شناسهٔ خبر: 47096 - سرویس استان‌ها

در چهارمحال و بختیاری انجام شد:

بررسی مشکلات پروژه چهارخطه شهرکرد- شلمزار در چهارمحال و بختیاری

نشست در هشتمین جلسه کمیسیون اجرایی ایمنی حمل‌ونقل استان چهارمحال و بختیاری به ریاست استاندار، مشکلات پروژه چهارخطه شهرکرد- شلمزار بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری، حسینعلی مقصودی مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان در حاشیه هشتمین جلسه کمیسیون اجرایی ایمنی حمل‌ونقل استان ضمن اعلام این خبر افزود: در پی حادثه دلخراش تصادف اخیر در محور شهرکرد- شلمزار که منجر به فوت ۶ نفر از هم استانی‌های عزیز گردید این کمیسیون با تشکیل جلسه اضطراری به ریاست استاندار چهارمحال و بختیاری به بررسی مشکلاتی که بر سر راه اجرای پروژه چهارخطه شهرکرد – شلمزار وجود دارد، پرداختند.

وی در ادامه اظهار داشت: با پیگیری‌های متعدد به عمل آمده در راستای ملی نمودن پروژه احداث باند دوم شهرکرد-شلمزار، نهایتاً در سال ۹۵ با موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور پروژه مذکور به عنوان بخشی از طرح ملی محور شهرکرد – بازفت تعریف گردید و دارای ردیف اعتباری شد.

مقصودی تصریح کرد: با برگزاری مناقصه در همان سال، عملیات احداث باند دوم شهرکرد – شلمزار حدفاصل سه‌راهی شمس‌آباد تا سه‌راهی امیرآباد به طول ۱۳ کیلومتر با عقد قراردادی به مبلغ ۱۳۰ میلیارد ریال توسط پیمانکار برنده مناقصه عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

وی گفت: علیرغم اینکه در طراحی این پروژه تلاش بر این بوده که برای احداث باند دوم از حریم قانونی موجود راه بیشترین استفاده گردد و حتی‌الامکان کمترین میزان اراضی کشاورزی برای این منظور تصرف شود با این حال متأسفانه با شروع عملیات در زمینه احداث محور در حریم قانونی و در برخی نقاط در زمینه تملک اراضی مورد نیاز با مشکلات اجتماعی مواجه شدیم.

مقصودی در ادامه افزود: امیدواریم با تعامل بیشتر نهادها و دستگاه‌های اجرایی مربوط و همچنین مالکان اراضی مجاور این طرح، عملیات اجرایی این پروژه تسریع یافته و در آینده شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان میزان اعتبار مصوب امسال این طرح را ۳۰ میلیارد ریال و اعتبار تخصیص یافته را ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد و در ادامه افزود: محور شهرکرد – شلمزار یکی از محورهای شریانی مهم استان به عنوان محور اتصال بین ۴ شهرستان از جاده‌های پرترافیک استان است و روزانه ۱۳۰۰۰ تردد در آن صورت می‌گیرد که این جاده با مشخصات فعلی جوابگوی این حجم تردد نیست.

وی عنوان کرد: به تأیید کارشناسان ترافیک، یکی از دلایل وقوع چنین حوادث تلخ سرعت و سبقت غیرمجاز است که علیرغم عدم وجود نقطه حادثه‌خیز و عدم وجود پیچ و قوس در این مسیر و نداشتن شیب و به دلیل مستقیم و به اصطلاح کفی بودن جاده مذکور، بنا به آمار حاصله از دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی، روزانه بیش از ۱۴۰۰ مورد سرعت غیرمجاز در این مسیر ثبت می‌گردد.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه از مسؤولین مربوطه خواست برای کاهش سوانح جاده‌ای اعتبارات عمرانی در نظر گرفته شده برای حذف نقاط حادثه‌خیز راه‌های کشور به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص یابد و تا انتهای سال ۹۸ کل ۴۰ نقطه حادثه‌خیز راه‌های استان حذف گردد.

اقبال عباسی از اعضای این کمیسیون خواست تا پایان یافتن پروژه‌های اولویت‌دار راهسازی استان مانند شهرکرد – شلمزار و شهرکرد – بروجن – لردگان از شروع هر پروژه جدیدی در این حوزه خودداری نمایند.

وی همچنین بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات این طرح نیز تأکید کرد.