شناسهٔ خبر: 47037 - سرویس استان‌ها

شهردار اصفهان:

فقر و حاشيه‌نشينی مانع رسیدن به توسعه پايدار است/ بهره مندی از مزايای شهروندی، شاخص‌ترين معيار توسعه پايدار

نوروزی شهردار اصفهان شهردار اصفهان بهره‌مندی از مزایای شهروندی را شاخص‌ترین معیار توسعه پایدار دانست و گفت: در این راه باید با برنامه‌ریزی جامع و فراگیر حقوق اساسی شهروندان را تامین و آن‌ها را در امر توسعه شهری مشاركت دهیم چراكه آگاهی و بهره‌مندی آن‌ها از این حقوق بستر اصلی توسعه پایدار به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان طی سخنرانی در هفتمین كنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری بیان كرد: زمانی كه صحبت از مكان برگزاری این همایش در استان بود و پیشنهاد برگزاری آن در محل كارخانه ریسباف مطرح شد شهرداری باتوجه به رسالت خود در خدمات رسانی به مردم پذیرفت تا تمامی هزینه‌های لازم برای برگزاری این همایش بزرگ را در این مكان پرداخت كند چراكه كارخانه ریسباف به نوعی معرفی بزرگ اصفهان است.

وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینكه كارخانه ریسباف باتوجه به دستور وزیر محترم راه وشهرسازی و مذاكرات انجام شده در جهت احیا و بازسازی آن به شهرداری منتقل شود گفت: امید داریم تا با انجام این اتفاق بتوانیم براساس طرحی مناسب و فضاهای شهری متناسب با نوع ساخت این مكان كارخانه ریسباف را به مركز خدمات‌رسانی برای تمامی مردم این شهر تبدیل كنیم.

نوروزی با بیان اینكه قطعا هدف برگزاری این گونه همایش‌ها ارتقای كیفیت زندگی شهری است گفت: امید داریم با تصمیم اتخاذ شده در جهت احیای این مكان باارزش كارهانه ریسباف به شهرداری منتقل شده و به مكانی بسیار زیبا در شهر تبدیل شود.

شهردار اصفهان در ادامه سخنان خود شهرها را عامل اصلی ناپایداری در جهان امروز دانست و گفت: امروزه همه مسئولان تلاش بر پایداری شهرها دارند چراكه اگر این امر محقق نشود آینده‌ای ناامن بشریت را تهدید خواهند كرد.

وی ادامه داد: برخی توسعه پایدار را توسعه‌ای تعریف می‌كنند كه تنها نیازهای نسل فعلی را تامین می‌كند. این در حالی است كه توسعه پایدار باید توانایی نسل‌های آینده را نیز در نظر بگیرد. قطعا این توسعه نباید مانع اقدامات آیندگان باشد بلكه باید موجب ارتقای كیفیت زندگی شهروندان شود.

به گفته این مقام مسئول توسعه پایدار باید در تمامی زمینه‌ها از جمله زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، كالبدی و محیط ‌زیستی باید تحقق پیدا كند تا بشریت را از گزند آفات موجود در امان نگه دارد.

قدرت الله نوروزی استفاده از منابع تجدید پذیر، بهره‌مندی از فناوری‌های نوین ریشه‌كنی فقر، تغییر ساختارها، توزیع ثروت و سرمایه، تغییر ساختار الگوی درآمدی و ایجاد برابری و بهره‌مندی از امكانات را از نكات مهم و مورد توجه در امر توسعه پایدار دانست و گفت: قطعا تحقق توسعه پایدار بدون توجه به این موارد امكان‌پذیر نخواد بود. بدون شك داشتن جامعه ایمن به همراه آسایش بدون توسعه اجتماعی امكان‌پذیر نیست پس باید با توسعه همه‌جانبه و ایجاد تعامل بین تمامی دستگاه‌های مربوطه و همچنین با تاكید بر تمركز امر توسعه بر ارزش‌های فرهنگی و انسان این مهم را در كشور محقق سازیم.

شهردار اصفهان در ادامه با توجه به زیرساخت‌ها، خدمات شهری و بهره‌مندی شهروندان از رفاه را از موارد بااهمیت دیگر در بحث توسعه پایدار دانست و گفت: پایه اصلی توسعه پایدار شهری، توسعه شهر همزمان با ارتقای زیرساخت‌هاست كه در نهایت به ارتقای كیفیت زندگی، رعایت حقوق شهروندی و حفظ محیط زیست منجر خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود بهره‌مندی از مزایای شهروندی را شاخص‌ترین معیار توسعه پایدار دانست و گفت: در این راه باید  با برنامه‌ریزی جامع و فراگیر حقوق اساسی شهروندان را تامین و آن‌ها را در امر توسعه شهری مشاركت دهیم چراكه آگاهی و بهره‌مندی آن‌ها از این حقوق بستر اصلی توسعه پایدار به شمار می‌رود.

شهردار اصفهان در پایان با تاكید براینكه قطعا با فقر و حاشیه‌نشینی و بروز مشكلات اكولوژیكی نمی‌توانیم به توسعه پایدار دست پیدا كنیم گفت: بدون شك در این راه باید ضمن مبارزه با فقر، بیكاری و حركت به سمت حقوق شهروندی به سوی توسعه پایدار در شهرها گام برداریم.