شناسهٔ خبر: 47302 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

رفع مشکلات شهری با دو سیاست بازآفرینی شهری و تی‌او‌دی/ بررسی مصوبه ساماندهی رودکنارها و رودخانه‌های شهری در شورای عالی معماری و شهرسازی

سخنرانی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو سیاست کاربردی وزارت راه و شهرسازی گفت: بازآفرینی شهری و توسعه مبتنی بر حمل‌ ونقل عمومی به‌عنوان سیاست‌های کاربردی و عملیاتی به‌عنوان اولویت‌ها برای رفع مسائل و مشکلات شهرها مشخص و عملیاتی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، در همایش و کارگاه حمل‌ونقل هوشمند و منسجم پیاده، سواره و دوچرخه در شهر با اشاره به سیاست‌های دولت دوازدهم و وضعیت موجود در حوزه شهرها اظهار داشت: امروز شهرها از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و در حال عدم تعادل قرار دارند و  این عدم تعادل موجب شده برآیند آنچه با آن روبرو هستیم مناسب نباشد.

ایزدی در ادامه  تصریح کرد: بخشی از این نابسامانی و تنزل کیفیت، ناشی از تغییر تلقی ما از مفهوم شهر و خارج شدن  از تعبیر صحیح مفهوم شهر به‌عنوان یک سازمان اجتماعی است.

وی با بیان اینکه امروزه شهرها تبدیل به محل ساختمان‌ها و خیابان‌هایی که عمدتاً خودرو حرف اول را می‌زند و انسان مخاطب اصلی شهر نیست، گفت: درواقع شهرها مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و خیابان‌ها هستند که خود را برای خدمت‌رسانی به شهروندان مهیا نمی‌کنند بلکه تبدیل به‌جایی شده‌اند که کاری به انسان ندارند به همین خاطر فاصله بین زیست پذیری و کیفیت زندگی هرروز در حال تنزل است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: حتی در نظام آموزش، تغییر تلقی در همه شقوق  از نظام برنامه‌ریزی و مدیریت تا  نظام  آموزش در حال تنزل است.

وی با اشاره به نگاه عمومی نسبت به خیابان گفت: چرا خیابان فقط مسیری بین دو نقطه دیده می‌شود؟ درحالی‌که خیابان یک فضای شهری است که می‌تواند موجب تعامل و فعالیت اجتماعی شود اما آیا در برنامه‌ریزی و آموزش این موضوع دیده  شده است؟ به همین خاطر خودرو بر انسان غلبه کرده و قالب برنامه‌ریزی، طرح‌ریزی کالبدی است.

ایزدی با اشاره به اقدامات انجام‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در گام اول به‌منظور تغییر رویکرد در نظام طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی شهری تلاش شد، زیرا به نظر می‌رسید طرح‌های جامع و تفصیلی کاربری خود را از دست داده  و نیاز به تغییرات اساسی دارد.

وی در ادامه  افزود: هدف ما کنار گذاشتن طرح‌های سه نسل گذشته نیست، بلکه تلاش برای آسیب‌شناسی و تداوم آن روند با تغییر بنیادی است و در همین راستا ۱۰ روز قبل اولین نسخه سراهای جدید با حضور ۱۱ تشکل حرفه‌ای تخصصی و چند تن از اساتید دانشگاهی معرفی شد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر همگرایی اظهارداشت: در جلسات دو روز اخیر این موضوع مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد به یک چارچوب مشترک در هفته آینده دست‌یابیم که بر اساس آن پروژه‌هایی به‌صورت پایلوت شروع و ساختار جدید معرفی خواهد شد.

ایزدی با اشاره به دو سیاست کاربردی وزارت راه و شهرسازی گفت: بازآفرینی شهری و توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی، به‌عنوان سیاست‌های کاربردی و عملیاتی ، اولین‌های ما در رفع مسائل و مشکلات شهرها مشخص ‌شده‌  و امروز تقریباً می‌توان اعلام کرد که این دو سیاست عملیاتی شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست‌ اول اظهارداشت: این سیاست به ارتقاء کیفیت زندگی در شهر کمک می‌کند. کیفیت‌هایی مانند ایمنی، امنیت، هویت، آسایش و سایر کیفیت‌هایی که سالیان سال کمتر موردتوجه بوده‌اند.

وی یادآور شد: طبق آمار رسمی، بیش از ۱۹ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در مناطقی زندگی می‌کنند که در آنها  این کیفیت‌ها پایین‌تر از سطح موردنظر در مقیاس شهر است و مراکز شهرها، بافت‌های فرسوده میانی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی با ۱۴۴ هزار هکتار و ۲۷۰۰ محله به عنوان محلات هدف نام‌گذاری شده‌اند.

 ایزدی بابیان اینکه این افت منزلت کیفیت فقط محدود به ۲۷۰۰ محله نمی‌شودگفت: عرصه‌های وسیع دیگری در شهرها وجود دارند که نیازمند ارتقاء کیفیت مانند پهنه‌های زیستی تحت عنوان رودخانه‌های شهری و مبادی ورودی شهرها و بسیاری دیگر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نابسامانی در نظام جابجایی گفت: عدم توجه به مقیاس انسان در این نظام و هم‌راستا نبودن این ساختارها، تصویر بسیار خوبی نشان می دهد که از یک‌جهت ترافیک وحشتناکی در شبکه‌های شهری وجود دارد و از طرفی محورهای پیاده راه درحال‌توسعه است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برون داد سیاسی این دو سیاست؛ درواقع رفع مشکلات موجود شهر است و در این  سیاست بازآفرینی با ارتقاء کیفیت فضاهای عمومی و محور قرار گرفتن آن به‌عنوان سکان‌دار این جریان می‌توان کیفیت لازم را از طریق تجهیز فضای عمومی به شهر برگرداند و از طریق اجرای TOD تلاش ما بر هم‌راستا کردن شبکه‌ها و مدهای مختلف با یکدیگر است.

ایزدی با اشاره به طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی اظهار داشت: TOD سیاستی برای هم‌راستا کردن و پیوند دادن مشق‌های مختلف حمل‌ونقل با تأکید بر حمل‌ونقل عمومی بود، لذا این سیاست با پروژه‌های TOD تفاوت دارد.

وی افزود: اگر بتوان این‌سوأ برداشت را رفع کنیم بسیاری از مسائل رفع خواهد شد.

همچنین معاون معماری و شهرسازی بیان داشت: پروژه‌های TOD متناسب با شرایط آن بستر می‌تواند شکل گرفته  و اجرایی شود.

در ادامه این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی  در خصوص پروژه‌های متعددی ازجمله میدان شهرداری رشت، خیابان تربت تبریز، چهارراه چهارباغ اصفهان،‌ خیابان بوعلی همدان، کناره راه صوفی چای مراغه و سامان‌دهی رودخانه‌های شهری مانند رودخانه تجن ساری به حاضرین در این سمینار توضیحاتی را ارائه کرد.

ایزدی همچنین از گزارش و مصوبه ضرورت ساماندهی رود کنارها و رودخانه‌های شهری در جلسه آینده شورای عالی معماری و شهرسازی خبر داد و گفت: رودخانه‌ها در شهرهای ما به‌عنوان یک کانال، محل عبور فاضلاب فرض می‌شود. درحالی‌که این رودخانه‌ها یکی از پهنه‌های زیستی شهرها هستند.

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران در خصوص دغدغه‌های موجود توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی گفت: برای ارتقاء کیفیت مناطق شهری و ایجاد دسترسی سهل تر برای ساکنین از طریق حمل و نقل عمومی بوده  نه بارگذاری جدید در آن نقاط لذا اگر بتوانیم  این دو موضوع را از هم جدا کنیم مشکلات رفع می شود و اینکه اول بگوییم سیاست تی او دی چیست و به دنبال چه اهدافی است؟ و دوم اینکه چه پروژه هایی تحت آن انجام می‌شود؟ در بخش پروژه ها باید دید که این پروژه ها چه کاری انجام می دهند و اگر در نظر داشتیم یک منطقه تی او دی در یک بافت شهری انجام شود چه نوع برون دادی خواهد داشت و در کنار بستر طبیعی چگونه است؟ زیرا به طبع متناسب با محیط پیرامون بروز متفاوتی  دارند و باید اصل برای ایجاد تسهیلات بیشتر برای شهروندان از طریق  توسعه حمل و نقل عمومی گذاشته شود.