شناسهٔ خبر: 47399 - سرویس مسکن و شهرسازی

کیان‌پور مطرح کرد؛

لزوم استفاده از تکنولوژی روز دنیا در ساخت و ساز‌ها/ سازه‌ها باید انعطاف‌پذیر باشند

مجید کیان پور عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بحث زمین‌شناسی و زمین‌شناختی در ساخت و ساز خیلی مهم است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مجید کیان‌پور اظهار کرد: یک مجموعه از کارگر تا معمار، مهندس، ناظر و... در ساخت یک مسکن نقش دارند و هر کدام از این افراد به وظایف عمل نکنند، ساختمان دچار مشکل می‌شود.

وی با اشاره به تخریب ساختمان‌ها در زلزله‌های اخیر، بیان کرد: بحث زمین‌شناسی و زمین‌شناختی در ساخت و ساز خیلی مهم است و نباید به سادگی از کنار آن گذشت. در مسکن مهر سرپل ذهاب، گسل عبور کرده و هنگام ساخت، زمین‌شناسی و شناختی در آن نادیده گرفته شده و این در حالی است که رعایت چنین موضوع مهمی باید در اولویت باشد.

کیان‌پور تأکید کرد: قدرت زلزله ۷.۳ ریشتری عادی نیست و اگر این زلزله آن زمان در بم یا منجیل و رودبار می‌آمد، بدون شک تلفات بیشتری به دنبال می‌داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تخریب بیمارستان اسلام‌آباد غرب تصریح کرد: اگر نحوه تخریب را ببینید، متوجه خواهید شد که با تغییر طراحی، آن ساختمان تخریب نمی‌شد. ضعف بیشتر در زمین‌شناسی بوده که سازه در جای بدی قرار گرفته و اگر مسائل ژئوتکنیک بهتر دیده می‌شد و شیوه طراحی تغییر می‌کرد، آسیب‌ها قطعاً کمتر بود.

وی تأکید کرد: باید از تکنولوژی روز دنیا در ساخت و ساز‌ها استفاده کنیم که سازه‌ها هم انعطاف‌پذیر باشند و هم انرژی جذب کنند.

همچنین کیان‌پور به ایسنا گفت: در زلزله استان کرمانشاه شخصی‌ساز‌ها بیشتر آسیب دیدند و همین نشان می‌دهد که در ساخت و ساز‌ها باید اصول مهندسی را بیشتر رعایت کنیم و ساختمان‌هایی بسازیم که در برابر زلزله ایمن باشند.