شناسهٔ خبر: 47070 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان خراسان‌رضوی؛

جامعه مهندسی خطرپذیری ساختمان‌ها را جدی بگیرد/ افزایش ایمنی ساختمان‌ها با استفاده از مصالح مرغوب

حسین کامران رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: جامعه مهندسی باید بعد خطرپذیری با اولویت ایمنی و حفظ جان انسان‌ها را در ساخت و ساز ها جدی بگیرد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان نظام مهندسی خراسان‌رضوی، مهندس حسین کامران دیسفانی روز پنج شنبه ۲۳ آذرماه در سمینار بررسی آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله استاندارد ۲۸۰۰ (ویرایش چهارم) افزود: وظایف مهندسین در اجرای ساخت و سازها در چهارچوب قانون مقررات ملی ساختمان و آیین نامه ۲۸۰۰ مشخص شده است.

 به گفته وی، آیین نامه ۲۸۰۰ در کمتر از ۳۰ سال ۴ نوبت ویرایش و به روز رسانی شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه خروجی کار در حوزه عمل راضی کننده نیست و علیرغم وجود آئین نامه و متخصصین زبردست ما شاهد تخریب ساختمان ها بیش از تصور هستیم و قطعاً در رعایت آئین نامه و سیکل ساخت و ساز مراقبت و دقت های لازم به عمل نمی آید.

 مهندس کامران دیسفانی با اشاره به حادثه غم‌انگیز زمین لرزه سرپل ذهاب گفت: ما در کشور هر ۵ سال یک زمین لرزه مخرب نظیر زمین لرزه گناباد، طبس، رودبار، منجیل، قائنات، بم، بجنورد، آذربایجان، کرمان و کرمانشاه را به بزرگی بیش از ۷ ریشتر داشتیم، که بعضاً تلفات جانی تا مرز ۳۰ هزار نفر بوده است.

 رئیس هیئت مدیره سازمان گفت: در زلزله کرمانشاه آسیب‌پذیری و تخریب در ساختمان‌های دولتی، مسکن مهر و مردمی زیاد بود و البته بیشترین حجمه به ساختمانهای مسکن مهر وارد شد، در حالی که ساختمان‌های دولتی نظیر بیمارستان جدید الاحداث سرپل ذهاب که قطعاً مشاور، ناظر مقیم و پیمانکار ذیصلاح داشته است، باز هم بخش‌های از ساختمان تخریب و بلا استفاده شد.

 وی افزود مهندسین ما باید دقت بیشتری در اجرا و پایداری ساختمان داشته باشند و فرهنگ سازی کنیم در ساخت و سازها از مصالح استاندارد و مرغوب و سبک و از جوشهای کارخانه استفاده کنند، تا ضریب ایمنی و مقاومت ساختمان افزایش یابد.

در این سمینار مهندس جواد مروتی رئیس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، با پخش تصویر نقشه هوایی ساختمان های آسیب دیده زلزله زده سرپل ذهاب گفت: بسیاری از این ساختمان های خسارت دیده بر اثر ضعیف بودن جوش ها و پایه ساختمان و استفاده از مصالح ساختمانی نامرغوب بویژه بتن نامرغوب بوده است.

حمید کاظمی استاد دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و دکترای سازه و زلزله هم در این سمینار گفت: در کشور چهار گروه ساختمانی داریم؛   که شامل ساختمان‌های مسکونی، دانشگاه ها و مدارس، بازار ها و ساختمان های ضروری نظیر بیمارستان و درمانگاه می باشد.

وی  افزود: ضریب هر گروه از طبقه بندی ساختمان ها اهمیت ویژه ای در طراحی و سازه های بتنی و یا فلزی دارد که به طور مثال ضریب ساختمان های بیمارستان ۴۰ درصد، مراکز پرتردد عمومی نظیر دانشگاه ۲۰ درصد در افزایش نیرو خواهد بود.