شناسهٔ خبر: 47829 - سرویس مسکن و شهرسازی

آخوندی در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

ارجحیت کیفیت زندگی و افزایش منزلت اجتماعی در پروژه‌های بازآفرینی/ بازآفرینی ۶۶هزار هکتار از مناطق ناکارآمد در برنامه ۵ ساله

درجمع آخوندی وزیر راه و شهرسازی ارائه تراکم ۱۲۰ درصد به پروژه یکصد واحدی محله سیروس با زیربنای ۱۰ هزار مترمربعی را نشان از ارجحیت کیفیت زندگی و افزایش منزلت اجتماعی در رویکرد جدید نسبت به سایر مسائل دانست و افزود: به عقیده ما اجرای پروژه تنها بخش کوچکی از کار است و بخش بزرگتر به چگونگی ایجاد جریان زندگی در محلات باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی پروژه یکصد واحدی محله سیروس در جمع خبرنگاران با تأکید براینکه پروژه امروز آغاز یک تغییر نگرش در جریان شهرسازی و مسکن ایران است گفت: همانطور که می‌بینید اجرای این پروژه در محله سیروس واقع در قلب تهران واقع شده است چراکه ما معتقدیم به جای رفتن به بیابان‌ها و هدررفت سرمایه‌ها باید به مرکز شهر بازگشته و به سراغ هویت تاریخی و فرهنگی و همچنین زیربناهای اقتصادی – اجتماعی موجود در این نواحی برویم.

آخوندی با تأکید براینکه به دلیل وجود جریان زندگی در این محلات شروع اقدامات در این نقاط کار بسیار آسانی است گفت: ارتقای کیفیت زندگی در پروژه‌های بازآفرینی همانند امروز هدف اصلی ما خواهد بود، مسئله‌ای که در سیاست‌های گذشته با ارائه تراکم‌های بالا و ایجاد محله‌های شلوغ و خفه به هیچ عنوان مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

وزیر راه و شهرسازی ارائه تراکم ۱۲۰ درصد به پروژه یکصد واحدی محله سیروس با زیربنای ۱۰ هزار مترمربعی را نشان از ارجحیت کیفیت زندگی و افزایش منزلت اجتماعی در رویکرد جدید نسبت به سایر مسائل دانست و افزود: به عقیده ما اجرای پروژه تنها بخش کوچکی از کار است و بخش بزرگتر به چگونگی ایجاد جریان زندگی در محلات باز می‌گردد، اقدامی که تمامی تلاش وزارت راه و شهرسازی در این حوزه را برای بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول ضمن تأکید بر ضرورت توجه به ساخت خدمات روبنایی و زیربنایی به طور همزمان با احداث واحدهای مسکونی در محلات بیان کرد: در حقیقت پروژه نمادین امروز نوعی تغییر رویکرد به شکل مبنایی در نحوه توسعه شهری در کشور به شمار می‌رود.

عضو کابینه دولت دوازدهم معماری مودر نظر در اجرای این پروژه یکصد واحدی را ایرانی-اسلامی دانست و گفت: به دنبال آن هستیم تا در این پروژه با توجه به رویکرد معاصر بازآفرینی شهری آپارتمان‌های همراه با حیاط اختصاصی، مستقل و غیرمشرف ایجاد کنیم و ضمن کناره‌گیری از جریان سوداگرانه شهری، رویه‌های متکی بر حقوق مردم، شهروندان و سنت‌های معماری و شهرسازی ایرانی را مدنظر قرار دهیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی این اقدام تک پروژه نبوده و برای ساخت ۲۵ هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور برنامه‌ریزی شده که قرار است طی یک برنامه ۵ ساله به بازآفرینی ۶۶ هزار هکتار از مناطق ناکارآمد بپردازد.

آخوندی در این راستا تأکید کرد: اگر جمعیت هر هکتار از ۶۶ هزار هکتار مذکور را ۱۰۰ نفر درنظر بگیریم در صورت اجرای طرح اعلام شده طی ۵ سال به ارتقای کیفیت زندگی بیش از ۶.۶ میلون نفر در کشور پرداخته‌ایم، امری که نشان می‌دهد شهرهای ما در وضعیت فعلی دارای ظرفیت خوبی برای جمعیت‌پذیری هستند.

آخوندی در پایان سخنان خود مدت اجرای پروژه یکصد واحدی سیروس را ۲ سال اعلام کرد و گفت: ما باید به ظرفیت فیزیکی و اجتماعی درون شهرها بازگشته و سیاست‌های غلط گذشته مبنی بر رفتن به سوی بیابان‌ها و هدرفت ثروت ملی را کنار بگذاریم./