شناسهٔ خبر: 47447 - سرویس استان‌ها

دبیر کارگروه ملی زلزله مطرح کرد:

تخریب گسترده بافت‌های فرسوده تهران با زلزله بالای ۵ ریشتر/ تردد در جاده‌های شمال پس از زلزله خطرناک است/ ترافیک تهران مسئله‌ساز می‌شود

علی بیت اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه وقوع زلزله تهران با بزرگی ۵ ریشتر تخریب گسترده در بافت فرسوده را در پی خواهد داشت گفت: پس از زمین لرزه تردد مردم به سمت جاده‌های شمال خطر مرگ را به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی با بیان اینکه زمین لرزه اخیر ملارد می‌تواند یک مانور طبیعی برای زلزله پایتخت محسوب شود گفت: معتقدم این یک مانور آمادگی واقعی در برابر زلزله بود که مسئولان می‌توانند رفتارهای مردم در پس  این سانحه را به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه پس از وقوع زلزله تنها عامل تخریب نباید مورد توجه قرار بگیرد و یکی از مسائل بسیار مهم و مسئله ساز ، بحث ترافیک شهری است، ادامه داد: به طور قطع پس از وقوع زلزله ترافیک در معابری با کمتر از ۶۰ متر بسیار شدیدتر خواهد بود اما در زلزله اخیر ملارد که لرزش‌های آن در تهران هم احساس شد، شاهد ترافیک روان در سطح کشور بودیم اما مسئولان بدانند اگر زلزله تهران به وقوع بپیوندد میزان ترافیک درسطوح مختلف شهر به ویژه در معابر کم عرض بسیار سنگین‌تر خواهد بود.

دبیر کارگروه ملی زلزله ادامه داد: این ترافیک تهران پس از زلزله در شرایطی رخ داد که تخریبی وجود نداشت و در صورت وقوع تخریب، تهران قفل می‌شود و باید بدانیم که در این عرصه‌ها آمادگی وجود ندارد.

بیت‌اللهی با اشاره به هشدار طبیعت درباره وقوع زلزله در کشور اظهار داشت: در طول یک ماه اخیر شاهد وقوع زمین‌ لرزه‌های مستمر درکشور بودیم و پوسته زمین در ایران بسیار تحت فشار قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که پیش از این گفته می‌شد بافت فرسوده تهران در برابر زلزله‌های ۵ ریشتر مقاوم نیستند و شاهد تخریب در این منطقه خواهیم بود اما با وقوع زلزله ۵.۲ ریشتری شاهد تخریب در بافت فرسوده تهران نبودیم و آیا این می‌تواند نشانگر مقاومت خانه‌های فرسوده تهران در برابر زلزله‌هایی با بزرگی ۵ ریشتر باشد گفت: باید تاکید کنم زمین لرزه‌ای که اخیراً در تهران احساس شد کانون آن ملارد بود که فاصله ۳۰ کیلومتری با تهران داشت و این زلزله در تهران نبود.

وی ادامه داد: اگر یکی از گسل‌های تهران مانند گسل شمال ری فعال شود و زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر در تهران رخ دهد که کانون آن خود تهران باشد به طور قطع تخریب در بافت فرسوده را خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا دبیر کارگروه ملی زلزله همچنین با اشاره به رفتار مردم پس از وقوع زلزله و حرکت آنها به سمت شمال کشور از مسیرهای کوهستانی مانند جاده چالوس اظهار داشت: این رفتار مردم بسیار خطرناک است و قطعاً زلزله تهران باعث ریزش کوه در مسیرهای شمال کشور می‌شود و می‌تواند تلفات بر جای بگذارد.

بیت‌اللهی ادامه داد: در زلزله بلده کجور درسال ۸۳ شاهد آن بودیم که در منطقه مرزن آباد و کلاردشت کوه ریزش کرد و دراین زلزله ۲۱ نفر کشته شدند که از این تعداد ۲۰ نفر بر اثر ریزش سنگ از کوه جان خود را از دست دادند. بنابراین قطعاً حرکت به سمت شمال کشور از جاده‌های کوهستانی مانند چالوس پس از وقوع زلزله خطر بسیار جدی به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در جاده‌های شریانی چالوس، هراز و فیروزکوه ۱۵۰ نقطه خطر ریزش سنگ و رانش زمین وجود دارد که ممکن است پس از وقوع زلزله حادثه آفرین باشند.