شناسهٔ خبر: 47430 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

تاکید بر توجه نمایندگان مجلس به بودجه راهداری کل کشور در زمان تصویب/ تبیین جایگاه آذربایجان‌غربی در بخش راهداری و حمل و نقل بین‌المللی

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در مراسم بزرگداشت هفته حمل‌و‌نقل، رانندگان و راهداری در ارومیه؛ خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتظار داریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب بودجه عنایت بیشتری به پروژه‌های راهداری در کل کشور داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای داود كشاورزیان معاون وزیر راه ‌و شهرسازی و رئیس این سازمان  با اشاره به اهمیت استان آذربایجان‌غربی در بخش ترانزیت، حمل و نقل بین‌الملل و راهداری اظهار داشت: آذربایجان‌غربی با داشتن ۵ مرز رسمی زمینی و همسایگی با ۳ کشور از جایگاه ویژه‌ای در این بخش برخوردار است که به‌همین دلیل در سال‌های گذشته اعتبارات مناسبی جهت توسعه و ساخت و ساز پایانه‌های مرزی هزینه شده است که امیدواریم با تکمیل ۴ پایانه مرزی در حال ساخت و توسعه شاهد فعالیت بیشتر این مرزها باشیم‌.

وی به پایانه مرزی پلدشت بعنوان یکی از کامل‌ترین پایانه‌های مرزی کشوراشاره كرد و افزود: رانندگان در انتخاب مسیر و مرز مختارند و باتوجه به همین امر، پایانه مرزی پلدشت به یک مرز فعال برای پشتیبانی از پایانه مرزی بازرگان تبدیل شده است.

مهندس كشاورزیان یادآورشد: بسیاری از شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی در استان آذربایجان‌غربی فعال هستند و این امر حمایت بیشتر سازمان  را به این سمت معطوف کرده است و این حمایت باید استمرار داشته باشد.

وی با اشاره به طولی بودن آذربایجان غربی و وجود ۷۰۰ کیلومتر فاصله بین نقاط شمال و جنوب استان عنوان کرد: راه‌های زیادی است که توسط همکاران راهداری در استان باید نگهداری و بهسازی شوند و بر اساس قانون اعتبارات لازم در این خصوص برای راه های شریانی از محل منابع ملی و غیر شریانی از محل منابع استانی تامین می‌شود که با توجه به محدودیت‌های بودجه در سال‌های قبل انتظار داریم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب بودجه عنایت بیشتری به پروژه‌های راهداری در کل کشور داشته باشند.

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به ابلاغ آئین نامه جدید تاسیس شركتها در بخش حمل‌و‌نقل کالا یادآور شد: با درخواست انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل کالا به مدت شش ماه صدور مجوز راه‌اندازی شرکت‌های حمل‌و‌نقل کالا متوقف شد و با دریافت نظرات فعالان این صنف دو نکته اصلی و مهم در آئین‌نامه انجام شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در آئین‌نامه جدید شرایط تاسیس شركتها متناسب با ساختار تعاونی‌ها تنظیم شده بدین معنا كه شكل‌گیری‌ می‌تواند متشکل از چند نفر عضو که در یک زمینه‌ای فعالیت دارند و سود و زیان فعالیتشان مربوط به آن ها بوده و خدمات مشترک را از تعاونی دریافت می‌کنند، باشد كه در این زمینه از تامین بیمه تا بازاریابی و صدور بارنامه را شامل می‌شود.

مهندس کشاورزیان یادآور شد: امکان اعمال محدودیت برای ورود افراد جدید به صنعت حمل‌ونقل با وجود رقابت تنگاتنگ وجود ندارد چراکه ما در آینده نیازمند نیرو هستیم و نمی‌توانیم مانع از ورود آیندگان به فعالیت در این صنعت شویم بلکه شرکت‌های حمل‌ونقل باید از راههای جدید و با افزایش توان خود نسبت به موفقیت خود در این فضای رقابتی اقدام کنند.

وی استفاده از تاسیسات مورد نیاز به صورت استیجاری را از دیگر اصلاحات آئین‌نامه جدید عنوان کرد و گفت: تاسیس کنسرسیوم‌های حمل‌و‌نقل توسط شرکت‌های حمل‌ونقلی در شهرهای مختلف به پیشنهاد انجمن از دیگر نکات جدید آئین‌نامه جدید است که با‌توجه به همخوانی سیاست‌‌های سازمان مورد تایید قرار گرفته ابلاغ شده است اما در این میان ویژگی مهم دیگر در آئین‌نامه جدید که می‌تواند در کم کردن نگرانی شرکت‌ها تاثیرگذار باشد متعهد کردن ناوگان اعلامی در زمان تاسیس به سازمان برای فعالیت انحصاری در همان شرکت است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با اشاره به انتزاع حوزه راهداری از ادارات راه‌وشهرسازی و الحاق به ادارات كل حمل‌ونقل پایانه‌ها و تشکیل ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در استان‌ها عنوان کرد: خوشبختانه در طول یکسال گذشته اقدامات لازم جهت ساماندهی نیروهای انسانی و برنامه‌ریزی در جهت توسعه و بهبود امور انجام شد و در قدم‌های بعدی ساماندهی ادارات شهرستانی، نوسازی و توسعه ماشین‌آلات راهداری و راهدارخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان با تبریک هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری فعالان این عرصه را بعنوان قهرمانان گمنام جاده‌ها معرفی کرد و گفت: تلاش شبانه‌روزی هر سه صنف فعال در این عرصه چرخ‌های اقتصاد را در گردش نگه داشته و از سویی دیگر امنیت و سهولت تردد در جاد‌ه‌ها را میسر کرده‌اند و هر روز قدردان زحماتشان هستیم.

براساس این گزارش محمدتقی كهوریان معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی همچنین در این مراسم با بیان اینکه آذربایجان غربی در یک انزوای جغرافیایی به سر می‌برد، گفت: این امر بدلیل تکمیل نشدن شبکه حمل‌و‌نقل است که باتوجه به عزم موجود در این مجموعه امیدواریم در زمان کوتاهی شاهد رشد و توسعه این شبکه باشیم.

کهوریان اضافه کرد: در دولت یازدهم و درراستای راهبرد ملّی توسعه تجارت بین‌المللی با اهتمام دولت اقدامات خوبی در حوزه حم‌ ونقل و توسعه شبکه راههای ارتباطی به تکمیل راه‌آهن و اهتمام به فرودگاه در استان آغاز شده که امیدواریم در دولت دوازدهم تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و جدید و با بهره‌برداری از آنها زیرساخت  توسعه استان فراهم و شاهد به ثمررسیدن برنامه‌های دولت در رونق اقتصادی و افزایش درآمد ملّی در بخش تجارت بین‌المللی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سفرمقامات ارشد ملّی به استان از جمله سفر ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم راه‌و‌شهرسازی درخصوص توسعه شبکه ارتباطی راههای استان به پایانه‌های مرزی، تکمیل شبکه ریلی و احداث و تجهیز پایانه‌های مرزی وافزایش ظرفیت حمل‌ونقل هوایی و توسعه فرودگاه ارومیه مصوبات خوبی داشته و در مراحل تکمیل مطالعات و یا تکمیل عملیات ساخت قرار دارند.

این گزارش می‌افزاید عبدالحسین علی‌اكبری مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان آذربایجان‌غربی هم در این مراسم با تبریک هفته حمل‌و‌نقل، رانندگان و راهداری با اشاره به عملکرد ۸ ماهه این اداره‌کل از فعالیت بیش از ۱۶ هزار دستگاه وسیله نقلیه و ۳۲ هزار راننده در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای کالا خبر داد و گفت: در ۸ ماهه اول سال ۹۶ افزون بر ۷ / ۵ میلیون تن انواع محمولات با تعداد ۵۷۱ هزار سفر از مبدا این استان به سایر نقاط کشور حمل گردید که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۲درصد را نشان می‌دهد.

علی اکبری با بیان اینکه در ۸ ماهه سال ۹۶ تعداد افزون بر ۴ میلیون نفر در قالب ۴۶۸ هزار سفر توسط ناوگان حمل‌و‌نقل مسافربری استان جابجا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷درصد کاهش نشان می‌دهد، اضافه کرد: در این بخش اتوبوس ۶۶۴ دستگاه مینی‌بوس ۹۱۳ دستگاه، سواری ۲۱۲ دستگاه با نزدیک به ۴۵۰۰ نفر راننده فعالیت دارند

وی از کاهش ۵ درصدی تلفات ناشی از سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی استان خبر داد و یادآور شد: درخصوص توسعه سیستم‌های هوشمند حمل‌و‌نقل جاده‌ای اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده است که از جمله می توان به فعالیت ۴۰ دستگاه دوربین های نظارت تصویری در ۴۰ نقطه مختلف در سطح استان، فعالیت ۲ سیستم توزین در حال حرکت، افزایش و راه‌اندازی ۴۱ سامانه دوربین  ثبت تخلف سرعت در محورهای مواصلاتی استان (۸۲دوربین) در ۱۱ محور بصورت رفت و برگشت اشاره کرد.

در بخش دیگری از این مراسم، نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به اهم اقدامات انجام شده در حوزه پروژه‌های عمرانی حمل‌ونقل استان پرداختند.

گفتنی است مراسم بزرگداشت هفته حمل‌و‌نقل، رانندگان و راهداری با حضور معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی، مسئولین استانی و محلی، نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه، مدیران شورای حمل‌ونقل وجمعی از مهمانان کشور ترکیه و مقامات محلی و استانی در ارومیه برگزار شد.