شناسهٔ خبر: 47168 - سرویس هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مطرح کرد؛

تشريح جزئيات ورود ۹ هواپیمای برجامی و تشكيل ۱۰ ايرلاين/ ایرباس، بوئینگ و اِی‌تی‌آر فاینانسر هواپیماهای جديد هما می‌شوند

علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که در تعداد مسافران افزایش ۱۹ درصدی رخ داده است، از ورود ۸ الي ۹ هواپیمای برجامی تا پایان سال جاری به کشور خبر داد و گفت: با ایجاد ۱۰ ايرلاين به منظور فاینانس هواپیما موافقت اصولی انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشور امروز ۲۶ آذرماه در دومین نمایشگاه حمل و نقل گفت: حمل و نقل تاثیر بی‌بدیلی در توسعه اقتصادی سیاسی و اجتماعی کشور دارد که امیدواریم در بخش هوایی رسالت خود را در توسعه به عمل و اجرا برساند.

 رئیس سازمان هواپیمایی کشور ادامه داد: به منظور دستیابی به اهداف سازمان یکی از کارهایی که در چند سال اخیر انجام دادیم استفاده و بهره مندی از تجربیات کشورهای همسایه و همچنین تجربیات موفق دنیا بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که شرایط ایران به دلیل تحریم با شرایط برخی از کشورهای همسایه تفاوت‌هایی دارد که باید آنها را موردتوجه قرار داد، افزود: شرایط کشورهای همسایه با ایران دارای تفاوت‌هایی است و آنها تحریم ندارند اما  به رغم تحریم ها باید این نکته را نیز موردتوجه قرار دهیم که بخشی از مشکلات ما نیز ناشی از تحریم ها نبوده است.

عابدزاده در ادامه  گفت: سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کرد تا در ۳ سال اخیر صنعت هوایی را در مسیر استاندارد حرکت دهد.

وی با یادآوری این مطلب که یکی از اقدامات ارزشمند سازمان هواپیمایی کشوری اخذ مصوبه مجلس در موضوع آزادسازی نرخ حمل و نقل هوایی بوده است، افزود: پیش‌تر، اقتصاد حمل و نقل هوایی ایران با اقتصاد حمل و نقل هوایی دنیا تفاوت‌هایی داشت که توانستیم از طریق اخذ مصوبه مجلس شورای اسلامی آن را در بستر استاندارد وارد و آزاد کنیم.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : در زمینه آزادسازی نرخ مسیر این اقدام طی ۲ سال اخیر به اجرا درآمده است. اگرچه تجربه ایران در این زمینه اندک است و هنوز مشکلاتی در این خصوص وجود دارد اما حرکت، حرکت بسیار خوبی است.

در ادامه عابدزاده یادآور شد: با وجود آنکه در سال گذشته تعداد صندلی‌ها افزایش پیدا نکرد اما در تعداد مسافران داخلی ۱۹ درصد افزایش را شاهد بودیم و شبکه ما نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است که این نویدی برای آینده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بحث توسعه فرودگاهی از دیگر مباحثی است که در دستور کار قرار دارد. در همین راستا به منظور استفاده بیشتر از فرودگاه‌هایی که از آنها کمتر استفاده می‌شد در نظر داریم که هواپیماهایی را به کشور وارد کنیم که در تمامی فرودگاه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرند که با اینکار بتوانیم اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا درآوریم.

وی در ادامه گفت: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا درآورد و توسعه فرودگاهی را با شرکت های خصوصی در دستور کار قرار داده که حضور بخش های خصوصی تاثیر بسزایی در اقتصاد حمل و نقل خواهد داشت.

عابدزاده تقویت بازار داخلی را از نقاط قوت در صنعت حمل و نقل هوایی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه سازمان هواپیمایی کشوری در منطقه به غیر از آنکه با کشورهای آسیای میانه ارتباطات خوبی را برقرار کرده تا شرکت های هواپیمایی بتوانند از این فضا استفاده کنند در فضای فرآیندی و قوانین و مقررات نیز سعی کرد تا سیستم خود را به روز کند که اینکار شروع شده است و شرایط شرکت‌های هواپیمایی غیرقابل مقایسه با گذشته نیست.

وی همچنین تاکید کرد: رویکرد خوبی ایجاد شده است و سرمایه گذاران واقعی وارد صنعت هوایی می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و گفت: بعد از مشکلاتی که برای اوکراین ایجاد شد ظرفیت ما به دو برابر افزایش پیدا کرد و به دنبال آن نیز افزایش درآمدها نیز رشد دو برابری داشت.

عابدزاده همچنین در پاسخ به این پرسش که جذب فاینانس از مصوبه ۳۳۰ دلاری هواپیما به کجا ختم شده است؟ گفت: در خصوص فاینانس خرید هواپیما، هواپیمایی هما (ایران ایر) موضوع را از دو جنبه مورد پیگیری قرار داد. یکی از طریق بازارهای بین المللی و شرکت های سازنده هواپیما که در این باره تلاش هایی نیز انجام گرفته است. اما در مورد مذاکراتی که ایران ایر با کمپانی های سازنده انجام داد مقرر شد تا تعدادی از هواپیماها فاینانس شوند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: بویینگ، ایرباس و ای تی آر اعلام کردند تا تعدادی از هواپیماها را فاینانس کنند و در حال رایزنی هستیم تا این مذاکرات به نتیجه برسند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت دنا در هواپیمایی هما ایجاد شده است مجوزهای لازم را اخذ کرده یا خیر؟ نیز اینگونه توضیح داد: در خصوص شرکت دنا ظرف یکسال اخیر تعدادی مجوز صادر شده است و دنا نیز مجوزهای لازم را اخذ کرده است. امیدواریم طی یک تا دو ماه آینده شرکت های بیشتری فعالیت خود را آغاز کنند.

عابدزاده همچنین گفت: از قبل انتخابات آمریکا و پس از آن، موردی مبنی بر مخدوش شدن قرارداد با ایران به ما ارائه نشده و معتقدم چیزی که بخواهد ما را نگران کند وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه صنعت هوانوردی ایران به دشواری ها عادت دارد، گفت: بویینگ پذیرفته است و تعدادی هواپیما فاینانس می شود.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تعداد متقاضیانی که می خواهند هواپیما وارد کشور کنند زیاد است اما اینکه بتوانند تامین منابع مالی کرده  و فرایند آوردن هواپیما به کشور را طی کنند موضوعی است که باید بررسی شود که امیدوار هستیم  در طول سال جاری آن شرکت‌هایی که موافقت اصولی‌شان صادر شده که یک تا دو شرکت هستند فعالیت خود را شروع کنند.

عابدزادهدر ادامه  افزود: ۱۰ شرکت موافقت اصولی گرفته‌اند که امیدواریم کار خود را شروع کنند.

همچنین این مقام مسئول در صنعت هوانوردی کشور  گفت: در بخش کفایت سرمایه، شرکت‌هایی که در گذشته مجوز داشتند به مواردی که موردنظر سازمان بوده رسیده‌ و تامین مالی کرده‌اند که همان‌ها از سازمان فرصت خواستند تا خود را به روز‌رسانی کنند.

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شرکت هایی که تاسیس می شوند باید کفایت سرمایه خود را اعلام می‌کردند. امیدواریم تا پایان سال جاری، ۸ تا ۹ هواپیما وارد کشور شود.

وی همچنین درباره اقدامات سازمان برای جلوگیری از افزایش تاخیرها اینگونه توضیح داد: نقطه قوتی که هم اکنون وجود دارد این است که سازمان، اطلاعات کامل را در اختیار مردم قرار می دهد و این نکته را بپذیریم که تاخیر جزو ذات حمل و نقل هوایی است و در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد.

عابدزاده گفت: در آمریکا در سال گذشته ۲۰ درصد تاخیر پرواز وجود داشت و این نکته را نیز باید مدنظر قرار دهیم که آمریکا مجهز به تکنولوژی روز دنیا است.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در طوی یکسال و نیم اخیر سختگیری های هوایی ایجاد شد و مقررات روز دنیا به شرکت های هواپیمایی نیز ابلاغ شدند و  خوشبختانه در زمینه قوانین و مقررات تلاش های خوبی صورت گرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متوسط عمر ناوگان هوایی ایران بیش از ۲۳ سال است اما در سایر کشورها متوسط عمر ناوگان به ۵ سال می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص  سوخت هواپیماها و تامین آن نیز نکاتی را ارایه کرد و گفت: در بخش تامین سوخت هواپیما در دو سال گذشته این موضوع یکی از معضلات بود اما خوشبختانه به دلیل آنکه بسیاری از کشورها بدهی های گذشته خود را پرداخت کردند قسط بندی انجام شده و هزینه های سوخت به صورت کامل پرداخت می‌شود.

عابدزاده در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا جزئیات قراردادهای تجاری و خرید هواپیما را افشا خواهد کرد؟ گفت: یکی از اولین توافقاتی که کشورها در امضای توافقنامه رعایت می کنند  این است که نباید شرایط فروش هواپیما را افشا کنند و ایران قطعا در این گونه موارد برخلاف قانون عمل نخواهد کرد.