شناسهٔ خبر: 47277 - سرویس مسکن و شهرسازی

هم‌گرایی صنعت حمل و نقل و توسعه شهری در دولت تدبیر و امید

محمد سعید ایزدی محمدسعید ایزدی*: توجه به ویژگی‌هایی که شهرها، محله‌ها و فضاهای عمومی به لحاظ خطوط مختلف حمل و نقلی پیدا می‌کنند و تاثیراتی که از آنها می‌پذیرند و برآنها می‌گذارند، فصل مشترک مغفول‌مانده برنامه‌های توسعه شهری و برنامه‌های حمل و نقلی بوده است که دولت تدبیر و امید می‌کوشد با برنامه‌ریزی، یکپارچگی و بهره‌وری این صنعت را بهبود بخشد.

به مناسبت هفته حمل و نقل، ضمن ارج نهادن به خدمات ارزشمند کلیه دست اندركاران اين صنعت زير ساختي كشور در حوزه های حمل و نقل جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی، ضروری است به تغییر رویکردی که نسبت به مقوله حمل و نقل در دولت یازدهم ایجاد و بر هم‌پیوندی میان حمل و نقل و توسعه شهری تاکید شد، نیز اشاره شود. این تغییر نگرش كه از سوي وزير محترم راه و شهرسازی بنيان گذاشته و متناوبا مورد پيگيری و توسعه قرار گرفت، توانست زمینه‌ای را برای تعریف مجموعه‌ای از محورهای موضوعی با هدف توسعه سياست‌هاي حمل و نقل در چارچوب برنامه هاي توسعه ملي، منطقه‌ای و شهری فراهم آورد و بدین جهت با افزایش اثرگذاری مطلوب و متقابل این دو حوزه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های هرکدام، گامی در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بردارد.

اين سياست متاثر از دو راهبرد اصلی مورد تاكيد وزير محترم راه و شهرسازی، ارتقاي "زيست‌پذيری" ( Livability )و توسعه نظام "جابجايی" ( Mobility ) پيگيري و به اجرا گذاشته شد. توجه به ویژگی هایی که شهرها، محله ها و فضاهای عمومی به لحاظ خطوط مختلف حمل و نقلی پیدا می کنند و تاثیراتی که از آنها می‌پذیرند و برآنها می‌گذارند، فصل مشترک مغفول مانده برنامه های توسعه شهری و برنامه‌های حمل و نقلی بوده است که دولت تدبیر و امید می‌کوشد با برنامه‌ریزی در محورهایی نظیر موارد زیر، یکپارچگی و بهره‌وری این صنعت را بهبود بخشد.

محورهای موضوعی اقدامات بعمل آمده در دولت يازدهم عبارتند از:

- توسعه كريدورهای حمل و نقل متناسب با سياست‌های توسعه ملی در چارچوب انديشه ايران‌شهری

- تبيين سياست "معماری راه" برای نخستين بار در كشور و تدوين دستورالعمل اجرايی آن با هدف ارتقای كيفی راه نه به عنوان مسير اتصال مبداء و مقصد بلكه به عنوان گذرگاهی ايمن، مجهز و امن براي سفری بين دو زيستگاه انسانی

- انتشار تجارب بين‌المللی در اجرای سياست معماری راه

- انتقال ايستگاه‌های راه‌آهن به درون شهر به منظور ايجاد هم‌پيوندی بين نظام حمل نقل درون و برون شهری

- مستندسازی ميراث ارزشمند راه آهن كشور و تشكيل پرونده ثبت جهانی اين مجموعه ارزشمند

- مستندسازی تجارب حفاظت و بهره‌برداری مجدد از كاروانسراهای ايران با هدف ترويج فرهنگ حفاظت و مرمت آثار ارزشمند راه‌وندهای معماری ايران

- تبيين سياست توسعه مبتني بر حمل و نقل همگانی ( TOD)، تصويب آن در شورای عالی شهرسازی و شورای حمل و نقل و تهيه سند راهنمای اجرای اين سياست نوين

- اعتلاي معماري ساختمان هاي وابسته به نظام حمل و نقل اعم از ايستگاه ها، ترمينال ها و مجموعه هاي خدماتي وابسته به راه، راه‌آهن و فرودگاه با تاكيد بر حفظ ارزش‌های بومی، احترام به زمينه در عين بروز خلاقيت و نوآوری و بهره‌گيری از فن‌آوری‌های نوين

- توسعه حمل و نقل حومه اي بمنظور تسهيل نظام جابجايي شهروندان در قلمرو شهر و سرزمين پيرامون

- تاكيد بر حمل و نقل تركيبي با تاكيد بر كاهش استفاده از اتومبيل شخصي، كاهش بار حمل و نقل زميني و توسعه حمل و نقل ريلي

*معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی