شناسهٔ خبر: 47109 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد:

انعقاد ۲۴۰ میلیارد تومان قرارداد با شهرداری‌ها در بازآفرینی شهری/ ضرورت همکاری توأمان دولت، نهادهای عمومی و مردم برای احیای بافت فرسوده

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در جمع مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور گفت: باید از تبدیل فضاهای تاریخی به فضاهای مسکونی و تجاری جلوگیری شود تا معماری‌های ارزشمند تاریخی محفوظ بماند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گردهمایی مدیران کل راه و شهرسازی و روسای عمران و بهسازی شهری استان‌ها که با رویکرد بازآفرینی شهری در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان برگزار شد با بیان این مطلب گفت: امسال ۲۹ میلیارد تومان اعتبار از محل اسناد خزانه برای تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمان در بافت‌های فرسوده استان اصفهان در اختیار قرار گرفته که این اداره کل، این موضوع را به تمامی شهرداری‌های استان اعلام و با همه آن‌ها  قرارداد امضاء کرده است.

وی افزود: بابت ۲۹ میلیارد تومان اعتباری که از محل اسناد خزانه در اختیار قرار گرفت تاکنون نزدیک به ۲۴۰ میلیارد تومان قرارداد با شهرداری‌های استان امضاء کرده‌ایم و این موضوع نشان می‌دهد که اگر وزارت راه و شهرسازی هر مقدار برای احیای بافت فرسوده هزینه کند، حتی شهرداری‌های ضعیف ۵ برابر آن هزینه خواهند کرد.

وی وسعت بافت‌های فرسوده استان اصفهان را بر اساس مطالعات انجام شده در مجموع نزدیک به ۱۴ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: حدود ۸۵۰۰ هکتار آن مراحل قانونی خود را سپری کرده و در کمیسیون ماده ۵ نیز به تصویب رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد بافت‌های فرسوده استان اصفهان در ۵۷ شهر مطرح استان قرار دارد، افزود: برای احیای بافت‌های فرسوده این شهرها تفاهم‌نامه‌هایی با شهرداران این شهرها امضاء کرده‌ایم.

غلامی از همت‌آباد با ۶۲.۵ هکتار وسعت به عنوان یکی از بافت‌های فرسوده شهر اصفهان نام برد و گفت: ۳ درصد مساحت بافت فرسوده شهر اصفهان در این محدوده قرار دارد.

وی با بیان اینکه نوسازی مرحله نخست بافت فرسوده همت‌آباد در مساحتی به وسعت ۱.۲ هکتار با سرمایه‌گذاری مردم محل آغاز شده است افزود: شهرداری اصفهان برای نوسازی مرحله دوم این محله زمینی به وسعت یک هکتار را آزادسازی کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، همکاری توأمان دولت، نهادهای عمومی و مردم برای احیای بافت فرسوده را ضروری دانست و گفت: اگر نتوانیم از امکانات موجود برای احیای بافت فرسوده استفاده کنیم به طور حتم حرکت ما در موضوع احیای بافت فرسوده همت‌آباد، حرکت لاک‌پشتی خواهد بود و جوابگوی ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده استان و یا ۲۲۰۰ هکتار بافت فرسوده شهر اصفهان نخواهد بود.

وی در ادامه به پروژه ریسباف اشاره کرد و با تأکید بر اینکه لازم است از تبدیل فضاهای تاریخی به فضاهای مسکونی و تجاری جلوگیری شود تا معماری‌های ارزشمند تاریخی محفوظ بماند، گفت: برای جلوگیری از تخریب این کارخانه با ۶۹ هزار مترمربع وسعت و تبدیل آن به کاربری شهری، وزارت راه و شهرسازی آن را با مبلغ ۲۰۷ میلیارد تومان تملک کرد که تاکنون بیش از ۱۶۲ میلیارد تومان آن پرداخت شده و حدود ۴۵ میلیارد تومان دیگر آن هم در حال پرداخت شدن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه بعضاً گفته می‌شود کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان تبدیل می‌شود، افزود: اعتقاد ما بر این است که این مکان باید به موزه تبدیل شود ولی چنین مکانی با ۶۹ هزار مترمربع وسعت و با ۳۳ هزار مترمربع زیربنا اگر بخواهد فقط موزه بشود به طور قطع در آینده به فضایی متروکه تبدیل خواهد شد بنابراین در کارخانه ریسباف به عنوان یک مجموعه بزرگ شهری علاوه بر موزه، کاربری‌های مورد نیاز شهر را ایجاد خواهیم کرد.