شناسهٔ خبر: 47457 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس:

راه باید بسازیم، چون عامل توسعه پایدار است

فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: راه باید احداث شود چون عامل توسعه پایدار است و اقداماتی نیز باید صورت گیرد که محیط‌زیست تخریب نشود و تخریب‌ها به حداقل کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: در حال حاضر در استان فارس ۱۷۰۰۰ کیلومتر راه احداث شده آسفالته موجود است.

وی افزود: حدود ۱۳۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۸۲۰ کیلومتر راه اصلی و ۲۸۷۲ کیلومتر راه فرعی و ۱۰۰۰۰ کیلومتر راه روستایی داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس اذعان داشت: حدود ۱۹۵۰ کیلومتر راه در دست ساخت در استان فارس می‌باشد و ۲۴۵۰ کیلومتر نیز در برنامه کاری هست که مطالعه شده و نقشه آماده می‌باشد.

تکاور بیان کرد: ما از لحاظ وسعت سومین استان کشور و از لحاظ طول راهی جزء چند استان اول کشور می‌باشیم اما هنوز تراکم نسبی ما ۱۳/۶ است که نسبت به کل کشور که ۱۴/۶ است ما پایین می‌باشیم و این بدان معنی نیست که طول راه‌های ما کم است.

وی اضافه کرد: در استان فارس حدود ۲۰۰۰ کیلومتر راه در دست ساخت است که طرف دو سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم به اتمام برسد و تراکم نسبی ما به ۱۵/۳ خواهد رسید و اگر راه‌هایی که در برنامه چند سال آینده داریم به اجرا درآیند به تراکم نسبی ۱۷ خواهیم رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با اشاره به موارد فوق افزود: اما با همه این محاسن و نیازهایی که به احداث راه داریم، احداث راه عیب بزرگی هم دارد و آن تخریب طبیعت است.

وی متذکر شد: ما باید از دل دشت‌ها، دره‌ها، کوه‌ها، تپه‌ها و جنگل‌ها عبور کنیم و راه بسازیم که قطعاً طبیعت آسیب می‌بیند و تخریب می‌شود اما ناچاریم برای دست یافتن به توسعه پایدار و زندگی بشر راه احداث کنیم و باید این تخریب‌ها و آسیب‌ها به طبیعت را به حداقل کاهش دهیم.

تکاور تأکید کرد: یک اقدام پیشگیرانه که قبل از اجرا می‌توانیم انجام دهیم این است که با مشاوری که قرارداد می‌بندیم که مسیر را مطالعه کند همان مشاور هم مطالعه زیست‌محیطی را انجام دهد.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست بعد از احداث راه توسط انسان‌ها افزود: بعد از ایجاد راه آرامش و آسایش محیط به هم می‌خورد و چون پای انسان به محیط باز می‌شود خطر آتش‌سوزی و آلودگی محیط افزایش می‌یابد که باید با فرهنگ‌سازی از تخریب محیط‌زیست جلوگیری شود.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس اذعان داشت: در نهایت راه باید احداث شود چون عامل توسعه پایدار است ولی باید اقداماتی صورت پذیرد که حداقل آسیب به محیط‌زیست وارد شود.