شناسهٔ خبر: 47128 - سرویس جاده‌ای

رودباری مطرح کرد؛

عمر ناوگان مینی‌بوسی استان همدان بیش از ۲۹ سال است/ مجتمع‌های خدمات رفاهی می‌تواند در ایمنی و کاهش تصادفات موثر باشند/ ثبت ۱۱۸ هزار تخلف در ۸ ماهه نخست امسال

محمد رودباری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با اعلام ثبت ۱۱۸ هزار تخلف در ۸ ماهه نخست امسال گفت: مجتمع‌های خدمات رفاهی می‌تواند در ایمنی و کاهش تصادفات موثر باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد رودباری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان به مناسبت روز حمل و نقل و راهداری و در بازدید از مجتمع بین راهی پردیس غرب با اصحاب رسانه گفت: راهداری در تمام فصل‌های سال سختی خود را دارد و سخت‌ترین کار راهداری همدان راهداری زمستانی است.

وی با اشاره به اینکه برای راهداری زمستانی از تمام توان بخش خصوصی و دولتی استفاده می‌شود تا ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه باز نگه داشته شود، ادامه داد: استان همدان در موقعیت خاص قرار دارد چرا که کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب از همدان عبور می‌کند.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه همدان در مسیر عتبات عالیات قرار دارد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های راهداری استان همدان عبور زائران اربعین است تا با امنیت عبور کنند.

وی با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۳۰۰ کیومتر راه در سطح استان همدان وجود دارد، گفت: ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته، ۷۵ کیلومتر آزاد راه و ۵۷۸ کیلومتر راه شریانی در استان همدان وجود دارد که ۹۹.۲ درصد جمعیت روستایی استان همدان از راه آسفالته برخوردار است.

رودباری افزود: ۲.۳ کل راه‌های کشور در همدان بوده که نگهداری و بهره‌برداری از این راه‌ها کار سخت و دشواری است.

وی با اشاره به اینکه ۹۲ شرکت حمل و نقل کالا و ۵۲ شرکت حمل مسافر در استان همدان فعالیت می‌کنند، یادآورشد: شرکت‌های جابه‌جایی مسافر زیرمجموعه یک شرکت مادر قرار گرفتند و تمام فعالیت‌هایی که انجام می‌شود زیرنظر آن شرکت است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به اینکه ناوگان باری استان همدان دارای ۱۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودروی ملکی است، بیان کرد: ۱۲ پایانه در سطح استان فعال بوده که در این پایانه‌ها ۳۲۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد. 

 ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسی همدان VIP است

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسی استان همدان VIP است، ادامه داد: در پایانه انقلاب دفتر نظارتی از سوی اداره کل راهداری وجود دارد که نظارت لازم را انجام دهد.

رودباری اظهار کرد: یک‌هزار و ۵۰ دستگاه مینی بوس فعال است که متاسفانه باید گفت عمر ناوگان بالا است و عمر ناوگان مینی‌بوسی استان همدان بیش از ۲۹ سال است که از میانگین کشوری بالاتر است

وی با اشاره به اینکه ۷۰۰ دستگاه سواری کرایه در ناوگان حمل و نقل عمومی فعال است که عمر ۱۰ ساله دارند، گفت: در بحث نوسازی ناوگان باری و مسافری با جدیت پیگیر شدیم و در این زمینه با شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودرو توافق‌نامه منعقد شده که رانندگان می‌توانند به این شرکت‌ها مراجعه و نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کنند.

رودباری با بیان اینکه شرایط نوسازی ناوگان باری مناسب بوده و دولت یارانه برای این موضوع در نظر گرفته است، افزود: ۸۰ درصد از قیمت ماشین جدید به مالکان خودرو وام داده می‌شود که دارای کارمزد ۹ درصد و بازپرداخت پنج تا هفت سال دارد.

براساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی اظهار کرد: تعداد ۶۵ هزار دستگاه در مرحله نخست برای نوسازی ناوگان باری توافق‌نامه امضا شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به اینکه زمینه برای نوسازی ناوگان اتوبوسی، مینی‌بوسی، سواری و ون فراهم شده است، خاطر نشان کرد: اگر کسی متقاضی راه‌اندازی سواری کرایه روستایی باشد تسهیلات با کارمزد چهار درصد و مدت بازپرداخت ۵ ساله است.

وی با بیان اینکه در نوسازی ناوگان اتوبوس مدت بازپرداخت پنج سال و میزان سود ۱۰ درصد است، یاد آورشد: ۱۹ هزار راننده در بخش حمل و نقل کالا و سه هزار نفر در بخش حمل و نقل مسافر فعال بوده که همگی دارای کارت هوشمند هستند.

رودباری از صدور ۶۱ مورد موافقت اصولی برای ایجاد مجتمع‌های خدمات بین راهی در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۷ مجتمع فعال بوده و ۱۲ مجتمع در دست ساخت است که از این تعداد قرارداد آسفالت رمپ ورودی و خروجی ۶ مجتمع منعقد شده است.

 وی با اشاره به اینکه آسفالت رمپ‌های ورودی و خروجی کمک بلاعوض دولت به مجتمع‌هاست، اظهار کرد: واژگونی یکی از مشکلات ما در تصادفات جاده‌ای است که دلیل آن خستگی و خواب آلودگی است که مجتمع‌های خدمات رفاهی می‌تواند در ایمنی و کاهش تصادفات موثر باشند و از ایجاد واحد‌های پراکنده در کنار جاده‌ها جلوگیری می‌شود.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با اعلام اینکه ۶ مرکز معاینه فنی سنگین در سطح استان فعال است، بیان کرد: خودرو‌ها ملکف به داشتن معاینه فنی هستند در غیر این صورت اجازه صدور صورت وضعیت به آن‌ها داده نمی‌شود.

 فعالیت ۱۰۲ دستگاه تردد شمار در جاده‌های استان همدان

وی با اعلام اینکه ۱۰۲ دستگاه تردد شمار در سطح استان همدان فعال است، گفت: دو دستگاه توزین در حال تردد در سطح استان همدان ایجاد شده و براساس مصوبه انجام شده دو دستگاه دیگر نیز نصب می‌شود.

رودباری با اشاره به اینکه تمام ناوگان حمل و نقل جاده‌ای که بار جابه‌جا می‌کنند باید بارنامه داشته باشند، بیان کرد: سازمان به دنبال هوشمند سازی بحث حمل و نقل است و در این راستا اقدامات بسیاری انجام داه است.

وی اظهار کرد: برای نوسازی ناوگان باری عمر ناوگان باید بالای ۳۵ سال، کارکرد ۵ هزار کیلومتر و دارای ۱۲ بارنامه باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان افزود: از سال آینده تردد کامیونی با عمر ۵۰ سال ممنوع می‌شود، ولی در سطح استان کامیونی وجود دارد که ۷۵ سال سن دارد و دارای کارت هوشمند است.

وی با اشاره به اینکه در ۸ ماهه نخست امسال ۱۱۸ هزار تخلف به ثبت رسیده است، افزود: یکی از اقدامات مهمی که به دنبال آن هستیم بحث آموزش به رانندگان است و رانندگانی که برای نخستین بار به این اداره کل مراجعه می‌کنند و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود.

رودباری بیان کرد: در این راستا ۳۰ هزار نفر ساعت به رانندگان آموزش داده شده که تعداد آن‌ها ۱۲۰۰ نفر بوده است که از ابتدای امسال تاکنون برای ۸۳۰ نفراز رانندگان کارت هوشمند و ۱۲ هزار کارت سلامت نیز صادر شده است.