیات دریایی در هرمزگان الکترونیکی می‌شوند

مهدی نوفرستی معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح دستاوردهای پنج ماهه راه‌اندازی سامانه جامعه دریایی در بنادر این استان، از ارائه بیش از یک هزار نفر ساعت آموزش تخصصی به نمایندگان شرکت‌های کشتیرانی در هرمزگان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، مهدی نوفرستی  گفت: در راستای اهداف کلان سازمان بنادر و ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و همچنین به منظور الکترونیکی کردن فرآیندهای عملیات دریایی و تسهیل جریان کاری، سامانه جامع دریایی (IMAS) با امکان پشتیبانی از روی شبکه اینترنت، از نخستین روز مردادماه امسال در بندر شهید رجایی و سایر بنادر استان راه‌اندازی شد.

وی در ادامه افزود: در این سامانه مالکان شناورها و شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی بدون نیاز به مراجعه به بندر، خدماتی از قبیل ثبت نوبت شناورها، درخواست اجازه حرکت و در آینده نزدیک، تمامی خدمات دریایی را از طریق سامانه جامع دریایی دریافت می‌کنند.

به گفته نوفرستی، شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی در هرمزگان می‌توانند پس از دریافت نام کاربری، بدون نیاز به نصب نرم‌افزار و از طریق درگاه اینترنتی به این سامانه دسترسی داشته باشند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهارداشت: تمامی استعلامات لازم از سازمان‌ها و ادارات مختلف از جمله گمرک، برای صدور اجازه حرکت شناورها، به صورت الکترونیک و از سایت IMAS انجام می‌گیرد و در نهایت فایل اجازه حرکت برای نماینده کشتیرانی قابل‌چاپ، دانلود و یا ارسال برای کشتی خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: برای راه‌اندازی این سامانه و انتقال تغییرات انجام شده در فرآیندهای جاری بنادر، طی پنج ماه اخیر کارگاه‌های آموزشی مختلفی در بندر شهید رجایی و اغلب بنادر استان برگزار شده است.

وی همچنین افزود: در همین راستا، بیش از یک هزار نفر- ساعت آموزش به نمایندگان شرکت‌های کشتیرانی ارائه و گواهینامه‌های معتبر آموزشی نیز برای آن‌ها صادر شده است.

نوفرستی از جمله مزایای عملیاتی سامانه جامع دریایی را کاهش زمان کشتی‌ها در بنادر (پورت تایم) دانست و گفت: با بهره‌گیری از خدمات الکترونیکی این سامانه، شاخص پورت تایم به طور متوسط ۴۵ دقیقه بهبود می‌یابد.

در پایان معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان کاهش مراجعه و تردد مشتریان و ارباب‌رجوع درون بندر جهت دریافت خدمات دریایی، کاهش ترافیک، بهینه‌سازی مصرف سوخت، کمک به حفظ محیط‌زیست، کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف کاغذ و لوازم مصرفی اداری را از دیگر دستاوردهای راه‌اندازی این سامانه عنوان کرد.