شناسهٔ خبر: 47917 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم مطرح کرد:

تحویل ۱۹۰۰۰ واحد مسکن مهر در استان قم/ مطالعه جانمایی ایستگاه قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان/ ساخت۲۰۰ واحد مسکن اجتماعی در شهرهای استان قم

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اظهارداشت: ۴۳ هزار و ۸۴۰ واحد مسکن مهر به استان قم ابلاغ شده بود که از این تعداد بیش از ۴۰ هزار واحد افتتاح و تحویل که بیش از ۱۹ هزار واحد از این تعداد در دولت یازدهم و دوازدهم تحویل متقاضیان شده است.

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قمدر گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر استان قم گفت: ۳۷۸ واحد مسکن مهر آماده بهره‌برداری است و تا پایان سال جاری تحویل متقاضیان می‌شود.

صبوری ادامه داد: حدود ۸۰۰ واحد مسکن مهر دارای پرونده قضایی است که تا تعیین تکلیف توسط مراجع قضایی از مسکن مهر خارج شده است.

وی به ساخت مسکن اجتماعی در استان قم اشاره و تصریح کرد: طرح مسکن اجتماعی با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و بنیاد مستضعفان آغاز خواهد شد و از اهداف این طرح بهره‌مندی افراد کم درآمد و آسیب پذیر از مزایای مسکن اجتماعی است که در مرحله نخست برای ساخت ۲۰۰ واحد مسکن اجتماعی در شهرهای " قم"، " قنوات" و "دستجرد"  برنامه‌ریزی شده که زمین این واحدها نیز تامین شده است.

کمربندی شهر " قم" توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به  اقدامات جاده‌ای در ۸ ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: تقاطع غیر هم‌سطح پردیسان با ۶۰ درصدی پیشرفت فیزیکی در حال ساخت بوده و بخشی از این تقاطع با هزینه‌ای بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است که با رفع معارضین به زودی تکمیل خواهد شد.

صبوری ادامه داد: محور جعفریه قطعه دوم و سوم محور "قم"–"جعفریه"  به طول ۱۵ کیلومتر از تقاطع سه راهی " قلعه سنگی" تا پل "طغرود" با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ريال به بهره‌برداری رسیده و همچنین پل " ونارچ" در راستای بهسازی مسیر "قم"– "نیزار" و ارتقای آن به محور اصلی چهارخطه، در دست احداث است و با احداث این پل سطح ایمنی این محور افزایش خواهد یافت.

وی به دیگر اقدامات انجام شده در استان قم اشاره کرد و افزود: بهسازی سه راهی " ونارچ" و  احداث دور برگردان‌های قبل و بعد از پل‌ دارای پیشرفت ۳۵ درصدی بوده که با اتمام این پروژه کاهش ترافیک را در محور " قم"– " سلفچگان" و کوتاه شدن مسیر را در پی خواهد داشت.

صبوری در خصوص  احداث کمربندی جدید قم نیز  گفت: طرح کمربندی جدید شهر قم با پروژه آزاد‌راه " قم"–" سلفچگان"–" راهجرد" در قالب یک پروژه تعریف  و  تفاهم‌نامه‌ای با بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار منعقد شده است.

وی درباره آخرین وضعیت احداث قطار سریع السیر تهران - قم- اصفهان در محدوده استان قم نیز  گفت: موضوع کریدور عبوری قطار سریع السیر تهران- قم - اصفهان از سمت "جمکران" و یا داخل شهر قم در دست تهیه طرح کارشناسی است.

تاکید وزارت راه و شهرسازی بر بهسازی و نوسازی و ارتقاء‌ سطح زندگی در اطراف حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)

مدیر کل راه و شهرسای استان قم  در ادامه با اشاره به بافت ناکارآمد شهری این استان اظهار داشت: مساحت کل استان قم ۱۱ هزار و ۵۲۶ کیلومتر مربع و میزان بافت ناکارآمد شهری شامل بافت فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه‌های رسمی شهری شهر قم بیش از ۱۷۵۰ هکتار است.

صبوری با بیان اینکه شهر قم دارای مساحتی بیش از ۱۲ هزار و ۹۷۰ هکتار است، افزود: از این میزان حدود ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار شامل ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی و یک‌هزار و ۷۴ هکتار مساحت بافت فرسوده شهر قم است.

وی همچنین با اشاره به اینکه احیای بافت‌های فرسوده شهری یک موضوع مهم اقتصادی و اجتماعی است اظهار داشت: هدف از احیای بافت‌های ناکارآمد شهری بهسازی و نوسازی بافت‌های مسکونی و ارتقای سطح زندگی مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این محدوده‌ها است.

صبوری با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی نیز بر بهسازی و ارتقاء‌ سطح زندگی در استان قم تاکید دارد تصریح کرد: با توجه به اینکه قم یکی از مهم‌ترین مراکز زیارتی کشور بوده و نقش زیارتی قم به همراه تمرکز فعالیت‌های آموزش علوم دینی و حوزوی به همراه مراکز چاپ و نشر کتب مرتبط با علوم دینی ومذهبی به شهرقم جایگاه ملی و فراملی داده است لذا در این راستا دولت نیز برای بهبود شاخص‌های کیفیت بخش زندگی شهری و بافت فرسوده اقداماتی از جمله توانمند‌سازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان را برای کاهش فقر شهری و ارتقاء فرهنگ شهرنشینی و سرمایه اجتماعی، حس تعلق خاطر و همبستگی گروهی و اسکان جمعیت متناسب با ظرفیت‌های توسعه زیر ساخت شهر را در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به احداث، بهسازی و بازسازی ۴ پروژه سکونتگاهی در استان قم اشاره کرد و گفت: احداث درمانگاه امام "علی النقی" (ع) واقع در "شادقلی خان"، احداث دو واحد آموزشی واقع در " شیخ آباد" و شهرک "فاطمیه" و جمع‌آوری آب‌های سطحی محله "شاد قلی خان" می توان نام برد.

صبوری به اقدامات انجام شده در بافت تاریخی و فرسوده مرکزی شهر قم نیز اشاره کرده و گفت: ساماندهی محوطه میدان " میر"، ساماندهی محور امامزاده " شاه حمزه" تا مدرسه "غیاثیه" و ساماندهی محور مدرسه "غیاثیه" تا آب انبار "درخت پیر" واقع در چهل اختران، ساماندهی محور تاریخی بازار نو و کهنه واقع در بازار، ساماندهی محور " عمار یاسر" تا تکیه باغ پنبه و ساماندهی تکیه باغ پنبه تا خانه تاریخی "یزدان‌پناه" و ساماندهی خانه تاریخی "یزدان پناه" تا خیابان "باجک" واقع در باغ پنبه، ساماندهی گذر " لبچال" تا محور "آذر" و ساماندهی گذر " لبچال" تا " بیت النور" و ساماندهی " لبچال" تا خانه تاریخی "شاکری"  از پروژه‌های در دست اقدام در استان قم است.

وی همچنین افزود: ۸۰ درصد از خیابان‌های مورد دسترسی مسکن مهر در مسیر  بلوار دانشجو، خیابان آزادی، خیابان امام علی(ع) و خیابان سلمان در شهر قم تا مرحله اجرای آسفالت به اتمام رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به تملک بناهای با ارزش با هدف حفاظت از این بناها اظهار داشت: تملک خانه‌های تاریخی برای کارکردهایی از جمله موزه، دانشکده‌های تخصصی معماری و شهرسازی، خانه گفتمان شهر یا پاتوق اجتماعی در دستور کار قرار دارد.

صبوری با اشاره به اینکه طرح تفصیلی ۷ شهر در استان قم به اتمام رسیده و تعدادی تصویب و تعدادی نیز در مرحله ابلاغ است گفت: مطالعات طرح تفصیلی شهر قم از سال ۱۳۹۱ با همکاری چهار مشاور شروع شده و پس از تصویب مطالعات جمعیت پذیری مناطق هشت گانه قم، شبکه معابر و تراکم ساختمان مسکونی شهر قم در شورای عالی شهرسازی تصویب شده است. و بازنگری طرح جامع ناحیه‌ای قم با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در کارگروه امور زیرنبایی و شهرسازی و شورای برنامه‌ریزی توسعه استان مصوب شده و در نوبت تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد.

همچنین طرح فاز اول پروژه‌های شهری خیابان‌های آذر و چهار مردان واقع در بافت تاریخی شهر قم نیز در مرحله فرایند انتخاب مشاور بوده و شرح خدمات پیشنهادی نیز تدوین شده است.