شناسهٔ خبر: 47361 - سرویس ریلی

حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته:

آغاز فعالیت اجرایی پروژه برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد/ سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری سالانه دولت در حوزه توسعه زیرساخت/ تایید فاینانس ۱۸۶ میلیون یورویی راه‌آهن حومه‌ای برقی مشهد-گلبهار

گزارش آخر هفته پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی پروژه‌های ریلی در سطح کشور، آغاز فعالیت مجدد قطار نخجوان- مشهد در اواسط دی‌ماه و اجرای پروژه مستند‌سازی و بهبود فرایند سازمانی در راه‌آهن کشور سایر عناوین مهم حوزه حمل و نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهترین عناوین حوزه ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است که بیشترین موضوعات حول توافقات با روسیه و خطوط ریلی استان خراسان رضوی می چرخد.

آغاز فعالیت اجرایی پروژه برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد 

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه ریلی بین ایران و روسیه از گشایش ال سی و فعال شدن اعتبار اجرای خط آهن برقی تهران – مشهد خبر داد و گفت: تکمیل خط آهن برقی تهران – مشهد طول زمان سفر در این مسیر را به ۶ ساعت، سرعت سیر مسافران را به ۲۰۰ کیلومتر و سرعت سیر بار را به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت کاهش می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی در این‌باره اضافه کرد: براساس این قراردادباید ۲۰ هزار واگن باری، ۱۰۰۰ واگن مسافری، ۳۵۰ لوکوموتیو و برخی تجهیزات ریلی دیگر  به صورت مشترک میان  ایران و روسیه ساخته شود.

تدوین ۹۴ استراتژی‌ برای بخش حملونقل

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد: در تدوین استراتژی‌های حملونقل، ۹۴ اقدام استراتژیك مشخص شده كه باید در دستور كار قرار گیرد و  از این میزان ۳۶ مورد آن یا در دست مطالعه است و یا در حال انجام و ۵۹ مورد آن بدون اقدام در لیست استراتژی‌ها  قرار گرفته‌ است.

وی همچنین  افزود: حملونقل مطلوب باید واجد ۶ مشخصه؛ دارای جذابیت اقتصادی، در دسترس بودن، به صرفه بودن، سبز، ایمن و سریع باشد.

تقی‌زاده در پایان خاطرنشان كرد: در مجلس قانونی در دست تصویب قرار دارد كه براساس آن كلیه ساختمان‌ها و ابنیه برای استفاده راحت معلولان مناسب‌سازی خواهند شد.

سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری سالانه دولت در حوزه توسعه زیرساخت

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه طی فعالیت دولت یازدهم  توجه بسیار ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های ریلی در كشور صورت گرفته است گفت: در این دوره شاهد سرمایه‌گذاری دولت به مبلغ یك میلیارد دلار در سال بودیم كه پیش‌بینی می‌شود در ۴ سال پیش رو نیز این سرمایه‌گذاری به مبلغ یك تا ۱.۵ میلیارد دلار به صورت سالانه و مستقیم از طرف دولت انجام پذیرد.

همچنین محمدزاده در این باره افزود: خرید ۶ هزار دستگاه واگن باری از شركت‌های ایرانی پارس، فولاد درخشان و كوثر با كمك شركت یونایتد واگن یكی از بخش‌های این قرارداد به شمار می‌رود كه تامین مالی آن از سوی خط اعتباری نامبرده (۳میلیارد یورو) صورت خواهد گرفت.

پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی پروژه‌های ریلی در سطح کشور

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با تکمیل ۴۴۰ کیلومتر راه آهن و ساخت ۵۱۶ کیلومتر خط ریلی توانسته‌ایم در سال ۹۶، ۹۱۹ کیلومتر خط‌آهن به شبکه ریلی کشور اضافه و به بهره برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه شرکت راه آهن برای خرید ۴۰ هزار تن ریل از شرکت ذوب آهن قرارداد دارد، تصریح کرد: شرکت ساخت نیز برای خرید ۲۵ هزار تن ریل از ذوب آهن به توافق اولیه رسیده و در صورت حل مشکلات ذوب آهن، قرار است این میزان ریل با استفاده از شمش فولادی هندی تولید شود.

تایید فاینانس ۱۸۶ میلیون یورویی راه‌آهن حومه‌ای برقی مشهد-گلبهار

طاهرخانی ادامه داد: آزادسازی این مسیر ۴۰ کیلومتری پروژه راه‌آهن حومه‌ای برقی مشهد- گل‌بهار انجام‌شده است و فاینانس ۱۸۶ میلیون یورویی به تائید شورای اقتصاد رسیده که در مرحله اول عملیاتی شدن قرار دارد. همچنین پیمانکار این پروژه مشخص شده است و با اجرایی شدن فاینانس این خط آهن سرعت خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره قطار حومه‌ای پرند خاطرنشان کرد: متولی این خط حومه‌ای از فرودگاه امام تا پرند دستگاه شهرداری تهران است اما در اولویت‌های این نهاد قرار ندارد درحالی‌که زیرسازی خط پرند انجام‌شده است و ایستگاه پرند در مرحله پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد است. ازاین‌رو سیگنالینگ نیز باید از سوی شهرداری موردنظر قرار گیرد.

آغاز فعالیت مجدد قطار نخجوان- مشهد در اواسط دی‌ماه

به منظور راه اندازی مجدد قطار نخجوان – مشهد، مدیر كل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن و مدیر كل راه آهن آذربایجان ایران با مدیران مسافری راه آهن كشورجمهوری آذربایجان نشستی را برگزار كردند .

در این جلسه كه به منظور هماهنگی و انجام مقدمات راه اندازی مجدد قطار نخجوان – مشهد برگزار شد، موضوعاتی چون خدمات ارائه شده در داخل قطارها، نحوه ثبت و تسویه حساب مالی، چگونگی انتقال اطلاعات و بازاریابی ، مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اجرای پروژه مستند‌سازی و بهبود فرایند سازمانی در راه‌آهن کشور

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با اشاره به اجرای پروژه مستند‌سازی و بهبود فرایند سازمانی در شرکت راه‌آهن گفت: این پروژه با هدف احصا، مستند سازی و بهبود فرآیندهای سازمانی طراحی شده و تا كنون در حوزه معاونت های فنی و زیربنایی و ناوگان اجرا و تقریبا تكمیل و در ادارات كل مناطق نیز در راه آهن خراسان و راه آهن یزد به صورت آزمایشی انجام شده است.

بیرانوند با اشاره به اینكه IT محور بودن سازمان‌ها یك ضرورت آشكار است گفت: تحولات تكنولوژیكی كه به خصوص در حوزه IT در دنیا اتفاق افتاده، بسیاری از حوزه های زندگی را تحت تاثیر قرار داده و كسب و كار نوین كه به وسیله ITرخ می دهد چالش ها و فرصتهای جدیدی را ایجاد كرده است. بنابراین ضرورت دارد كه روابطمان را با ذینفعان مان مانند صاحبان بار، شركتهای حمل كننده، فورواردرها، تعمیر كار، تامین كننده، اپراتورها و... در محیط اقتصادی بازتعریف كنیم زیرا در تولید خدمات ما نقش دارد و تدوین و تنظیم روابط با این شركتها موضوع كلیدی است.