شناسهٔ خبر: 47354 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم مطرح کرد:

ضرورت آموزش ساکنان بافت ناکارآمد شهری  برای مقابله با اثرات زلزله

نشست جلسه مشترک کارگروه تخصصی زلزله، لغزش‌های لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی و کارگروه تخصصی حمل ونقل، شریان‌های حیاتی، بلایای طبیعی و طوفان برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری رئیس کارگروه تخصصی زلزله استان قم در جلسه مشترک کارگروه تخصصی زلزله و حمل و نقل که صبح روز یکشنبه برگزار شد، گفت: مانور زلزله در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری قم به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی با سه ویژگی و محور مردم، محله و مدرسه اجرا می‌شود.

رئیس کارگروه تخصصی زلزله استان قم با اشاره به این که محلات و بافت ناکارآمد و فرسوده شهری به جهت ناپایداری بیشترین آسیب را در برابر زلزله متحمل می‌شوند، توضیح داد: در مواقع بروز حوادثی مانند زلزله به دلیل نفوذ ناپذیری امکان تسریع در عملیات امداد و نجات میسر نمی‌باشد.

صبوری گفت: ارائه مباحث ترویجی و مقابله ای با اثرات ناگوار زلزله بعد از وقوع زلزله در نقاط دیگر به دلیل موضوعیت داشتن اثرگذار خواهد بود و بهترین مکان‌ها برای ارائه آموزش مدارس و مساجد محلات هدف هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بر ضرورت برگزاری نشست‌های علمی، فنی و کارشناسی تاکید کرد و گفت: برای حفظ و صیانت از جان و مال ساکنان بافت فرسوده شهری در برابر اثرات مخرب زلزله تغییر در نگرش و بینش آن‌ها در اولویت اساسی می‌باشد. همچنین انتشار تصمیمات اتخاذ شده و ابلاغ مصوبات جلسات جهت اجرا به دستگاه‌های مسئول و ذی‌ربط در درجه اهمیت قرار دارد.

صبوری افزود: در همین راستا دستورالعمل تشکیل شورای ایمنی مدارس در دست تهیه و تصویب است.

رئیس کارگروه تخصصی زلزله استان قم با بیان این که در بحث ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساخت و سازها خاستگاه زمین و مکانیک خاک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، توضیح داد: هر گونه ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی و زمین‌های در معرض فرونشست، آسیب‌ها و اثرات مخرب زلزله را به مراتب بیشتر می‌کند.

وی در خصوص راه‌ها و معابر خروجی در مواقع بروز حوادثی مانند زلزله اظهار داشت: وجود و نصب نقشه خروج اضطراری و راه‌های دسترسی اصلی و جایگزین در کلیه بناهای شهری ضرورت دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان بر نقش مشوق‌ها در مقاوم‌سازی بافت فرسوده تاکید کرد و گفت: آگاه سازی ساکنان محلات فرسوده در خصوص خطرات زلزله و ارائه مشوق‌های مناسب در قالب تسهیلات وام بانکی موجب اقدام داوطلبانه ساکنان برای بازسازی، احیا و مقاوم سازی بناها می‌شود.