شناسهٔ خبر: 47004 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی کشوراعلام کرد :

ICZMمسئولیت دستگاه‌ها در بهره‌برداری از دریا و ساحل را شفاف کرده است/ اجرای طرح کاداستر ساحلی و آمایش دریایی با همکاری نهادهای متولی

محمدرضا الهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به تصویب طرح تدقیق مدیریت یکپارچه سواحل (ICZM) استان هرمزگان گفت: این ابزار مدیریتی و تصمیم‌گیری، مسئولیت تمامی دستگاه‌های اجرایی را به صورت کاملاً شفاف مشخص کرده تا از ظرفیت‌های ساحل و دریا به شکل مناسبی استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، محمدرضا الهیار در یازدهمین نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان هرمزگان اظهارداشت: ایران به عنوان یک کشور دریایی از نعمت پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور برخوردار است.

وی در ادامه افزود: با بهره‌گیری و استفاده بهینه از این ظرفیت و نعمت خدادادی می‌توان بسیاری از مشکلات کشور در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی کشور را مرتفع کرد و از اتکای درآمدهای کشور به نفت کاسته شود.

به گفته الهیار، گام نخست استفاده از این ظرفیت‌ها و توسعه دریامحور مناطق ساحلی کشور، شناسایی دقیق پدیده‌های دریایی و جمع‌آوری اطلاعات پایه در قالب طرح آمایش دریایی است که توسط سازمان بنادر در دست مطالعه است.

عضو هیئت عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: بر این اساس مطالعات پایه دریایی شمال و جنوب کشور توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام شد و طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) با همکاری ۱۸ دستگاه اجرایی تدوین و به تصویب شورای عالی شهرسازی کشور رسید و کار ویژه مرز شورای امنیت کشور نیز در جریان این مطالعات قرار دارد.

الهیار بیان کرد: از این پس سازمان بنادر و دریانوردی قصد دارد این طرح را در سطح استان‌ها و شهرستان‌های ساحلی تدوین و اجرایی کند که استان هرمزگان نخستین استانی در کشور محسوب می‌شود که نتایج مطالعات ICZM در آن به صورت عملیاتی با همکاری مدیریت عالی استان، فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی پیاده‌سازی می‌شود.

 وی با بیان اینکه هرمزگان به دلیل بهره‌مندی از ۴۰ درصد سواحل کشور، دارای طولانی‌ترین نوار ساحلی در کشور است، گفت: از سوی دیگر با توجه به اینکه اطلاعات پایه دریایی این استان نیز موجود بود، هرمزگان به عنوان پایلوت طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی انتخاب و به عنوان نخستین استان مطالعات آن صورت گرفت و نتایج این مطالعات در این نشست ارائه شد.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی مبنای توسعه دریامحور در کشور خواهد بود و جهت رشد و توسعه مناطق ساحلی، ابعاد مختلف در آن بررسی شده است.

وی بیان کرد: در این طرح مطالعات یکپارچه‌ای در هرمزگان صورت گرفته که مسئولیت تمامی دستگاه‌های اجرایی را به صورت کاملاً شفاف مشخص کرده تا از ظرفیت‌های ساحل و دریا به شکل مناسبی استفاده شود.

در پایان الهیار گفت: بر پایه مطالعات صورت گرفته در ICZM، به همت سازمان بنادر اجرای طرح کاداستر ساحلی با همکاری نهادهای متولی در دستور کار قرار دارد.