شناسهٔ خبر: 47322 - سرویس هوایی

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

تشریح ۲ هدف اصلی آمریکا برای توقیف پول‌های ایران/ ساخت ترمینال ۸۰ هزار متر مربعی در‌ مهرآباد/ تصمیمات کنگره تاثیری بر قرارداد بوئینگ ندارد/ ایرباس، بوئینگ و اِی‌تی‌آر فاینانسر هواپیماهای جديد هما می‌شوند

گزارش آخر هفته تشریح ۲ هدف اصلی آمریکا برای توقیف پول‌های ایران، اعلام خبر ساخت ترمینال ۸۰ هزار متر مربعی در‌ مهرآباد از سوی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها، تأکید مدیرعامل هما بر عدم تأثیرگذاری تصمیمات کنگره بر قرارداد بوئینگ و خبر معاون وزیر راه و شهرسازی نسبت به اینکه ایرباس، بوئینگ و اِی‌تی‌آر فاینانسر هواپیماهای جديد هما می‌شوند از مهمترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

تکمیل شبکه پروازی و توسعه فرودگاه‌ها با محوریت ایجاد قطب‌های گردشگری و هوایی

حسین اسنفدیاری قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها در امور فرودگاه با اشاره به مزیت‌ گردشگری و ارز‌آوری‌ مناسب آن برای کشور، اظهار کرد: ایران دارای جاذبه‌‌های مختلف گردشگری زیارتی، فرهنگی، تاریخی و طبیعی است، اما آنچه تاکنون از آن غفلت شده، ورود گردشگر و جذب ارز حاصل از گردشگری است.

وی با تأکید بر اینکه فرودگاه‌ها به عنوان دروازه ورود گردشگر مطرح هستند، گفت: شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران در این راستا تلاش کرد با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تجهیزاتی در فرودگاه‌ها، شرایط را برای ورود گردشگران تسهیل کند و فرودگاه‌ها را توسعه دهد.

ایران به تعهدات بین‌المللی در عدم افشای جزئیات قرارداد خرید هواپیما پایبند است

رئیس سازمان هواپیمایی کشور با تاکید بر این مطلب که ایران به تعهدات بین‌المللی در زمینه عدم‌افشای جزییات قرارداد خرید هواپیما پایبند است، گفت: شرکت هواپیمایی بوئینگ و ایرباس اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند تا تعدادی از هواپیماهای ایران ایر را فاینانس کنند و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در حال رایزنی با آنها است.

مقام سوم رشد ترافیک فرودگاهی فرودگاه امام(ره) در خاورمیانه

رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به کسب مقام سوم خاورمیانه نرخ رشد ترافیک فرودگاهی توسط این فرودگاه گفت: ساز و کار برون‌رفت از مشکلات ترمینال یک فرودگاه امام خمینی راه‌اندازی ترمینال سلام است که اکنون بیش از ۶۰ درصد رشد فیزیکی دارد.

تشريح جزئيات ورود ۹ هواپیمای برجامی و تشكيل ۱۰ ايرلاين

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که در تعداد مسافران افزایش ۱۹ درصدی رخ داده است، از ورود ۸ الي ۹ هواپیمای برجامی تا پایان سال جاری به کشور خبر داد و گفت: با ایجاد ۱۰ ايرلاين به منظور فاینانس هواپیما موافقت اصولی انجام گرفته است.

ایرباس فاینانس هواپیماهای جدید را پذیرفت

فرزانه شرف‌بافی، درباره سرنوشت جذب فاینانس برای هواپیماهای هما گفت: در حال رایزنی برای جذب فایناس هستیم اما کمپانی ایرباس نیز قبول کرده است که فاینانس هواپیماها را برعهده بگیرد.

وی همچنین درباره مصوبه ۳۳۰ میلیون دلاری هما و میزان مصرف آن بابت خرید هواپیماها به فارس گفت: این پول در واقع مصرف نشده است بلکه به عنوان پیش‌پرداخت خرید هواپیماها به کمپانی‌های سازنده هواپیما داده شده است.

موانع و مشکلات مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر رفع شده است

عباس آخوندی در نشست علنی روز ۲۶ آذرماه مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال احمدی لاشکی در پاسخ به سوال وی گفت: در مورد سوال احمدی لاشکی مسئله مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر موضوعی است که پیگیری مکرر شده و من نیز دستور رسیدگی داده ام، موانع آن مرتفع شده و نامه اجرای برنامه ها و اقدامات مورد تائید من است و پیگیری می کنم تا انجام شود.

 بحث ممنوعیت فروش هواپیما مطرح نیست

اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: کنگره قصد دارد مؤسسات مالی جهان را برای انجام معاملات با ایران بترساند و دوم پول‌های پرداختی ایران را به‌منظور توقیف، ردیابی کند.

روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها خبری را با عنوان تصویب ممنوعیت فروش هواپیما به ایران منتشر کرد که قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور بین الملل درباره آن گفت: کنگره دو روز قبل در جلسه‌ای تصویب کرد؛ دولت آمریکا باید هر سه ماه عملیات مالی درخصوص فروش هواپیما به ایران را با مشخصاتی که در آن مصوبه آورده شده، به کنگره اعلام کند. کنگره در واقع یک نوع ترفندی به کار برده که دو هدف اصلی از آن قابل نتیجه‌گیری است. نخست آنکه مؤسسات مالی را برای هرگونه معامله با ایران بترساند و نکته دوم این است که وقتی هواپیما فروخته می‌شود؛ پول‌های پرداختی ما را ردیابی یا توقیف کنند تا به دست مدعیان برسانند؛ بنابراین بحث ممنوعیت فروش هواپیما مطرح نیست.