شناسهٔ خبر: 47488 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل عنوان کرد:

اتمام مطالعه ۲۵ نقطه حادثه‌خیز محورهای مواصلاتی استان اردبیل/ لزوم حمایت از ناوگان صادراتی استان

علی رحمتی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: مطالعه ۲۵ نقطه حادثه‌خیز محورهای مواصلاتی استان اردبیل به اتمام رسید، این در حالیست که به گفته وی ضروری است ناوگان صادراتی استان مورد حمایت قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل، علی رحمتی در جلسه بررسی عملکرد ایمنی و ترافیک جاده‌های اردبیل گفت: در حال حاضر شناسایی ۲۵ نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی استان اردبیل در دستور کار قرار گرفته و مطالعه این نقاط به اتمام رسیده که هم‌اکنون نیز ساماندهی و اصلاح آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که سالانه ۶۵ میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان ثبت می‌شود، افزود: ۸۸ درصد از این ترددها مربوط به خودروهای سواری است و فقط ۱۲ درصد آن به وسایط نقلیه سنگین و کامیون مربوط می‌شود که بالتبع بیشتر تصادفات نیز مربوط به خودروهای سواری است که بیشتر واژگونی خودرو در این زمینه مشاهده می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل بیان کرد: استان اردبیل در سال ۹۴ توانسته رتبه نخست کاهش تصادفات جاده‌ای را کسب کند که خوشبختانه در طی چندین سال اخیر با کاهش تصادفات روبه‌رو هستیم که تعداد فوتی‌های تصادفی نیز در این مدت کاهش یافته است.

رحمتی گفت: عدم زیرساخت‌های مناسب راه‌ها یکی از عوامل مهم وقوع تصادفات است که به همین دلیل نیاز است در این زمینه برنامه‌ریزی‌های اساسی و لازم مبنای کار قرار گیرد و فرهنگ‌سازی مناسبی در ارتباط با رعایت صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی در بین رانندگان انجام شود.

وی تصریح کرد: در استان اردبیل ۶ هزار و ۳۷۱ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی وجود دارد که نیروهای راهداری متشکل از ۴۱۱ نفر نیروی انسانی، ۲۲۹ دستگاه ماشین‌آلات در ۹ راهدارخانه ثابت و ۳ راهدارخانه سیار به هموطنان ارائه خدمات می‌کنند تا در حد امکان مشکلی ایجاد نشود.

همچنین علی رحمتی با اذعان به اینکه گمرک بیله سوار مبدأ اصلی صادرات استان محسوب می‌شود، اضافه کرد: ضروری است با اقدامات مختلف زمینه حمایت از ناوگان صادراتی با هدف توسعه صادرات استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه یکی از شیوه‌های حمایت اختصاص سهمیه دوز بلاغ است، ادامه داد: دوزبلاغ معافیت از پرداخت عوارض متقابل دو کشور است.

وی اضافه کرد: از دی ماه سال ۹۴ تا دی ماه سال ۹۶ یعنی به مدت دو سال سهمیه دوزبلاغ اختصاصی استان ۱۰ هزار برگ بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان افزود: این برگه که قرارداد فی‌مابین دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران است در دو مرز بیله سوار و آستارا پرداخت می‌شد و در ابتدا سهمیه آستارا ۳۵ درصد و بیله سوار ۶۵ درصد بود.

وی تأکید کرد: ارزش دلاری هر برگ ۱۶۰ دلار است که برای ناوگان ایرانی حامل بار صادراتی ارائه می‌شود و در مرز بیله سوار ماهانه ۶۵۰ برگه مصرف می‌شود.

علی رحمتی گفت: این سهمیه قابل‌قبول نبود و با پیگیری‌های صورت گرفته نسبت آستارا و بیله سوار وارونه شده و در وضعیت فعلی ۶۵ درصد از سهمیه به استان اردبیل اختصاص یافته که افزایش آن همچنان پیگیری می‌شود.

وی سهمیه سال ۲۰۱۸ دوزبلاغ را ۱۴ هزار برگه عنوان و تأکید کرد: با هدف حمایت از توسعه ناوگان صادراتی و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل افزایش سهمیه در دستور کار قرار گرفته است.