شناسهٔ خبر: 47118 - سرویس مسکن و شهرسازی

بت‌شکن مطرح کرد؛

احیای بافت ناکارآمد شهری با دو تدبیر وزیر راه و شهرسازی/ ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان و تجهیز منابع بانک مسکن/ پیشنهاد تشکیل صندوق پس‌انداز منطقه‌ای و نهاد توسعه‌گر

محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک‌مسکن با اعلام این مطلب که دو تدبیر وزیر راه و شهرسازی در موضوعات تجهیز منابع بانک و ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان به منظور احیای بافت‌های ناکارآمد شهری، راهکارهایی موثر و کارا بوده است، گفت: به منظور احیای بافت‌های فرسوده، علاوه بر صندوق زمین و ساختمان، دو نهاد دیگر نیز باید ایجاد شوند که شامل صندوق پس‌انداز منطقه‌ای و نهایت تشکیل نهاد توسعه‌گر باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک‌مسکن و مشاور اموربانکی وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از نخستین صندوق زمین و ساختمان در منطقه ۲۲ تهران، گفت: صندوق های زمین و ساختمان با همت و ایده جناب عبده تبریزی و حمایت های وزیر راه و شهرسازی شکل گرفت و خوشحالیم که بانک مسکن به عنوان نهاد توسعه‌ای در این نهادسازی مالی کمک کرده است.

همچنین بت‌شکن افزود: در خصوص انجام پروژه‌های مسکن شاهد آن هستیم که در رویکرد سنتی عموما احداث‌ها به شکل  انفرادی صورت می‌گرفت و نه به  شکل عمومی ، لذا متاسفانه تجربه موفقی را پیش‌تر شاهد نبودیم و در عین حال تجربه‌های ناموفقی را در انجام پروژه‌های عمومی احداث مسکن به صورت عمومی در کلانشهرهایی همچون مشهد شاهد بودیم که هم اکنون به عنوان یک معضل در کشور شناخته می‌شوند.

مدیرعامل بانک‌مسکن ضمن اظهار خرسندی از شکل‌گیری صندوق‌های زمین و ساختمان، اظهارداشت: صندوق‌های زمین و ساختمان ابراز مالی نوینی است که می‌تواند با اعتمادآفرینی برای ذی‌نفعان که شامل مشارکت‌کنندگان و همچنین سرمایه‌گذاران است انواع ریسک‌ها را در این خصوص برای مردم برطرف کند.

مشاور امور بانکی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که صندوق‌های زمین و ساختمان باعث ایجاد اعتماد میان  مشارکت‌کنندگان و اعمال نظارت‌های موثر شده است، گفت: ریسک نقدشوندگی با ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان به دلیل آنکه قابلیت خرید و فروش آنها در فرابورس فراهم است برطرف شده‌اند و شاهد آن هستیم که قابلیت واگذاری وجود دارد و در خصوص  قیمت گذاری ساختمان، کنترل های مناسبی ایجاد شده است.

بت‌شکن استراتژی خروج از پروژه را از دیگر ویژگی‌های صندوق‌های زمین و ساختمان عنوان کرد و  افزود: در این مدت هم ابزار مالی تعریف شد و هم اجرای موفقی را در تجهیز منابع در صندوق نسیم شاهد بودیم که خوشبختانه امروز پس از ۳ سال شاهد بهره‌برداری از آن هستیم.

وی تصریح کرد: برای اولین بار موضوع گارانتی برای خریداران پروژه تعریف شده که برای مردمی که به کیفیت می‌اندیشند و کیفیت دغدغه آنهاست اطمینان خاطری با پشتوانه ایجاد شده است.

بت‌شکن در ادامه گفت: با توجه به رویکرد دولت در بازسازی بافت‌های فرسوده، علاوه بر صندوق زمین و ساختمان، دو نهاد دیگر نیز باید ایجاد شوند که شامل صندوق پس‌انداز منطقه‌ای و نهایت تشکیل نهاد توسعه‌گر است که امیدواریم با توجه به اهمیت ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری هرچه سریعتر شاهد راه‌اندازی آنها نیز باشیم.

در ادامه مدیرعامل بانک مسکن اظهارامیدواری کرد تا با تدبیر وزیر راه و شهرسازی برای تجهیز منابع بلندمدت و ارزان قیمت بانک مسکن و همچنین راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان شاهد مشارکت همه جانبه مردم در ساخت واحدهای مسکونی از طریق صندوق‌های زمین و ساختمان و همچنین تجهیز منابع مالی بانک باشیم.

همچنین بت‌شکن درپایان  گفت: امیدواریم با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی شاهد احیای بافت‌های فرسوده (بافت‌های ناکارآمد) شهری باشیم.