به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سی و پنجمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به جانشینی محمد سعید ایزدی معاون محترم شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیری هوشنگ عشایری سرپرست محترم شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و با حضور اعضای محترم ستاد در تاریخ ۱۳۹۶/۰۹/۱۲ برگزار شد.
در ابتدای جلسه عشایری ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی دستور کار جلسه را اعلام کرده و در ادامه گزارش عملکرد کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد از سوی مدیرکل محترم پیشگیریهای وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و رئیس کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد ستاد ملی ارائه و به بحث و بررسی گذاشته شد.
اهم موارد مطرح شده توسط اعضا در خصوص گزارش عملکرد کارگروه به شرح ذیل اعلام شده است:
محدودههای حاشیهنشین در کشور در حال افزایش است و ما با افزایش محدوده قانونی شهرها این تفکر را القا میکنیم که افزایش محدودههای حاشیهنشین کنترل شده است. در حال حاضر وظیفه کارگروه پیشبینی و پیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد حل مشکلات در مقصد است و باید توجه به سمت مبدأ و کارهای انجام نشده در مبدأ جلب شود تا در آینده بتوان مشکل مهاجرت را کنترل کرد.
در حوزه پیشگیری دولت باید نقش تسهیلگری و حمایتی داشته باشد. تأکید بر حضور سازمانهای مردم نهاد در حوزه پیشگیری مطرح شد و معاون شهرسازی و معماری وزارت راه وشهرسازی در ادامه جمعبندی این بخش از گزارش ستاد ملی را به شرح ذیل مطرح کردند:
- گزارش ارائه شده، گزارش کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد بوده و گزارش قوه قضائیه محسوب نمیشود.
- کار کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد چند وجهی است و یک دستگاه به تنهایی نمیتواند این مهم را به نتیجه برساند.
- ستاد ملی بازآفرینی دارای نقش اهرمی بوده و نمیتواند منابع مالی را در اختیار اعضای ستاد قرار دهد و لذا باید تکیه بر منابع در اختیار دستگاههای عضو ستاد برنامهها را پیش برد، وظیفه ستاد همراستاسازی، هماهنگی و یکپارچگی برنامه و منابع در جهت تحقق اهداف ستاد خواهد بود.
-با کیفیتی که در شهرها تولید ساختمان میکنیم، در واقع تولید بافت فرسوده و ناکارآمد میکنیم و میبایست به کیفیت ساخت و ساز توجه ویژه شود.
عشایری نیز در ادامه برنامه ملی بازآفرینی شهری در برنامه ششم به تفکیک دستگاههای عضو (موضوع بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه) را ارائه کرد که خلاصه آن در جداول زیر آمده است.
منابع مالی مورد نیاز بازآفرینی در مقیاس ملی بر حسب اهداف کمی برنامه ششم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۰(میلیارد ریال)
سال |
۱۳۹۶ |
۱۳۹۷ |
۱۳۹۸ |
۱۳۹۹ |
۱۴۰۰ |
جمع |
بودجه عمومی شرکت عمران و بهسازی شهری |
۱۱.۶۴۳ |
۵.۱۴۲ |
۵.۵۴۲ |
۵.۹۴۲ |
۶.۳۴۲ |
۳۴.۶۱۱ |
سرمایهگذاری بخش خصوصی |
۸۰.۰۰۰ |
۹۰.۹۰۹ |
۹۸.۱۸۲ |
۱۰۱.۸۱۸ |
۱۰۹.۰۹۱ |
۴۸۰.۰۰۰ |
اعتبار شهرداریها |
۶۱.۶۶۷ |
۷۰.۰۷۶ |
۷۵.۶۸۲ |
۷۸.۴۸۵ |
۸۴.۰۹۱ |
۳۷۰.۰۰۰ |
سایر دستگاههای عضو ستادهای بازآفرینی |
۶۷.۷۷۴ |
۷۲.۰۱۳ |
۷۰.۱۰۶ |
۶۸.۹۵۲ |
۶۷.۰۴۴ |
۳۴۵.۸۸۹ |
جمع بودجه مورد نیاز |
۲۲۱.۰۸۳ |
۲۳۸.۱۴۰ |
۲۴۹.۵۱۱ |
۲۵۵.۱۹۷ |
۲۶۶.۵۶۸ |
۱.۲۳۰.۵۰۰ |
برآورد اهداف کمی اقدامات بر حسب محورهای بازآفرینی در سطح ملی
تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۴۰۰
عنوان |
واحد |
کل مقادیر برنامه |
میانگین مبلغ واحد فعالیت(ریال) |
مبلغ کل مورد نیاز(میلیارد ریال) |
توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محلهای |
متر مربع |
۳۹.۶۰۰.۰۰۰ |
۱۰.۲۰۲.۰۰۰ |
۴۰۴.۰۰۰ |
ارتقای زیرساختهای شهری و محلهای |
طول شبکه |
۱۳۲.۰۰۰.۰۰۰ |
۱.۳۹۴.۰۰۰ |
۱۸۴.۰۰۰ |
ارتقا و بهسازی فضاهای شهری و محلهای و توسعه قلمروی عمومی |
متر مربع |
۸۲.۵۰۰.۰۰۰ |
۱.۶۷۳.۰۰۰ |
۱۳۸.۰۰۰ |
ارتقای توانمندیهای اقتصادی، ظرفیتسازی اجتماعی و نهادی |
فعالیت |
۶.۶۰۰ |
۵۳۰.۳۰۳.۰۳۰ |
۳.۵۰۰ |
تهیه طرحها و برنامههای بازآفرینی در مقیاس شهری و محلهای |
هکتار |
۳۳.۰۰۰ |
۶۳۶.۴۰۰.۰۰۰ |
۲۱.۰۰۰ |
بهسازی، مقاومسازی و نوسازی مسکن |
واحد مسکونی |
۵۰۰.۰۰۰ |
۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰ |
۴۸۰.۰۰۰ |
همچنین در این برنامه سهم هر یک از دستگاههای عضو ستاد ملی به شرح زیر اعلام شده است:
بخش خصوصی: ۴۸۰.۰۰۰ میلیارد ریال
شهرداریها: ۳۷۰.۰۰۰ میلیارد ریال
وزارت نیرو: ۱۰۴.۱۲۹ میلیارد ریال
وزارت راه و شهرسازی: ۵۳.۸۱۱ میلیارد ریال
وزارت نفت: ۲۸.۳۶۰ میلیارد ریال
وزارت کشور:۲۵.۷۹۰ میلیارد ریال
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: ۱۹.۱۹۴ میلیارد ریال
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: ۱۶.۲۳۰ میلیارد ریال
وزارت کار و رفاه اجتماعی: ۱۶.۲۳۰ میلیارد ریال
وزارت ورزش و جوانان: ۱۶.۲۳۰ میلیارد ریال
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱۶.۲۳۰ میلیارد ریال
وزارت آموزش و پرورش: ۱۵.۸۲۶ میلیارد ریال
بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره): ۱۲.۱۹۰ میلیارد ریال
بنیاد علوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران: ۱۲.۱۹۰ میلیارد ریال
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران: ۸.۱۵۰ میلیارد ریال
وزارت دادگستری: ۸.۱۵۰ میلیارد ریال
وزارت صنعت، معدن و تجارت: ۸.۱۵۰ میلیارد ریال
سازمان اوقاف و امور خیریه: ۸.۱۵۰ میلیارد ریال
معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری: ۶.۱۳۰ میلیارد ریال
وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات: ۳.۷۵۰ میلیارد ریال
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: ۱.۱۲۰ میلیارد ریال
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران: ۷۰ میلیارد ریال
وزارت جهاد کشاورزی: ۷۰ میلیارد ریال
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:۷۰ میلیارد ریال
بانک مرکزی:۷۰ میلیارد ریال
سازمان حفاظت محیط زیست:۷۰ میلیارد ریال
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری:۷۰ میلیارد ریال
پژوهشگاه بینالمللی زلزله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: ۷۰ میلیارد ریال
جمع: ۱.۲۳۰.۵۰۰ میلیارد ریال
در پایان پس از اظهار نظراعضای ستاد، موارد مطرح شده در قالب مصوبات ذیل جمعبندی شد:
مصوبات جلسه:
۱ .مقرر شد کارگروه پیش نگری و پیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد ستاد ملی بازآفرینی شهری، لیست ۷۰۰ روستای در معرض تخریب و تخلیه در اولویت را به تفکیک استانها جهت ابلاغ به دستگاههای عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری به دبیرخانه ستاد ارسال نمایند.
۲ .برنامه ملی بازآفرینی شهری در افق ۱۴۰۰ به استناد بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه با تعیین سهم و نقش دستگاههای اجرایی عضو ستاد ملی بازآفرینی برای ۱۳۳۴ محله واقع در ۵۴۳ شهر به مساحت ۶۶۰۰۰ هکتار با رقم منابع مورد نیاز پیشبینی شده ۰۰۰،۲۳۰،۱ میلیارد ریال به تصویب رسید و مقرر شد ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی شهری نسبت به تهیه و تصویب برنامه جامع اقدام مشترك سالانه برش محلات هدف منظور شده در برنامه ملی مذکور اقدام کرده و به ستاد ملی گزارش نمایند.
۳ .مقرر شد وزارت کشور به استناد بند (۱۱ ) الحاقیه سند ملی راهبردی تهیه طرح ملی ساماندهی مهاجرت را با همکاری دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری و کارگروه زیرمجموعه آنها مخصوصاً کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد در دستور کار قرار داده و نتایج هر سه ماه به ستاد ملی بازآفرینی شهری ارائه شود.
۴ .مقرر شد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تهیه و تدوین پیوست رسانهای و مستندسازی موضوعات و برنامههای ستاد ملی بازآفرینی و جلسات با دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری در دستور کار قرار داده و نتایج را در ستاد ملی گزارش نمایند./