شناسهٔ خبر: 47939 - سرویس هوایی

وزیر راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب اعلام کرد:

ورود هواپیماهای کوچک و بزرگ از سال آینده/ تغییر چهره حمل‌ونقل ریلی تا ۱۰ سال آینده/ انعقاد ۱۶۵۰۰ قرارداد نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از ورود هواپیماهای کوچک و بزرگ جدید در سال آینده خبر داد و گفت: امیدوارم ۱۲ هواپیمای دیگر در سال آینده وارد کشور شود که  اتفاق خوبی برای شهرهای کوچک خواهد بود. همچنین خرید ۱۸۰ هواپیمای بزرگ نیز مسیر خود را طی می کند و سال آینده شاهد ورود هواپیماهای بزرگ در کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، عباس آخوندی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به برنامه  نوسازی ناوگان باری جاده ای اظهار داشت: از  ۴۵۰ هزار کامیون در حال تردد در جاده‌های کشور، حدود ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده و حدود ۱۲۵ تا  ۱۲۷ هزار دستگاه با سن بیش از ۲۵ تا ۴۰ سال و فرسودگی بیش از حد وجود دارد.

وی با اشاره به معایب فعالیت این کامیون های فرسوده اظهار داشت : مصرف سوخت این کامیون ها نسبت به کامیون های نو در ۱۰۰ کیلومتر بیش از دو برابر است. همچنین آلایندگی بسیار زیادی دارند و در زمان تردد در جاده به دلیل مشکلات فنی برای سایر خودروها ایجاد مخاطره می کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «باید بتوان در قالب برنامه ای این کامیون ها را از چرخه فعالیت خارج کرد» گفت: اما برای خروج از چرخه فعالیت چند اتفاق رخ می دهد؛ به طول مثال باید پولی برای لاشه کامیون فرسوده پرداخت شود و نکته دوم اینکه، کامیون جدید حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان  بسته به اندازه، کیفیت و مدل آن قیمت دارد و این پول باید از طریق یک سیستم مالی برای  کامیون دار متقاضی نوسازی تامین شود.

آخوندی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین مالی نوسازی ناوگان جاده‌ای کشور گفت: با وزارت نفت قراردادی منعقد شدتا بر مبنای آن دولت در ازای صرفه جویی انجام شده از سوی کامیون های نو منتفع می شود، لذا  بخشی از میزان پول حاصل از صرفه جویی مصرف سوخت به صورت یارانه به متقاضی نوسازی برگردانده می شود.

وی در ادامه افزود: بنابر این فرد متقاضی به جای پرداخت سود ۱۸ درصد برای وام ، از تسهیلات ۱۰ الی ۱۱ درصدی برخوردار می شود و مابه التفاوت حاصل صرفه جویی از این طریق به صورت یارانه از سوی وزارت نفت به مالک کامیون باز می گردد. از این رو سود تسهیلات کاهش می‌یابد و اقساط برای راننده قابل پرداخت می شود.

 همچنین وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: با کارخانه تولید کامیون قراردادی منعقد شده و به آن الزام می شود که باید یک قرار داد با یک موسسه مالی و یک قرارداد با متقاضی نوسازی منعقد کند و دولت با پرداخت مبلغ لاشه  و پرداخت ما به التفاوت حاصل از صرفه جویی سوخت به متقاضی نوسازی کمک می کند.

به گفته آخوندی؛ تا کنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ قرارداد با کارخانجات مختلف منعقد شده است که این مساله اشتغالزایی، کاهش مصرف انرژی و آلودگی هوا را به همراه دارد.

آخوندی با اشاره به تفاوت کیفیت کامیون های جدید و قدیم نیز گفت: رانندگان کامیون های قدیمی دچار درد کمر و گردن هستند اما کامیون های جدید علاوه برهیدرولیک بودن ، دارای امکانات رفاهی مانند ماکرویو، یخچال و سیستم های رفاهی مختلفی است.

نوسازی ۳ هزار دستگاه کامیون در سال گذشته

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تصور ما بر این است که وقتی سود تسهیلات و پرداخت اولیه،‌ کاهش می یابد امکان مالی برای متقاضیان فراهم می شود و از این رو سا ل گذشته ۳ هزار کامیون نوسازی شد.

وی با اشاره به مدت زمان مورد نیاز برای نوسازی ناوگان فرسوده باری کشور هم گفت: این مساله بستگی به میزان استقبال مردم دارد در حال حاضر از هدفگذاری نوسازی ۶۵هزاردستگاه کامیون فرسوده ۱۶۵۰۰ قرارداد منعقد شده و هر چه متقاضان بیشتر استقبال کنند دولت علاقه مند به توسعه نوسازی ناوگان است.

آخوندی با اشاره به مدل مالی نیز گفت: به دلیل اینکه کارخانه دار با موسسه مالی قرارداد منعقد می کند فرایند کار بیشتر متکی به بخش خصوصی است و تنها مداخله دولت منوط به پرداخت یک بخش از صرفه جویی حاصل از مصرف سوخت به صورت یارانه‌ای به موسسه مالی به منظور ارائه تسهیلات نوسازی با نرخ بهره پایین است.

وی در ادامه به حوزه حمل و نقل ریلی و نوسازی ناوگان اشاره کرد و گفت: برای ۲۰ هزار واگن باری ریلی قرارداد خوبی منعقد شده که بخش اعظم آن در داخل ایران ساخته می شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «۲۴هزار واگن باری در کشور وجود دارد» گفت: این یک رقم بسیار بزرگی برای توسعه ناوگان و ایجاد ظرفیت برای انتقال بار از جاده به روی ریل است.

آخوندی یادآور شد: همچنین برای حدود ۱۰۰۰ واگن مسافری جدید به ارزش ۳ میلیارد یورو با روسیه قرارداد منعقد شده است.

 وی تصریح کرد: اتفاق بزرگی در صنعت ریلی ایران در حال وقوع است و تا ۱۰ سال آینده چهره صنعت ریلی به طور کامل عوض خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر اینکه می خواهیم  به شبکه ریلی آسیا متصل شویم،‌ در نظر داریم  حد‌اقل تمام استان ‌های کشور به شبکه ریلی متصل شوند و حمل و نقل ریلی تبدیل به وسیله حمل و نقل ارجحیت مردم تبدیل شود.

آخوندی با اشاره به روند نوسازی و ورود هواپیماهای جدید به کشور بیان داشت: هفته گذشته ۲ هواپیما به ناوگان هوایی اضافه شد و تاکنون موفق به وارد کردن ۱۱ فروند هواپیمای جدید به ایران شده ایم و این داستان ادامه خواد داشت.

دسترسی دوردست‌ها به خدمات هوایی عدالت است

 وزیر راه و شهرسازی در ادامه به  دسترسی شهرهای در نقاط دور دست اشاره کرد و گفت: با ورود هواپیماهای کوچک  اتصال شهرهای واقع در دور دست، از خدمات هوایی بهره مند می شوند و به نظر ما این عدالت است که دسترسی داشته باشند.

وی در ادامه بیان داشت: از ۲۰ هواپیما کوچک مورد نظر ۸ هواپیما وارد شده است و امیدوارم ۱۲ هواپیمای دیگر در سال آینده وارد کشور شود که  اتفاق خوبی برای شهرهای کوچک خواهد بود.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: خرید ۱۸۰ هواپیمای بزرگ نیز مسیر خود را طی می کند و سال آینده شاهد ورود هواپیماهای بزرگ در کشور خواهیم بود.