شناسهٔ خبر: 47318 - سرویس ریلی

تقی زاده در سمینار حمل ونقل هوشمند مطرح کرد:

تشريح ۶ مشخصه حمل ونقل مطلوب/ تدوین استراتژی‌های بخش حمل ونقل

تقي زاده معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام ۶ مشخصه حمل ونقل مطلوب از تصویب قانونی در مجلس به منظور مناسب‌سازی كلیه ساختمان‌ها برای استفاده راحت معلولان خبر داد و گفت: استراتژی بخش حمل ونقل تدوین شده و مراحل نهایی را در وزارت راه وشهرسازی برای تصویب طی می‌كند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقی‌زاده معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی در سمینار و كارگاه حمل ونقل هوشمند و منسجم پیاده، دوچرخه و سواره در شهر كه در سالن مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، سیاست‌ها و رویكردهای معاونت حمل ونقل را در برنامه‌ریزی منسجم تشریح كرد.

تقی‌زاده با اشاره به اینكه گفت و گو میان صاحب‌نظران حوزه حمل ونقل و شهرسازی به نتایج خوبی منجر خواهد شد گفت: یك سال و نیم پیش معاونت حمل ونقل به منظور تبیین استراتژی‌های بخش حمل ونقل شكل گرفت كه این استراتژی‌ها به مدت ۳ ماه است كه تدوین شده و به منظور اظهارنظر صاحب‌نظران در مرحله اخذ نظرات می‌باشد.

معاون حمل ونقل با انتقاد از سیاست‌هایی كه به جای انسان محوری در خودرو محوری تاكید دارند افزود: معتقدیم استراتژی‌ها در حوزه حمل ونقل و شهرسازی باید هماهنگ باشد. زیرا نتیجه ناهماهنگی‌ها، آلودگی بیش از اندازه كلان‌شهرها، ترافیك‌های بی‌شمار و تراكم‌های خارج از ضوابط در حوزه شهرسازی است.

وی خاطرنشان كرد: اگرچه شعارها در راستای ترغیب مردم به استفاده از حمل ونقل همگانی است اما در عمل خودرو محوری اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار می‌گیرد و در حال حاضر سوپسیدهایی كه به استفاده از خودروهای شخصی تعلق می‌گیرد مناسب‌تر از سوپسیدهایی است كه به حمل ونقل همگانی تعلق گرفته است.

همچنین تقی‌زاده تصریح كرد: چالش سیستم حمل ونقل عمومی، نداشتن متقاضی نیست، بلكه چالش عمده كمبودهایی است كه در سیستم‌های حمل ونقل عمومی وجود دارد.

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد: در تدوین استراتژی‌های حمل ونقل، ۹۴ اقدام استراتژیك مشخص شده كه باید در دستور كار قرار گیرد و  از این میزان ۳۶ مورد آن یا در دست مطالعه است و یا در حال انجام و ۵۹ مورد آن بدون اقدام در لیست استراتژی‌ها  قرار گرفته‌ است.

وی همچنین  افزود: حمل ونقل مطلوب باید واجد ۶ مشخصه؛ دارای جذابیت اقتصادی، در دسترس بودن، به صرفه بودن، سبز، ایمن و سریع باشد.

تقی‌زاده در پایان خاطرنشان كرد: در مجلس قانونی در دست تصویب قرار دارد كه براساس آن كلیه ساختمان‌ها و ابنیه برای استفاده راحت معلولان مناسب‌سازی خواهند شد.