شناسهٔ خبر: 47223 - سرویس مسکن و شهرسازی

سیدرضا حسینی:

عمده فعاليت شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در بخش راه و فرودگاه‌های کشور است/ تجهيزات مدرن را بعد از برجام خريديم/ حضور در بیشتر قطعات آزادراه تهران- شمال

سیدرضا حسینی مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به درآمد ۲۵۰ میلیارد تومانی در سال ۹۶ اين شرکت گفت: فعالیت عمده شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در بخش راه و فرودگاه‌های کشور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدرضا حسینی مدیرعامل شركت آزمايشگاه فني و مكانيك خاك در نشست خبری دومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته اظهار داشت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مانند دیگر شرکت‌ها امسال براي جبران هزینه‌ها به دلیل مطالبات بالای این شركت مشکلاتی داشته که ۸۵ درصد هزینه این شرکت صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود.

حسینی ادامه داد: سود شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ۵ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه این شرکت صد در صد دولتی و از زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است در تشریح فعالیت این شرکت گفت: عمده فعالیت شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، انجام آزمایشات کنترل کیفی در بخش پروژه‌های عمرانی کشور در بخش ساخت و ساز است.

حسینی ادامه داد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در کنار دیگر وظایف خود نسبت به انجام آزمایشات مقاومت مصالح مانند آزمایش کلیه مصالح ساختمانی و آزمایشات ژئوتکنیک را با داشتن تجهیزات و کارشناسان حرفه‌ایانجام می‌دهد.

وی ادامه داد: هر سازه‌ای که قرار است ساخته شود باید از دو منظر مقاومت آن بررسي شده باشد که بخش نخست خود سازه ساختمان و دیگری مطالعات در بخش پی ساختمان است که به آن ژئوتکنیک می‌گویند.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به عمده فعالیت این شرکت اظهار داشت: فعالیت عمده شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در بخش راه و فرودگاه‌های کشور است.

وی ادامه داد: مطالعاتی نظیر مطالعات بهسازی راه‌ها و مدیریت نگهداری راه و فرودگاه‌ها را به عهده داریم و همکاری تنگاتنگی بین مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه و همچنین آزمایشگاه‌های مربوطه با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد.

حسینی اضافه کرد: بخشی از سازمان راهداری مسئولیت نگهداری راه‌ها را به عهده دارد که ما در آن بخش مدیریتی و تهیه برنامه‌های نگهداری و همچنین در بخش نظارتی در جهت اجرای پروژه و کنترل کیفی همکاری تنگاتنگی با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای داریم.

در ادامه نشست خبری، حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تجهیزات و دانش روز شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: بعداز گشایش در برجام توانسته‌ایم ۲ دستگاه خریداریم کنیم یکی از این تجهیزات دستگاه GPR که یک رادار زمینی و برای تعیین ضخامت لایه است و دیگری دانسیته سنج هسته ای که با این دستگاه می توانیم تراکم لایه‌های را در چند ثانیه شناسایی کنیم که دستگاه دانسته سنج هسته‌ای در اختیار ما قرار گرفته و عملیاتی شده و دیگری دستگاه GPR خریداری شده ولی عملیاتی نشده است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک همچنین در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا شرکت آزماشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه آزاد راه شمال حضور دارد گفت: بله در بیشتر قطعات آزادراه تهران- شمال با تجهیزات روز و  کنترل رویه‌های بتنی در اکثر واحدها حضور داریم.

حسینی همچنین درباره نظارت بر آزمایشگاه‌های خصوصی خاک گفت:  یکی از دغدغه‌های ما نظارت بر آزمایشگاه‌های خصوصی از مرحله دریافت گواهینامه تا مرحله نظارت بر اجرا توسط یک بخش حاکمیتی است که این بخش حاکمیتی باید نظارت دقیق و صحیحی را بر این آزمایشگاه‌ها اعمال کند که آزمایشگاه‌های خصوصی  بدون نظارت دقیق مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر آزمایشگاه‌ها مغفول مانده است اظهار داشت: این آزمایشگاه‌ها باید از نظر داشتن محل مناسب برای کار، به کارگیری نیروی متخصص برای انجام کار، به کارگیری تجهیزات مناسب و بهره‌گیری از تجهیزات آزمایشگاهی سالم و کالیبره باید مورد نظارت دقیق قرار بگیرند و بعداز گرفتن گواهینامه فعالیت به طور مستمر از سوی دستگاه مشخصی مورد نظارت دقیق قرار بگیرد.

حسینی با بیان اینکه در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به بحث نظارت توجه ویژه‌ای دارد افزود: این شرکت توسط نرم افزار‌های طراحی شده به صورت آنلاین تحت کنترل و نظارت دقیق قرار دارد و واحدهای آزمایشگاهی را به طور مستمر از باب استفاده از تجهیزات روز و همکاران را از نظر اقدامات آنان به صورت دوره‌ای مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه قرار است این شرکت خصوصی سازی شود گفت: در سالیان گذشته قرار بود ۳۰ درصد از سهام آزمایشگاه به سهام عدالت اختصاص پیدا کند که این ۳۰ درصد برگشت داده شده و تصمیم جدیدی مبنی بر اینکه  صد درصد شرکت در قالب خصوصی سازی واگذار شود مطرح شده که من تا زمانی یک جایگاه حاکمیتی مشخصی در کشور وجود نداشته تا نظارت دقیق بر شرکت‌های خصوصی داشته باشد این واگذاری را اشتباه می دانم.

حسینی همچنین به ادغام شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با مرکز تحقیقات اشاره کرد و تصریح کرد: مرکز تحقیقات کاری غیر آزمایشگاه دارد و این مرکز تولید دانش می کند ولی در شرکت آزمایشگاه این دانش در عمل تجربه می‌شود ما استانداردی را خلق و تدوین نمی‌کنیم و فقط استانداردهای بین المللی را ترجمه و به همراه استانداردهای داخلی به کار می گیریم و این استانداردها را زمینه عملیاتی شدن آن را با تجهیزات لازم، تربیت نیروی متخصص و به کارگیری در پروژه ها انجام می‌شود که کار آزمایشگاه جزء وظیفه مرکز تحقیقات نیست.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پایان با اشاره به اینکه شرکت آزمایشگاه بیش از ۶۰ سال قدمت دارد گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با ۲ هزار و ۵۰۰ پرسنل در ۳۱ استان کشور حضور فعالی دارد و بیش از ۷۰ درصد از این پرسنل دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط با حرفه خود می باشند. این شرکت خود گردان و به صورت شرکت‌های خصوصی اداره می‌شود و کسب درآمد دارد ولی طبق قانون مانند شرکت‌های دولتی هزینه می‌کند.