شناسهٔ خبر: 4792 - سرویس مسکن و شهرسازی

کارشناس اقتصاد مسکن به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

دلایل روند صعودی قیمت اوراق مسکن/ وضعیت مسکن در ماه پایانی سال و پیش‌بینی قیمت‌ها در بهار / دلالان بدنبال آپارتمان‌های زیر۶۰ متر

انبوه سازی- بلندمرتبه سازی کارشناس اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نتایج مذاکرات هسته‌ای را بر قیمت مسکن موثر دانست و دلایل افزایش اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن را در روزهای اخیر تشریح کرد.

علی قائدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افزایش هشت تا ۱۰ هزار تومانی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن (تسه) در بازار سهام (فرابورس) و شعب این بانک گفت: قیمت اوراق تسهیلات به چند علت افزایش یافته که می‌توان به مسائلی همچون افزایش تقاضای خرید مسکن و نامساعد بودن بازارهای سنتی و خرید و فروش انواع کالا در اصناف مختلف اشاره کرد.

کارشناس اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در چند روز اخیر خرید و فروش مسکن از میانگین تعداد معاملات سال گذشته نیز بیشتر شده، ادامه داد: یکی دیگر از علل افزایش قیمت اوراق وام مسکن می‌تواند نامساعد بودن بازار سهام و بورس باشد که گسیل بورس‌بازان به سمت خرید و فروش مسکن و اوراق تسهیلات مسکن بلندمدت برای فروش در پایان بهار سال آینده را به همراه داشته است.  

این تحلیل‌گر اقتصادی با بیان اینکه کاهش جهانی قیمت طلا و فلزات گرانبها و همچنین ثبات نرخ دلار و ارز، دلالان و سفته‌بازان را بار دیگر متوجه بازار مسکن کرده است، افزود: از آنجا که فعالیت تولیدی نیز در کشور سود‌ده نیست و بورس‌بازان و دلالان، افزایش ناگهانی قیمت مسکن (میان‌قیمت) در ماه‌های ابتدایی سال آینده را پیش‌بینی کرده‌اند، خرید و فروش مسکن در روزهای اخیر تا حدودی رونق گرفته که در نتیجه افزایش قیمت اوراق تسهیلات را در پی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: معمولا و به طور سنتی اینگونه بوده که در یکی دو ماه انتهایی هر سال، خریداران قشر متوسط خانه‌های میان‌قیمت و دلالان، خانه‌های لوکس و گران‌قیمت را با هدف فروش در ماه‌های ابتدایی سال بعدی خریداری می‌کنند؛ ولی امسال کمتر شاهد چنین وضعیتی بوده‌ایم زیرا قدرت خرید مردم کاهش یافته و دلالان هم افزایش قیمت خانه‌های گران‌قیمت در سال آینده را منتفی می‌دانند؛ ‌بنابراین در این روزها تنها بازار خرید و فروش آپارتمان‌های ۳۰ تا ۶۰ متری که معمولا اقشار متوسط خریدار آنها هستند کمی رونق گرفته است.

این اقتصاددان افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن در سال آینده و معادل نرخ تورم اعلامی دولت را محتمل دانست و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: این افزایش کم اگرچه برای اقشار متوسط به هر حال افزایش سرمایه مناسبی محسوب می‌شود، اما برای دلالان مسکن این افزایش قیمت، ایده‌آل نیست؛ ‌بنابراین رونق نسبی بازار مسکن، محدود به واحدهای میان‌قیمت است.

وی در تحلیلی اقتصادی تاکید کرد: قیمت مسکن در یک سال و نیم اخیر تقریبا ثابت بوده ولی تورم افزایش یافته است؛ بنابراین حباب بازار مسکن ترکیده و قیمت‌های فعلی کمتر نخواهد شد. ضمن اینکه در دو دهه اخیر شاهد چندین دوره رونق و رکود بوده‌ایم که دوره‌های رکود بیشتر از دو تا سه سال به طول نینجامیده و هم‌زمان با آغاز سال ۹۴، دوره رکود فعلی مسکن هم به احتمال فراوان به پایان می‌رسد.

قائدی با بیان اینکه پایان دوره رکود فعلی مسکن همراه با افزایش جهش‌وار قیمت‌ها نخواهد بود؛ ادامه داد: با ادامه شرایط فعلی، افزایش قیمت مسکن در سال آینده بسیار محدود است، البته نتایج مذاکرات هسته ای نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. /