شناسهٔ خبر: 47030 - سرویس استان‌ها

مدیر سازمان زمین شناسی اصفهان:

فرونشست زمین در اصفهان وقوع زلزله را تسریع می‌کند

نشست زمین مدیر سازمان زمین شناسی اصفهان گفت: فرونشست زمین خود یک زلزله خاموش است و وقوع زلزله را در اصفهان تسریع می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی اسلامی، در سمینار آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل که ویژه مدیران کل راه و شهرسازی و روسای بحران و بهسازی شهری استان‌ها در اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: فرونشست زمین در مهیار، گلپایگان، کاشان و دیگر نقاط اصفهان سبب شده که در آینده نزدیک در استان شاهد وقوع زلزله باشیم.

اسلامی گفت: فرونشست‌های پیاپی در اصفهان نشان می‌دهد که صفحات زیرزمینی در حال حرکت است و به دنبال یک شکستگی ضعیف میگردند تا بتوانند انرژی خود را خارج کنند.

مدیر سازمان زمین شناسی اصفهان با اشاره به اینکه فرو نشست زمین در اصفهان یکی از مشکلات جدی این استان است، تصریح کرد: اصفهان در کنار یزد، اراک و همدان جزو استان‌های سفید از نظر زمین لرزه قرار گرفته است اما با توجه به اینکه وضعیت ۱۲ دشت در این استان به مرحله بحران رسیده است، باید نسبت به رخدادهای طبیعی در اصفهان نیز حساسیت داشته باشیم.

وی بیان داشت: در شهرستان هایی مانند کاشان و شهرضا به دلیل فرونشست‌هایی که وجود دارد، امکان تخریب چندین برابر است که همین وضعیت را در شهرهایی مانند میناب در استان هرمزگان نیز شاهدیم.

اسلامی ادامه داد: با وجودیکه پیش‌بینی زمین لرزه ناممکن است اما میزان خطرپذیری در چنین حوادثی با مدیریت صحیح قابل کنترل است.

وی افزود: در ساختمان‌های ما باید راه‌های دسترسی ایمن پیش بینی شود هرچند مقاوم سازی آنها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش مهر مدیر سازمان زمین شناسی اصفهان اضافه کرد: ما برای کاهش آمار تلفات در آینده با وجود خانه‌هایی که در مسکن مهر ساخته شده است، نیاز به چاره اندیشی داریم چراکه در شرایط کنونی با وجودیکه ایران یک درصد جمعیت جهان را در خود جای داده، هنگام رخدادهای طبیعی با تلفاتی به اندازه کشور چین مواجه می‌شود.