شناسهٔ خبر: 47073 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان خبر داد:

ممنوعیت تردد کامیون بالای ۵۰ سال عمر در جاده‌های گیلان/ رشد ۶.۲ درصدی حمل کالا در جاده‌های استان

کامیون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان گفت: از ابتدای سال ۹۷ تردد کامیون‌های با عمر بالای ۵۰ سال در جاده‌های استان گیلان ممنوع است و برای این وسایل نقلیه بارنامه صادر نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا نازک‌کار مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان در نشست خبری به‌مناسبت فرا رسیدن روز حمل‌ و‌ نقل اظهار کرد: نیروهای راهداری استان گیلان از زمان بارش نخستین برف گیلان به‌همراه امکانات لازم در راهدارخانه‌های مناطق صعب‌العبور مستقر شدند.

با اشاره به لزوم آمادگی نیروهای راهداری استان گیلان پیش از بارش برف و وقوع بحران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۶ راهدارخانه ثابت و ۹ راهدارخانه سیار در استان گیلان وجود دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان خاطرنشان کرد: امسال ۴۱ اکیپ راهداری شامل ۲۷۴ ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین به‌همراه ۴۸۲ راهدار و اپراتور در مناطق جاده‌ای حضور پیدا کرده‌اند.

نازک کار با بیان اینکه استان گیلان دارای ۳۵۸ کیلومتر جاده صعب العبور است عنوان داشت: ۲۵ راهدار خانه موجود در استان گیلان به صورت ۲۴ساعته آماده ارائه خدمات هستند.

وی با اعلام اینکه ستاد مرکزی راهداری استان در میدان نیروی دریایی رشت تشکیل شده است ابراز داشت: مدیریت و ساماندهی ماشین‌آلات و برنامه ریزی برای اعزام آنها به مناطق مخنلف استان در این ستاد انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان یا اشاره بر میزان عمر میانگین ماشین آلات در این نهاد تصریح کرد: هدف از بیان این مطلب ارائه بودجه لازم چه از منابع ملی و چه منابع استانی برای نوسازی ماشین آلات راهداری است.

نازک‌کار با تاکید بر اینکه در صورت تخصیص بودجه آمادگی نوسازی ماشین آلات راهداری استان گیلاان وجود دارد گفت: بنابر هماهنگی‌های انجام شده قرار است ۲ میلیارد تومان از منابع استانی برای خرید ماشین آلات تخصیص داده شود.

وی ضمن تشریح امکانات موجود در استان گیلان در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان گیلان ۱۶۸ شرکت حمل و نقل کالا، ۱۲۶ شرکت حمل و نقل سافر، ۲ شرکت بین ‌المللی حمل و نقل کالا و یک شرکت بین‌المللی حمل و نقل مسافر وجود دارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان با اعلام اینکه ۷ هزار و ۹۳۵ ناوگان حمل و نقل عمومی در استان گیلان مشغول به فعالیت هستند افزود: از این میان ۳ هزار و ۳۸ دستگاه در بخش مسافر و ۵ هزار ۴۰۱ دستگاه دربخش کالا فعالیت دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل مسافری دارای ۱۸۸ دستگاه اتوبوس، ۷۶۳ دستگاه مینی بوس و هزار و ۵۸۳ دستگاه سواری است افزود: بالاترین عمر میانگین وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی مربوط به مینی‌بوس‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه میانگین عمر مینی‌بوس‌های فعال در حوزه مسافربری جاده‌ای در استان گیلان ۲۸.۶ سال است اعلام کرد: میانگین عمر متوسطه اتوبوس‌های حوزه مسافربری جاده‌ای در گیلان ۸.۸ سال و سواری‌ها ۸.۳ است که از شرایط کشوری بهتر است.  

نازک‌کار بر در نظر گرفتن سیاست‌ها و اهرم‌های تشویقی برای نوسازی و تعویض ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی جاده تاکید کرد و گفت: ۱۲ هزار ۲۰۹ راننده در حوزه حمل و نقل جاده‌ای در گیلان وجود دارد که ۸ هزار ۱۷۳ نفر در بخش حمل‌ونقل کالا و ۴ هزار ۳۱ نفر در حوزه حمل‌و‌نقل مسافر فعالیت می‌کنند.

تسینم از قول وی نوشت: در هشت‌ماهه نخست امسال ۶ میلیون و ۵۷ هزار تن کالا توسط ۴۳۰ هزار و ۲۵۳ دستگاه تردد در جاده های گیلان جا‌به جا شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶.۲ درصد رشد داشته است.

وی افزود: همچنین در ۸ ماهه نخست امسال ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۳۸۵ نفر مسافر توسط ۴۹۵ هزار و ۸۰۹ دستگاه تردد در جاده های گیلان رفت و آمد داشته اند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است.  

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان اظهار داشت: امسال ۸ هزار و ۲۳۱ زائر اربعین حسینی توسط ۲۶۶ ناوگان حمل و نقل عمومی برونشهری از استان گیلان به مرز اعزام شدند.  

وی با بیان اینکه ۸ هزار ۷۲۳ زائر خارجی نیز توسط ناوگان حمل و نقل برون شهری گیلان به مرزها برده شدند گفت: این زائران از کشورهتی آذربایجان، گرجستان و داغستان روسیه بودند که به ۱۲۷ دستگاه اتوبوس، ۲۰ دستگاه مینی بوس، ۱۱ دستگاه ون و ۷۱ دستگاه سواری به مرز شلمچه اعزام شدند.

این مقام مسئول اعلام کرد: بر اساس بند ۷ و ۱۲ قانون راهداری‌ها، از ابتدای سال ۹۷، تردد کامیون‌های با عمر متوسط بالای ۵۰سال در جاده‌های استان گیلان ممنوع است و برای این وسایل نقلیه بارنامه صادر نمی‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان ضمن تشریح میزان مجتمع‌های خدمات رفاهی موجود در جاده‌های استان گیلان گفت: در حال حاضر ۱۲ مجتمع رفاهی در حال بهره‌برداری و ۱۱ مورد در دست ساخت است.

نازک‌کار اعلام کرد: درحال حاضر مجوز راه‌اندازی رستوران و یا پمپ بنزین جاده‌ای به هیچ فردی داده نمی‌شود و هرکس تمایل دارد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند می‌بایست در قالب مجتمع خدماتی طرح خود را ارائه دهد.

وی با اشاره به خلاء موجود در آزاد راه قزوین رشت جهت راه‌اندازی مجتمع‌های خدماتی رفاه ابراز داشت: سرمایه‌گذارانی که تمایل به ایجاد این مجتمع‌ها در این مسیر دارند می‌توانند برای اخذ مراحل و مجوزات لازم به راهداری استان گیلان مراجعه کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان با اعلام اینکه استان گیلان دارای ۳۴ چهار پل‌عابر‌پیاده برون شهری است خاطرنشان کرد: ۲۶ دستگاه از این پل‌ها با همکاری بخش خصوصی ساخته شده است.

نازک‌کار با اعلام اینکه سه عامل انسان، راه و وسیله‌ نقلیه عامل بروز تصادفات در کشور هستند ابراز داشت: اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان در کنار پلیس راه استان در تلاش است تا سطح فرهنگ ترافیک را افزایش دهد و در این مسیر از اقدامات هنری استفاده می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه عابران پیاده و موتورسواران بیشترین میزان خسارت را در تصادفات جاده‌ای می‌بینند گفت: اقداماتی رسمی در قالب پخش جزوات و توزیع کالاهای تشویقی در دستور کار اداره‌کل راهداری است که در این راستا ۱۳ هزار کلاه‌ ایمنی در روستاها توزیع شده است.

نازک کار با اشاره به لزوم استفاده از فناوری‌های هوشمند و دیجیتال در حوزه راهداری گفت: ۱۱ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور جدید در سال ۹۵ در محورهای مواصلاتی استان گیلان راه‌اندازی شد که برای افتتاح آن ۱۷ میلیارد ریال اعتبار ملی تخصیص داده شده بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان با بیان اینکه ۳۷ سامانه ثیت تخلف دیگر نیز برای محورهای مواصلاتی رشت آستارا و رشت چابکسر درنظر گرفته شده افزود: ۳۰ سامانه تا پایان امسال به بهره‌برداری میرسد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر علل تعدد سرعت‌گیر در جاده‌های استان گیلان گفت: ما خودمان نیز با این امر مخالف هستیم اما به‌دلیل نبود فرهنگ مناسب ترافیکی و لزوم حفظ جان مردم مجبور به اجرای آن هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان خاطرنشان کرد: پلاک‌های خودروهای منطقه آزادانزلی به‌زودی به سه شکل خصوصی، عمومی و دولتی تفکیک می‌شود و قرار است خودروهایی از بخش عمومی در اختیار راهداری قرار گیرد.

انتهای پیام/

R۷۸۷۷/P۱۳۷۷/S۶,۷۱/CT۱۱

به اشتراک بگذارید:

http://tn.ai/۱۶۰۱۴۶۲