به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهران اعتمادی امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: همزمان با قطعه یک این آزادراه، عملیات اجرایی ساخت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال که از خرداد ماه سال جاری آغاز شد به بیش از ۲۰ درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه در تامین مالی عملیات ساخت آزاد راه تهران - شمال هیچ مشکل مالی نداریم، گفت: بنیاد مستضعفان و وزارت راه وشهرسازی پا به پای هم برابر با تراز مالی نزدیک به هم، اجرای این پروژه ملی را پیش میبرند و تاکنون طرفین ۱۵ هزار میلیارد ریال به صورت مساوی آورده داشتند.
مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران- شمال بیان کرد: از آنجا که ساخت قطعه اول این آزادراه در مراحل نهایی قرار گرفته است، تا یک هفته آینده با بازنگری مجدد این پروژه و در صورتی که پیشرفت فیزیکی آن به حدود ۹۵ درصد رسید، این قطعه را برای افتتاح آماده میکنیم و قطعه دوم نیز پس از ۲ و نیم سال به بهره برداری میرسد.
وی با اشاره به طول قطعه سوم این آزادراه نیز گفت: قطعه سوم این آزاد راه ۴۷ کیلومتر است و چند شرکت خارجی از کره (هیوندایی و دوو) به دنبال تامین مالی (فاینانس) آن هستند؛ البته چینیها و ایتالیایی هم برای فاینانس آن اعلام آمادگی کرده اند و انتظار داریم تا پایان سال جاری تعیین تکلیف آن نهایی شود.
به گزارش ایرنا، قطعه یک آزادراه تهران - شمال به طول ۳۲ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز میشود و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک میرسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج میگذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه میشود.
شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل و شرکت آزادراه تهران - شمال درصدد است این قطعه تا پایان سال جاری زیر بار ترافیک برود. این قطعه ۳۲ کیلومتری دارای ۳۹ تونل رفت و برگشت به طول ۳۱ کیلومتر و ۵۰۰ متر است و ۲۵ پل به طول ۳ کیلومتر و ۱۰۰ متر در این قطعه ساخته شده است.
طراحی و معماری آزادراه تهران - شمال به گونهای انجام شده است که هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیباییهای این آزادراه استفاده کنند و برای نخستین بار در کشور منظر و معماری راه در این آزادراه مورد توجه قرار گرفته است.
برای آماده سازی این آزادراه ۱۲۱ کیلومتری در مجموع باید ۱۸۰ تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر ساخته شود و تعداد پلهای بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز ۹۵ پل به طول حدود ۱۳ کیلومتر است و با شیب ۶ درصدی جاده، تردد در این محور بیش از ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول ۲۲ کیلومتر حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله دارای ۴۵ تونل به طول ۳۳ کیلومتر و ۹۰۰ متر است و برای آماده سازی این قطعه باید ۲۸ پل بزرگ در این مسیر احداث شود و طول پلهای این قطعه ۲ کیلومتر و ۹۰۰ متر خواهد بود.
برای ساخت این آزادراه به خصوص در قطعه یک آن مشکلات زیادی در خصوص زمینهای معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاههای اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمینهای معارض این منطقه حل شد و شرکت آزادراه تهران - شمال (وابسته به بنیاد مستضعفان) و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارند با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال ۹۹ به بهره برداری کامل برسد.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و دارای ۹۲ تونل رفت و برگشت به طول ۳۳ کیلومتر و ۵۰۰ متر و ۳۸ پل خواهد بود.
قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمتهای بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که با همت دست اندرکاران به خصوص شرکت آزادراه تهران - شمال تابستان ۹۴ زیر بار ترافیک رفته است.