شناسهٔ خبر: 47916 - سرویس مسکن و شهرسازی

ايزدی در پنجمین كنفرانس ملی پژوهش‌های كاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری مطرح كرد:

لزوم تجدیدنظر و بازخوانی در نظام برنامه‌ریزی شهری/ تاكید بر توسعه شهرها به عنوان سازمان اجتماعی/ شناسایی پهنه‌های پرخطر ۴ استان در دستور كار شورایعالی شهرسازی

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب كه تهیه پهنه‌های پرخطر البرز، اصفهان، شیراز و تبریز در دستور كار شورایعالی شهرسازی است گفت: ما معتقدیم شهر سازمانی اجتماعی است كه درآن باید كیفیت مقدم بر كمیت باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی  در پنجمین كنفرانس ملی پژوهش‌های كاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری گفت: امیدواریم این نشست آغازی باشد برای تصمیمات جدی در مسیر توسعه شهری ،تا به وسیله آن درس‌هایی بیاموزیم و چالش‌های موجود را اصلاح كنیم.

ایزدی ادامه داد: در حال حاضر به نظر می‌رسد در وضعیتی به سر می‌بریم كه نیازمند تجدید نظر جدی در نظام برنامه‌ریزی  شهری هستیم و همان‌طور كه می‌دانید از ابتدای دولت یازدهم كیفیت زندگی در شهرها مورد تاكید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و مجموعه برنامه‌هایی برای آن در نظر گرفته شد .

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاكید براینكه كیفیت بخشیدن به زندگی شهروندان و ایجاد محیطی امن، ایمن و با كیفیت در بررسی‌های اجمالی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد خاطرنشان كرد: تلاش كردیم تا نگرشی نو را در سطح برنامه‌ریزی شهری ایجاد كنیم و بر همین مبنا نیز در طول ۴ سال دولت یازدهم بحث بازآفرینی شهری مورد توجه قرار گرفت كه تلاشی بود برای كیفیت بخشیدن به زندگی در شهرهای كنونی كه خوشبختانه طرحی موفق و در حال اجرا در سراسر كشور است.

وی در ادامهئ تصریح كرد: در حال حاضر صاحب برنامه ملی بازآفرینی شهری هستیم و الزامات و شرایط نیز برای عملیاتی شدن آن فراهم  است.

این مقام مسئول در حوزه شهر و شهرسازی ضمن انتقاد از این مطلب كه همواره در شرایط بحرانی به فكر مواجه با مسائل هستیم یادآور شد: در چند ماه گذشته شاهد وقایع تلخی همچون زلزله بودیم و همه آن‌ها نشان داد كه در مواجه با مسائل و موضوعات شهری نیازمند تجدید نظر  هستیم.

ایزدی با اشاره به اینكه آسیب‌شناسی‌های جدی در حوزه شهر، توسعه شهری و شهرسازی در حال انجام است گفت: در حال حاضر در وضعیتی به سر می‌بریم كه چاره‌ای جز تجدید نظر در محتوا، ساختار و برنامه‌های شهری نداریم و به نظر می‌رسد مدت‌های زیادی است كه تلقی خود را از مفهوم شهر فراموش كرده‌  و به بیراهه می‌رویم و همین تلقی اشتباه سبب شده تا در نظام برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و همچنین در عمل با مشكلات جدی مواجه شویم.

وی با طرح پرسشی تحت این عنوان كه تلقی ما از شهر چیست گفت: اگر تلقی ما از شهر مجموعه‌ای از راه‌ها و خیابان‌ها باشد فارغ از انسان محوری شهرهای ما همین شهرهای كنونی خواهد بود. اما ما معتقدیم شهر سازمانی اجتماعی است كه در این سازمان اجتماعی باید كیفیت مقدم بر كمیت باشد.

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: نظام برنامه‌ریزی شهری ۳ دهه است كه شهروندان را تا حد زیادی نادیده می‌گیرد. زیرا توجه به كالبد بیش از شهروند محوری در دستور كار بود و ما در صدد تجدید نظر در آن هستیم.

ایزدی در ادامه خطرنشان كرد: برای تغییر این اندیشه نیازمند بازگشت به مفهوم انسان و توجه به نقش شهروندان در سازمان اجتماعی شهرها هستیم و به همین دلیل است كه در بحث بازآفرینی شهری محله‌محوری در اولویت قرار گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: در شهرها اساسا مفهوم واحد همسایگی و محله‌محوری كه اساس آن ضوابط انسانی بوده  فراموش شده است. همچنین در نظام ساخت و ساز بی‌توجهی به حقوق دیگران نتیجه‌اش شهرهایی شده  كه از كیفیت لازم برخوردار نیستند به همین دلیل نیازمند تجدیدنظر و بازخوانی طرح‌های توسعه شهری هستیم.

وی ادامه داد: مسئله تاب‌آوری شهرها مسئله مهمی است كه در دهه‌های اخیردرتوسعه‌های شهری نادیده گرفته شده است. به همین دلیل نیازمندیم تا روند پشت‌سر را تغییر داده و تغییر و تحولات اساسی در نظام برنامه‌ریزی و توسعه شهرها ایجاد كنیم.

ایزدی با اشاره به این مطلب كه وجود ۱۴۰ هزار هكتار بافت فرسوده و ۲ هزارو ۷۰۰ محله ناكارآمد تنها نقاط بحرانی شهرهای ما هستند گفت: در سایر  بافت‌ها، شهرها و محلات مشكلات عدیده‌ای وجود دارد كه باید برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی بحث توجه به رودخانه‌های شهری را كه در جلسه اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری مورد بررسی قرار گرفت را بحثی مهم برای توسعه‌های شهری عنوان كرد و افزود: اكثر شهرهای ما در میانه خود صاحب رودخانه‌هایی هستند كه در شكل‌گیری آن‌ها نقش داشتند اما متاسفانه امروزه تبدیل به كانال فاضلاب شده یا بر روی آن‌ها فاضلاب، پاساژ و غیره ایجاد شده است. همچنین در هر بارشی روبرو می شویم  با ایجاد سیل‌های فراوان و براساس مطالعات صورت‌گرفته مشخص شده كه بیش از ۸۵ درصد صدمات ناشی از سیل به خاطر ماهیت سیل نیست بلكه به دلیل موانع ایجاد شده در شهرهاست لذا تجدیدنظر در این باره ضرورت دارد.

وی نداشتن ورودی شهرها را از دیگر چالش‌های امروزی عنوان كرد و گفت: توجه به گذشته شهرها و تاریخی كه بر آن‌ها گذشته ضرورت دارد كه متاسفانه مدت‌ها در نظام برنامه‌ریزی شهری از آن غفلت كردیم.

 در ادامه ایزدی به ارکان نظام برنامه ریزی شهری اشاره کرد و اظهار داشت: انسان محوری و شهروند محوری اصلی‌ترین اركان نظام برنامه‌ریزی شهری است و ما  امروزه مشاهده میکنیم که شهرهای ما حال خوشی ندارند و در پهنه‌های مختلف با مسائل جدی روبرو هستند به همین دلیل مهم‌ترین برنامه ما  تغییر درنظام برنامه‌ریزی شهری است.

این مقام مسئول یادآور شد: در ۳ ماه گذشته با همكاری جامعه مهندسان مشاور و انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز هم‌اندیشی و تجدیدنظر در نظام برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار گرفته است كه آن‌ها را در ۲ سطح شهر و سرزمین و محله مورد تجدیدنظر و بازنگری قرار می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: متاسفانه به رغم تهیه طرح‌های متعدد بالادستی مشاهده می کنیم  كه آن طرح‌ها به شدت دچار عدم هم‌پیوندی با طرح‌های پایین دست هستند.

ایزدی با اشاره به این مطلب كه تلاشی برای گفت و گو با مردم محلات صورت نگرفته گفت: در دهه ۸۰ تجربه ارزشمندی را در نظام برنامه‌ریزی از محلات شهرهای زاهدان، سنندج و برخی شهرها آغاز كردیم و به نظام كارآمدی دست یافتیم كه مبنای آن برنامه‌ریزی مشاركتی و هم‌پیوندی با خواست‌های مردم و از سویی دیگر طرح‌های بالادستی در حوزه شهری و شهرسازی بود.

معاون وزیر راه وشهرسازی خاطرنشان كرد: تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد كه هركدام از شهرها نیازمند نظام برنامه‌ریزی خواست خود هستند كه البته این نظام باید در هم‌پیوندی با طرح‌های بالادستی خود باشد.

وی همچنین گفت: در طول دولت یازدهم تلاش كردیم پهنه‌های پرخطر را شناسایی كنیم و شهرداری را مجاب کردیم  تا ساخت و ساز را در مناطق پرخطر انجام ندهد. در حال حاضر پهنه‌های پرخطر شهر تهران شناسایی شده و شناسایی پهنه‌های پرخطر البرز، اصفهان، شیراز و تبریز در دستور كار است.

ایزدی یادآور شد: یكی از امن‌ترین مناطق تهران بازار و محلات اطراف آن است. در حالی هر تهران در دهه‌های گذشته در مناطق پرخطر گسترش یافت.

این مقام مسئول همچنین از تشكیل نخستین جلسه سامان‌دهی شهر تهران در روز دوشنبه با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد و گفت: در جلسات فوق تلاش داریم تا مسائل كلیدی شهر تهران را مورد توجه جدی قرار دهیم.

وی بی‌توجهی به ابعاد اجتماعی شهرها را برخی از آفت‌های طرح‌های توسعه‌ای عنوان كرد و گفت: بی‌توجهی به مدیریت یكپارچه از مسائلی است كه در صدد رفع آن هستیم.