شناسهٔ خبر: 47636 - سرویس مسکن و شهرسازی

مظاهریان در اولین جلسه راهبردی اخلاق‌حرفه‌ای مهندسی مطرح کرد؛

تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسی/ دانشگاه مروج اخلاق حرفه‌ای مهندسی کشور/ توجه جدی به لایحه اصلاح قانون نظام‌مهندسی‌ساختمان

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل دبیرخانه اخلاق حرفه‌ای مهندسی در استان قم پس از برگزرای نخستین همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان، تاکید کرد: مهندسان عمل‌کننده واقعی به اخلاق حرفه‌ای مهندسی باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پس از برگزاری نخستین همایش‌ملی اخلاق مهندسی در صنعت‌ساختمان، اولین جلسه راهبردی اخلاق‌حرفه‌ای مهندسی با حضور مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، مدیران کل دفاتر توسعه مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان، مقومی رئیس سازمان نظام مهندسی استان قم،  دیزانی از صاحبنظران عرصه مهندسی ساختمان کشور و استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طائبی استادیار دانشگاه دلف هلند، اسدی رئیس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان قم و کارشناسان دفاتر حوزه معاونت مسکن و ساختمان به منظور تدوین برنامه‌ها و راهبردهای ادامه فعالیت دبیرخانه دائمی، تشکیل شد.

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان در نشست فوق، با اشاره به این مطلب که دبیرخانه دائمی اخلاق حرفه‌ای مهندسی ساختمان پس از برگزاری نخستین همایش ملی اخلاق‌مهندسی در استان قم تشکیل شده است، گفت: دو سال پیش که موضوع اخلاق حرفه‌ای مهندسی طرح و به دنبال آن بحث تضاد منافع مطرح شد،  پیچیدگی‌های فراوانی را بهئ همراه داشت و همین امر  تا اسیتضاح وزیر راه و شهرسازی نیز پیش رفت.

معاون مسکن و ساخنمان وزیر راه و شهرسازی در  ادامه افزود: خوشبختانه در این رابطه وزارتخانه عقب‌نشینی نکرد و کار را به نحو مطلوبی پیش برد که در نهایت حاصل آن  نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی ساختمان است و مصوبه هیات دولت را نیز در این رابطه، گرفت.

همچنین مظاهریان تشکیل دبیرخانه دائمی اخلاق حرفه‌ای مهندسی را  حائزاهمیت دانست و گفت: انتخاب استان قم برای برعهده گرفتن مسئولیت دبیرخانه‌ دائمی اخلاق‌حرفه‌ای مهندسی انتخابی مناسب بود.

وی ارائه پیشنهادات مختلف به دبیرخانه دائمی اخلاق حرفه‌ای مهندسی و تهیه مدل برای ادامه فعالیت را از دستورکارهای آتی دبیرخانه برشمرد و افزود: ارائه پیشنهادات پژوهشی به دبیرخانه و فعال‌کردن بخش پژوهش در آن  باید در دستورکار جدی قرار بگیرد. در عین‌حال، پرداختن به مباحث آموزشی نیز حائز اهمیت است و باید تدابیری اتخاذ شود تا مدیران در سطوح مختلف مهندسی، نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای مهندسی را مطالعه کنند.

معاون وزیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تاکنون در بحث آموزش مهندسی و اخلاق حرفه‌ای، اقدامات مناسبی نیز صورت گرفته بر تداوم و تقویت آنها بار دیگر  تاکید کرد و گفت: باید در بعد عملیاتی تلاش کنیم تا همگام با پژوهش و آموزش، راهکارهایی را طراحی و برنامه‌ریزی کنیم تا مهندسان در عمل بتوانند منصف به رعایت اخلاق حرفه‌ای مهندسی باشند.

وی در ادامه  تاکید کرد: به نظر می رسد در برگزاری دوره‌های آموزشی باید با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مذاکره و مکاتبه لازم صورت بگیرد کد درسی برای نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای در نظر گرفت تا بتوانند در دستور کار دانشگاه قرار بگیرد و چگونگی آموزش مدیران نیازمند تعریف است  و نباید تنها به توصیه اخلاقی در این مورد بسنده کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که در تکمیل منابع اخلاق حرفه ای مهندسی ، گام‌های بزرگی در کشور طی دو سال گذشته برداشته شده است گفت: در گذشته منابع محدود بودند و در حال حاضر از بعد تعداد منابع، خوشبختانه از محدودیت‌ها عبور کرده‌ایم.

همچنین مظاهریان  تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا از آموخته‌ها و تجارب بین‌المللی در اخلاق حرفه‌ای مهندسی بهره کافی را ببریم و فرآیندی مناسب برای تبادل اطلاعات و تجربیات آن در دستورکار قرار دهیم.

وی در ادامه گفت : اعتقاد دارم  دانشگاه‌ها باید به سمت  استقلال مالی حرکت کنند. قاعدتا وزارت راه و شهرسازی باید متقاضی اجرای طرح‌های پژوهشی مناسب باشدو این وزارتخانه  مانند صنعت برای دانشگاه است .

این مقام‌مسئول در وزارت راه و شهرسازی ترجمه کتب و متون تخصصی  و  برگزاری نشست‌های تخصصی مهندسی را از دیگر برنامه‌های پیش‌روی دبیرخانه برشمرد و اظهار داشت:باید لایحه اصلاح قانون نظام‌مهندسی‌ساختمان  موردتوجه جدی قرار گیرد و در دبیرخانه نیز  به این موضوع پرداخته شود که پیشنهاد دولت برای اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان چیست؟

در پایان مظاهریان اظهار داشت:باید گروه تخصصی اخلاق حرفه‌ای مهندسی، بررسی‌های همه‌جانبه‌ای را از اصلاحیه قانون نظام مهندسی ساختمان داشته باشد و نتایج را نیز اعلام شود.