شناسهٔ خبر: 47718 - سرویس هوایی

رضایی کوچی اعلام کرد:

هواپیماهای ATR مطالبات مردم در مناطق کم‌برخودار را محقق می‌كنند/ هما پرچمدار ایران در صنعت حمل و نقل هوایی کشور است/ برخی ایرلاین‌ها عامل نارضایتی مردم از صنعت حمل و نقل هوایی هستند

رضایی كوچي رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر ۵۰ فرودگاه در کشورمان وجود دارد که با توجه به پرداخت هزینه‌های بالا برای نگهداری آن‌ها ولی میزان نشست و برخاست هواپیما در این مناطق بسیار ناچیز بوده و استنباط می‌شود هواپیماهای کوتاه برد ATR می‌تواند گزینه مناسب برای تحقق مطالبات مردم در این مناطق باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شواری اسلامی در مراسم ورود دو فروند هواپیمای ای تی آر جدید به کشور طی سخنرانی اعلام کرد: امروز هما به عنوان حامل پرچم ایران در صنعت حمل و نقل هوایی کشور روزهای خوبی را تجربه می‌کند، در چند سال گذشته علی‌رغم اینکه نیروهای انسانی قوی و زیرساخت‌های خوبی داشته ولی در عین حال مشکلات زیادی را نیز متحمل بوده است.

وی در ادامه با اشاره به بهتر شدن شرایط این شرکت هواپیمایی با ورود هواپیماهای جدید طی چند ماه گذشته بیان کرد: متأسفانه عمر ناوگان هوایی کشور ۲۳ سال بوده که عمری بالا و دارای هواپیماهای فرسوده به شمار می‌رود، امری که باعث شده میزان تأخیر پروازها بیش از حد استاندارد در سطح جهان باشد.

رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرچند زحمات بسیار زیادی از سوی مسئولین در وزارت راه و شهرسازی برای رفع این مشکل کشیده شده است گفت: با این وجود همچنان می‌بینیم که این تأخیرات بعضا باعث ناراحتی مردم می‌شود که امید داریم با ورود هواپیماهای جدید این مسئله تا حدی رفع شود.

رضائی کوچی در ادامه سخنان خود با اشاره به ارتباط خوب کمیسیون عمران و متولیان صنعت حمل و نقل هوایی کشور بیان کرد: به یاد ندارم که موضوعی در این خصوص از سوی وزارت راه و شهرسازی به مجلس مطرح شده و خواسته آن‌ها از سوی نمایندگان اجابت نشود، ما به لحاظ اهمیت موضوع حمل و نقل هوایی حاضر به انجام هر اقدام لازم در جهت ارتقای این بخش بوده و در حد توان به دولت کمک خواهیم کرد.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد هواپیماها در ایرلاین‌های داخلی قابلیت پرواز متناسب با ظرفیت کشور را ندارند و تنها یک درصد از جابجایی مسافر از طریق ناوگان هوایی انجام می شود که این عدد بسیار کوچکی است.

رضایی ادامه داد:‌ این در حالی است که در کشورمان تمایل برای استفاده از هواپیما افزایش یافته و این موضوع در تمام شهرستان‌ها مطالبه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰ فرودگاه در کشورمان وجود دارد که با توجه به پرداخت هزینه‌های بالا برای نگهداری آن‌ها ولی میزان نشست و برخاست هواپیما در این مناطق بسیار ناچیز بوده و از سویی دیگر با وجود تمایل بالای ساکنین این شهرها برای استفاده از این صنعت استنباط می‌شود هواپیماهای کوتاه برد ATR می‌تواند گزینه مناسب برای تحقق مطالبات مردم در شهرستان‌ها باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه متوازن کشور در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد گفت: خوشبختانه هواپیماهای ای تی آر توانایی خدمات رسانی به شهرها و فرودگاه‌های کوچک را داشته و به همین دلیل نمایندگان این شهرها در مجلس تا حد بسیار بالایی خواستار استفاده از آن در فرودگاه‌های مناطق خود هستند.

رضایی کوچی در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت کاهش تأخیر پروازها و فعال شدن تعداد بیشتری از فرودگاه‌های کشور اعلام کرد: از این رو از اعضای محترم دولت و مجلس درخواست دارم تا جهت کسب رضایت عمومی مردم هواپیماهای بیشتری متناسب با ظرفیت بالای هما در اختیار این شرکت قرار بگیرد چراکه امکانات و نیروی انسانی قابل ملاحظه این ایرلاین حاکی از توانایی آن در برخورداری از ۱۰۰ فروند هواپیماست.

به گفته وی متأسفانه هما با وجود این ظرفیت برای تأمین هزینه‌های جاری خود نیازمند کمک سایر ظرفیت‌های وزراتخانه است که قطعا در شأن این شرکت نبوده و باید به جایی برسد که نه تنها هزینه خود را بپردازد بلکه به سایر ایرلاین‌ها نیز کمک کند.

رضایی کوچی در پایان سخنان خود ایرلاین‌های ناتوان را مسبب اصلی بیشترین نارایتی های موجود از حوزه هوایی در کشور دانست و گفت: در حال حاضر در ایران ۲۰ ایرلاین وجود دارد که برخی از آنها تنها با ۲ الی ۳ هواپیمای فرسوده راه‌اندازی شده‌اند و فعالیت می‌کنند که این عملکرد آنها موجب نارضایتی مردم است، اگر به طور قطع تعداد ایرلاین‌های کشورمان به چند شرکت قوی و محدود کاهش یابد می‌تواند خدمات مطلوبتری را به مردم ارائه دهد./