شناسهٔ خبر: 47565 - سرویس ریلی

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن مطرح کرد:

جمع‌بندی نهایی و ارسال پرونده میراث صنعتی راه‌آهن به یونسکو/ میراث راه‌آهن نماد مدرنیسم در ایران است

مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از تكمیل و ارسال پرونده ثبت جهانی میراث راه‌آهن سراسری ایران به یونسكو با هدف حفظ میراث صنعتی كشور خبر داد و گفت: این میراث نماد دوران مدرنیسم و آغاز صنعتی شدن ایران ‌است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مازیار یزدانی با اشاره به مراحل زمان‌بر و پیچیده جمع‌آوری و تدوین پرونده ثبت جهانی راه‌آهن كه از اسفندماه ۱۳۹۴ آغاز شده و همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: پرونده مذكور طی اقدامات كارشناسی و پژوهشی شركت راه‌آهن با همكاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پایگاه ثبت جهانی میراث راه‌آهن مستقر در این معاونت، در حال جمع‌بندی نهایی و ارسال به یونسكو در ژانویه ۲۰۱۸ (دی‌ماه ۱۳۹۶) است.

وی در ادامه  افزود: بررسی وضعیت خط سراسری و تعیین عرصه و حریم، توصیف و مقایسه تطبیقی خط سراسری با دیگر راه‌آهن‌های دنیا، بازآفرینی تصاویر و نقشه‌های تاریخی، تهیه آلبوم نقشه‌های فنی و گرافیكی، تهیه فیلم و سایر مستندات مورد نیاز از اهم اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

یزدانی ادامه داد: میراث صنعتی راه‌آهن كه با تلاش ملت شریف ایران در یك عرصه تاریخی، توسعه فنّاوری در ایران را به تصویر كشیده و نماد دوران مدرنیسم و آغاز صنعتی شدن ایران ‌است، می تواند موردتوجه ویژه جهانی قرار گیرد و فرایند ثبت جهانی راه آهن، با برجسته كردن ارزش‌های فنّاوری و مهندسی به كار رفته در آن زمان و به تصویر كشیدن در هم تنیدگی این صنعت با جامعه و طبیعت، موجب درك شفاف‌تر اذهان عمومی مردم از راه‌آهن و پیوند هر چه بیشتر جامعه با آن می‌شود.

به گفته یزدانی؛عبور خط سراسری راه‌آهن از اقلیم های متنوع جغرافیایی و فرهنگی و همچنین وجود آثار طبیعی و تاریخی گوناگون در طول مسیر در كنار تأثیر راه‌آهن بر جنگ جهانی دوم و لقب گرفتن ایران به‌عنوان پل پیروزی از مهم‌ترین شاخصه‌های معرفی آن به جهانیان خواهد بود.

یزدانی با اشاره به توسعه صنعت گردشگری در ایران خاطرنشان كرد: با تحقق ثبت میراث راه‌آهن در یونسكو، نقشه راه جدیدی برای سفر گردشگران داخلی و بین‌المللی ترسیم خواهد شد كه می‌تواند موجب رونق گردشگری در كشور شود.