شناسهٔ خبر: 47167 - سرویس وزارتی

آخوندی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

توجه ویژه همه بخش‌ها به موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات و مدیریت هوشمند/ تلاش دولت برای پرداخت مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی/ وجود ۲۸ هزار ميليارد تومان طرح‌ مشارکتی وزارت راه با بخش خصوصی

درجمع آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با اشاره به بحث فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف پروژه‌های عمرانی بیان کرد: فناوری‌های نوین در حوزه‌های زیرساختی، انواع روکش‌های آسفالت جدید و رویه‌های بتنی که امروز در فرآیند ساخت آزادراه‌های شمال، اصفهان - شیراز و جاده‌های دیگر در خراسان جنوبی از آن‌ها بهره‌مند شده‌ایم هم‌اکنون در کشور در حال استفاده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران گفت: صنعت حمل و نقل صنعت بسیار پر دامنه‌ای است، همانطور که مشاهده می‌کنید در این نمایشگاه غرفه‌های متعددی از بخش‌های مختلف عمرانی از بخش ساخت و بهره‌برداری در حوزه‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی و همچنین غرفه‌های مربوط به فعالیت راننده‌ها، خلبان‌ها، کاپیتان‌های دریایی، لوکوموتیوران‌ها و از سویی دیگر سیستم‌های نگهداری، سیستم‌های آی تی، هوشمند کردن حمل و نقل، صدور بار و بارنامه‌ها و خدمات‌رسانی به مسافران مستقر شده است.

آخوندی در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته، نمایشگاهی با دامنه تخصص‌های بسیار زیاد و پیچیده‌ است گفت: خوشبختانه بحث هوشمند شدن حمل و نقل در این نمایشگاه به راحتی و آسانی مشاهده می‌شود، بحثی که از راه‌اندازی انواع سیستم‌های هوشمند در بخش خصوصی (مانند تشکیل بازارگاه‌های خصوصی برای بار که توسط جوانان ایجاد شده‌اند) و سیستم‌های مختلف سازمان‌های راه‌آهن، راهداری و یا بخش دریایی و هوایی در سازمان‌های دولتی به میان آمده و به سمت دسترسی آزاد به اطلاعات و کار مدیریت هوشمند پیش می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی در اشاره به بحث فناوری‌های نوین در بخش‌های مختلف پروژه‌های عمرانی بیان کرد: فناوری‌های نوین در حوزه‌های زیرسازی، انواع روکش‌های آسفالت جدید و رویه‌های بتنی که امروز در فرآیند ساخت آزادراه‌های شمال، اصفهان - شیراز و جاده‌های دیگر در خراسان جنوبی از آن‌ها بهره‌مند شده‌ایم هم‌اکنون در کشور در حال استفاده است.

آخوندی همچنین درخصوص پروژه‌های عظیم تونلی در کشور از جمله آزادراه تهران - شمال اعلام کرد: با توجه به آنکه ۵۰ درصد (با بیش از ۳۰ هزار متر ) مسیر این آزادراه تونل بوده بحث اجرای ایمنی آن نیز کار بسیار دشواری به شمار می‌رود. با توجه به آیین‌نامه جدید برای حفظ ایمنی تونل در برابر آتش بحث دوپوشه شدن این تونل‌ها مطرح می‌شود که تحقق آن تاکنون در تونل‌های آزادراه تهران- شمال با طراحی اولیه معمولی کاری بسیار سخت، زمان‌بر و هزینه‌بر بوده است.

به گفته وی خوشبختانه در حال حاضر آیین‌نامه جدید این پروژه ابلاغ و دستورالعمل جدید به پیمانکار صادر شده است که مراحل بعدی اجرا نیز در دست اقدام قرار دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین در مورد انواع سیستم‌های اقتصادی مشارکت بخش خصوصی اعلام کرد: این نمایشگاه نشان داد که چگونه بخش‌های مختلف حمل و نقلی در انواع مدهای مختلف در حال کار و تلاش هستند، من به واقع به عنوان کارفرمای وزارت راه و شهرسازی از اینکه نمی‌توانیم به موقع مطالبات پیمانکاران، مشاوران و دفاتر مهندسی را پرداخت کنیم و آنها صبر مي‌كنند از آن‌ها سپاس‌گزارم.

وی با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی دارد گفت: در حقیقت این افراد با منابع شخصی خود، پرو‌ژ‌ه‌ها را تامین مالی می‌کنند که اتفاق بسیار بزرگی به شمار می‌رود، ما در دولت از همه این عزیزان سپاسگزار بوده و همواره تلاش می‌کنیم تا بتوانیم به نحوی از طریق اسناد خزانه و یا روش‌های دیگر مطالبات موجود را پرداخت کینم.

عضو کابینه دولت تدبیرو امید با اشاره به خشکسالی منابع دولتی در زمان فعلی بیان کرد: تمامی مردم از این وضعیت آگاه هستند و امید داریم با یکپارچگی دولت و ملت مراحل باقی‌مانده از پروژه‌ها پیش رفته و علی‌رغم تمامی سختی‌های بودجه‌ای موتور ساخت حمل و نقلی را مدهای مختلف روشن نگه داشته و پیش ببریم.

وی همچنین در پایان از وجود طرح‌های مشارکتی متعدد با اعتباري معادل  ۲۸ هزار ميليارد تومان با بخش خصوصي خبر داد و گفت: خوشبختانه وزارت راه و شهرسازي سال‌هاست با دفاتر مهندسی کار کرده و از توانایی خوبی در مشارکت با بخش خصوصی بهره‌مند است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در ادامه بازدید از غرفه‌های متعدد این نمایشگاه در جريان نحوه کار سامانه هوشمند حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفت./