شناسهٔ خبر: 47746 - سرویس جاده‌ای

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای:

تشریح آخرین وضعیت نوسازی ۶۵ هزار کامیون فرسوده/ نوسازی کمتر از ۳۰۰۰ کامیون در کشور

کامیون قدیمی براساس برنامه پیش بینی شده طی پنج سال آینده ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده‌ای که موجب آلودگی هوا می‌شوند باید نوسازی شود، اما مالکان آن‌ها تمایلی به این مهم ندارند و سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای نیز روند نوسازی را مطلوب نمی‌داند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هم اکنون بیش از ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال در کشور وجود دارد که هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش چیزی در حدود ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند.

داود کشاورزیان بیان کرد: طبق برنامه باید در ۵ سال آینده ۶۵ هزار کامیون فرسوده نوسازی شود، اما به علت پایین بوده قیمت سوخت مالکان این کامیون‌ها انگیزه‌ای برای نوسازی ناوگان خود ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کامیون‌های فرسوده علاوه بر مصرف سوخت بالا آلایندگی زیادی را تولید می‌کنند، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد، سالیانه کمتر از ۳ هزار کامیون در کشور نوسازی می‌شود.

به گفته وی، سازمان راهداری برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور برنامه‌های زیادی را در دست اقدام دارد و پرداخت تسهیلات کم بهره ارزانقیمت برای مالکان از منابع داخلی سازمان یکی از این طرح‌ها است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: هم اکنون برای خرید اتوبوس که قیمت آن حدود ۸۵۰ میلیون تومان است ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود و به اعتقاد بنده این تسهیلات بسیار کم است، اما بانک‌ها بیشتر از این نمی‌توانند تسهیلات پرداخت کنند.

کشاورزیان با اشاره به میزان تسهیلات برای نوسازی کامیون افزود: هم اکنون برای خرید کامیون که بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ میلیون قیمت دارد ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۹ درصد پرداخت می‌شود، اما باز هم رانندگان تمایلی برای نوسازی ناوگان خود ندارند.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: طبق قانون رفع موانع تولید وزارت نفت مکلف شده مابه التفاوت سود تسهیلات را از محل صرفه جویی‌های مصرف سوخت تامین کند.

وی بیان کرد: اخیرا مجلس شورای اسلامی قانون هوای پاک را تصویب کرده و در این قانون تکلیف شده خودرو‌های فرسوده حق تردد نداشته باشند و هیچ شرکتی نیز حق ندارد برای این خودرو‌ها صورتحساب صادر کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در این قانون دولت مکلف شده سن ناوگان فرسوده را تعیین کند و اگر دولت سن ناوگان فرسوده را ۲۵ سال تعیین کند در این صورت بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کامیون برون شهری و همین تعداد کامیون درون شهری فرسوده محسوب شده و باید از رده خارج شوند.

وی اظهار کرد: با تصویب آیین نامه مربوطه در دولت و ابلاغ آن روند نوسازی ناوگان فرسوده با سرعت بیشتری دنبال شود و به نظر طبق این آیین نامه کسی حق ندارد برای خودرو‌های از رده خارج و فرسوده صورتحساب و یا بارنامه صادر کند.

به گزارش ایرنا، پیشتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که در کشور بیش از ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال داریم که هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش چیزی در حدود ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. 

وی افزود: پس از اجرای طرح پیمایش و اختصاص سوخت بر اساس تردد و حذف کامیون‌های بدون معاینه فنی تعداد ناوگان عمومی جاده‌ای فعال به ۵۲ هزار دستگاه کاهش یافت و در واقع در قالب طرح پیمایش ۷۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده از ناوگان خارج شدند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: پس از اجرای طرح پیمایش روزانه ۷ میلیون لیتر گازوئیل کمتر مصرف شد که با احتساب قیمت جهانی هر لیتر گازوئیل یک دلار در واقع روزانه ۷ میلیون دلار صرفه جویی در مصرف گازوئیل نصیب کشور شد.
آخوندی گفت: ۶۵ دستگاه کامیون سالانه یک میلیارد لیتر مصرف گازوئیل دارند این یعنی بهره‌وری یک میلیارد دلاری برای هر سال مصرف سوخت داریم و ظرف ۱۰ سال ۱۰ میلیارد لیتر سوخت کمتر مصرف خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: متأسفانه به دلیل نرخ پایین سوخت در کشور ریخت و پاش عجیب و غریب در بخش مصرف منابع انرژی داریم که لازم است در صورت انجام فعالیت‌هایی که به کاهش مصرف سوخت می‌انجامد بخشی از این صرفه‌جویی به خود صرفه‌جو کننده برگردد.

وی اظهار کرد: اگر ۱۰ میلیارد لیتر سوخت ظرف ۱۰ سال صرفه‌جویی شود ۱۰ میلیارد دلار حاصل خواهد شد که باید ۲.۷ میلیارد دلار به صرفه‌جو کننده برگردد.

آخوندی کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی را از مزایای نوسازی ناوگان جاده‌ای عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح نوسازی ۶۵ دستگاه کامیون حدود ۱۹۴ میلیون آلاینده کمتری در کشور تولید می‌شود.