شناسهٔ خبر: 48074 - سرویس جاده‌ای

نجات صفوی مطرح کرد؛

فعالیت ۲۵۰ دستگاه ماشین‌آلات در طرح راهداری زمستانی/ ساخت اولین راهدارخانه نوین کشور در دامغان/ مسافران در زمان بارش برف در اولین پمپ بنزین سوختگیری کنند

راهداری زمستانی مدیر کل راه و ترابری استان سمنان با اشاره به فعالیت ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات در طرح راهداری زمستانی گفت: برای امسال اولین راهدارخانه نوین کشور با تجهیزات کامل در دامغان ساخته و تعداد ۴ دستگاه نمک پاش مکانیزه و ۳ دستگاه خودروی گشت راهداری خریداری شده است.

سیدعبدالمجید نجات صفوی مدیرکل راه و ترابری استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص تمهیدات زمستانی این استان برای امسال اظهار کرد: همانند سال‌های قبل برای طرح راهداری زمستانی برنامه‌ریزی شده و ۲۲ اکیپ راهداری در گردنه‌های برفگیر و نقاط صعب العبور مستقر هستند که ۵ تیم پشتیبانی آن‌ها را حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۲۶۷ نفر نیروی راهداری به صورت مستقیم در طرح راهداری زمستانی فعالیت می‌کنند، افزود: افراد شاغل در سطح اداره کل راهداری نیز در زمان‌های مورد نیاز خدمات‌رسانی می‌کنند. 

مدیر کل راه و ترابری استان سمنان با اشاره به فعالیت ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات در طرح راهداری زمستانی تصریح کرد: ۲۲ راهدارخانه ثابت داریم که تمام آن‌ها به طور کامل تجهیز شده و علاوه بر این تعداد، ۵ راهدارخانه سیار نیز خدمات‌‌رسانی می‌کنند که ۲ راهدارخانه سیار در حوزه شهر‌های سمنان و دامغان و ۳ راهدارخانه در محل اداره کل قرار دارند و تمام راهدارخانه‌ها به صورت شبانه روزی به تمام مسافران خدمات ارائه می‌کنند. 

وی درباره گردنه‌های برفگیر و اولویت دار استان سمنان اظهار داشت: با توجه به اینکه استان سمنان در مسیر ترانزیتی قرار دارد، در مجموع ۱۶ گردنه حادثه خیز شناسایی شدند که بسیاری از راهدارخانه‌ها مانند راهدارخانه‌های آبخوری، چایخوران و آهوان نیز در این نقاط قرار دارند. 

نجات صفوی افزود: با توجه به اینکه ۶۶۰ کیلومتر از بزرگراه تهران- مشهد در استان سمنان قرار دارد، بعد از گردنه آهوان سمنان تا مسیر خروجی استان به سمت میامی و عباس آباد برفگیر است که خدمات راهداری شامل برفروبی و نمک پاشی در این مسیر انجام می‌شود. 

وی درباره روش‌های یخ‌زدایی متداول در محور‌های استان سمنان گفت: برای یخ‌زدایی در محور‌های استان از مخلوط شن و نمک استفاده می‌شود که در مجموع در طول سال با توجه به بارش برف، ۲ هزار تا ۲۵۰۰ تن مصرف نمک و شن داریم که با تمهیدات انجام شده برای امسال تمام این مقدار خریداری و در راهدارخانه‌ها و گردنه‌ها ذخیره شده است. 

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان ادامه داد: در برخی مکان‌ها نیز با توجه تجربیات گذشته، در کنار جاده‌ها در طول مسیر به خصوص بزرگراه‌ها شن و نمک ذخیره شده تا همکاران راهدار و مسافران بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی درباره تغییرات برنامه‌های راهداری زمستانی امسال استان سمنان نسبت به سال گذشته تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده و با توجه به ضرورت، تعداد ۴ دستگاه نمک پاش مکانیزه خریداری و به تجهیزات راهداری اضافه شده، همچنین ۳ دستگاه ایسوزو گشت راهداری که در تیم‌های گردشی در طول محور‌ها موثر است از سازمان راهداری دریافت کردیم که براساس برنامه ریزی‌ها در نظر داریم ۳ دستگاه ماشین آلات معمولی را به مکانیزه تبدیل کنیم. 

نجات صفوی افزود: همچنین برای امسال تعداد راهدارخانه را افزایش دادیم و در دامغان نیز برای اولین بار راهدارخانه نوینی با تجهیزات و امکانات کامل شامل مهمانسرا به عنوان یک الگوی جدید ساخته شده است که در مواقع بروز بحران‌های احتمالی و جاده‌ای می‌توان از آن استفاده کرد. 

وی به زائرانی که از این استان عبور می‌کنند، توصیه کرد: برنامه‌ریزی کردیم تا هموطنان از استان سمنان تنها به عنوان راه عبور به مشهد مقدس استفاده نکنند و در این استان توقف داشته و از آثار تاریخی و موهبت‌های طبیعی آن بهره ببرند تا با کاهش خستگی و خواب‌آلودگی شاهد کاهش تصادفات در محور‌ها و بزرگراه استان باشیم. 

مدیر کل راه و ترابری استان سمنان تاکید کرد: هموطنان در طول مسیر به توصیه‌های پلیس راه توجه و با آن‌ها همکاری کنند، تجهیزات لازم مانند غذا، وسایل گرمایشی و زنجیرچرخ را همراه داشته و در اولین پمپ بنزین سوخت مورد نیاز خود را تامین کنند تا در مواقع مسدود شدن جاده در هنگام بارش برف، خودرو‌های خود را روشن نگه دارند.