شناسهٔ خبر: 48092 - سرویس استان‌ها

لشکری در جلسه اصلی شورای شهر سنندج با محوریت تدوین برنامه ۵ ساله مطرح کرد:

نگاه استراتژیک تصمیم‌گیرندگان لازمه تحقق چشم‌اندازهای شهری

فرهاد لشکری مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان در جلسه اصلی شورای شهر سنندج که با محوریت تدوین برنامه ۵ ساله شهرداری سنندج گفت: داشتن نگاه استراتژیک تصمیم‌گیرندگان، لازمه تحقق برنامه‌ها و چشم‌اندازهایی است که برای شهر در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، فرهاد لشکری مدیر شهرسازی و معماری راه و شهرسازی کردستان  در جلسه اصلی شورای شهر سنندج که با محوریت تدوین برنامه ۵ ساله شهرداری سنندج که در سالن جلسات شورا برگزار شد، اظهار داشت: برنامه‌ریزی استراتژیک شهرداری یک هدف نیست بلکه اساساً فرایند هماهنگ‌کننده بین منابع داخلی شهر و فرصت‌های خارجی شهر است.

وی در ادامه گفت: وجود انعطاف در برنامه‌ریزی‌ها یک اصل ضروری برای رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای تعیین شده است در صورتی که انعطاف در برنامه‌ریزی‌های شهری ما وجود ندارد.

لشکری به انواع برنامه‌ریزی استراتژیک شهرداری اشاره کرد و افزود: فرآیند انجام برنامه‌ریزی استراتژیک یک شهر و مدل تحلیلی یا تصمیم‌گیری، از مدل‌های برنامه‌ریزی استراتژیک است.

وی اظهار داشت: سه حوزه مهم، محیط عملیاتی، شهرداری، مأموریت شهرداری و اهداف جامع شهر و استانی در برنامه‌ریزی استراتژیک برای شهرداری اهمیت دارد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان در ادامه  اضافه کرد: اهم برنامه‌ها در برنامه پنج ساله برای شهرداری سنندج، تدوین، اجرا و ارزیابی است که توجه به چشم‌انداز، مأموریت، اهداف کلان و استراتژی کلان مبتنی بر هدف از اهمیت زیادی در این راستا برخوردار است.

لشکری به استراتژی کلان مبتنی بر هدف هم گریزی زد و گفت: توانمندسازی شهرداری در راستای ایجاد مدیریت همگرایی شهر، ایجاد فضای مناسب و قابل‌اعتماد در راستای سرمایه‌گذاری در شهر با محوریت شهرداری و ارتقای کیفیت محیط‌زیست خدمات شهر است.

به گفته وی، حفاظت از میراث طبیعی و توجه به پیشرفت فضای عمومی، توسعه سیما و نظم شهری با تأکید بر هویت معماری، توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای شاخص کمی و کیفی نظام جابجایی شهرها و حومه‌ها و ارتقای شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی از مباحث مهمی است که باید در این راستا مدنظر قرار گیرد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به تدوین برنامه استراتژیک ۵ ساله شهر شیراز گفت: در این برنامه به مباحث مختلف از جمله محورهای توسعه شهر، چشم‌انداز و مأموریت و اهداف کلان توجه شده است.

به گفته وی، برنامه‌های توسعه شهری پایدار، برنامه بهبود مدیریت شهری، برنامه توسعه اجتماعی و فرهنگی، برنامه ایجاد تأسیسات و توسعه خدمات زیربنایی، برنامه بهبود محیط‌زیست، برنامه توسعه رفاه عمومی و برنامه توسعه اقتصادی و راهنمایی کدگذاری پروژه‌ها در برنامه ۵ ساله باید مدنظر قرار بگیرد و یکی از مهم‌ترین نیازها برای تحقق اهداف و رسیدن به خروجی مطلوب در استراتژی‌ها این است که تصمیم‌گیرنده‌هایی که در مورد شهر تصمیم می‌گیرند باید دیدگاه استراتژیک داشته باشند.