شناسهٔ خبر: 47603 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خبر داد:

ارائه خدمات رایگان آموزش‌های دریانوردی به جوانان و ساکنان بومی جزیره ابوموسی

مهدی نوفرستی معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از برگزاری دوره‌های آموزشی مربوط به استاندارد کنوانسیون STCW برای نخستین بار در جزیره راهبردی ابوموسی و همچنین ارائه خدمات رایگان آموزشی به اهالی بومی و جوانان علاقمند به اشتغال در صنعت دریانوردی جنوبی‌ترین نقطه خشکی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، مهدی نوفرستی ضمن اعلام این خبر گفت: با توجه به لزوم گذراندن دوره‌های آموزشی و برگزاری آزمون‌های دریانوردی برای فعالان این صنعت مهم و اشتغال‌زا، با همکاری اداره امتحانات و گواهینامه‌های دریانوردی، مرکز آموزش بندر شهیدرجایی و اداره بندر و دریانوردی ابوموسی برای نخستین بار دوره‌های آموزشی ملوان عمومی در شناورهای با تناژ ۵۰۰ تن و ایمنی ۴ گانه شامل اطفا حریق، بقا در دریا، کمک‌های اولیه پزشکی در دریا و ایمنی فردی و مسئولیت‌های اجتماعی در جزیره ابوموسی برگزار شد.

وی افزود: تا پیش از برگزاری این دوره، اهالی جزیره ابوموسی برای گذراندن دوره‌های دریانوردی به اجبار باید به بندرعباس مسافرت می‌کردند که این مسئله، هزینه‌های سنگینی شامل رفت و آمد، اقامت، تغذیه و شهریه کلاس‌های آموزشگاه‌های بخش خصوصی را بر آن‌ها تحمیل می‌کرد و در عمل بسیاری از دریانوردان جنوبی‌ترین نقطه خشکی ایران، امکان حضور در این دوره‌ها را نداشتند.

نوفرستی هدف از برگزاری این دوره‌ها را به‌روز شدن آموزش‌ها، گواهینامه‌ها و مجوزهای دریانوردی در میان فعالان دریایی ساکن در جزایر خلیج‌فارس به ویژه جزایر سه‌گانه ایرانی عنوان کرد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با کنوانسیون STCW سازمان جهانی دریانوردی IMO در جزیره ابوموسی را به عنوان بخشی از مجموعه تلاش‌ها و برنامه‌های مستمر آموزشی این معاونت دانست و افزود: علاوه بر مورد یاد شده، دوره آموزشی قایقران در قایق‌های موتوری نیز با هدف توسعه گردشگری دریایی و همچنین ایجاد تسهیلات و مجوز شناورهای تفریحی برای جزیره‌نشینان به صورت خدمات رایگان توسط اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حال اجراست.

به گفته این مقام مسئول، ارائه خدمات آموزشی یاد شده به همت ادارات آموزش، اداره امتحانات و گواهینامه‌های دریانوردی و اداره بندر و دریانوردی ابوموسی در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و ایجاد اشتغال برای جوانان و اهالی بومی این جزیره راهبردی صورت گرفته است.

نوفرستی با بیان اینکه دوره ملوانی عمومی برای کشتی‌های با ظرفیت ناخالص کمتر از ۵۰۰ تن و دوره‌های ایمنی چهارگانه در آذرماه برای ۳۰ نفر از متقاضیان جزیره ابوموسی با استقبال چشمگیری از سوی فراگیران برگزار شد، گفت: این دوره‌ها به طور مستمر تا مرحله آموزش تمامی متقاضیان در جزیره ابوموسی به صورت رایگان ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود برگزاری این دوره‌ها سبب ایجاد رضایت خاطر اهالی جزیره ابوموسی و ایجاد اشتغال برای جوانان شود.

نوفرستی در پایان عنوان کرد: نکته قابل‌توجه دیگر، این که برای مباحث عملی کارگاه آموزشی دریانوردان، تجهیزات لازم از مرکز آموزش بندر شهید رجایی به جزیره ابوموسی انتقال یافته است.

لازم به ذکر است، جزیره ابوموسی یکی از چهارده جزیره استان هرمزگان و جنوبی‌ترین نقطه خشکی ایران در آب‌های خلیج‌فارس است. این جزیره در فاصله ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس، ۷۵ کیلومتری بندر لنگه، در ۶۰ کیلومتری شمال امارت شارجه در امارات متحده عربی و همچنین ۱۶۰ کیلومتری از تنگه هرمز واقع شده است.

بیشتر مردم بومی این جزیره بیش از هفت هزار نفری که از نقاط مهم و راهبردی ایران در پهنه آب‌های نیلگون خلیج‌فارس محسوب می‌شود، به فعالیت‌های دریانوردی، صیادی و مشاغل خدماتی اشتغال دارند.

علاوه بر آن به دلیل عمق مناسب دریا، تنها گذرگاه حیاتی عبور نفت‌کش‌ها و کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما در محدوده آب‌های ساحلی این جزیره قرار دارد.