شناسهٔ خبر: 48130 - سرویس مسکن و شهرسازی

دیدگاه‌های اعضای کمیسیون عمران درباره سازمان مدیریت بحران تهران:

کمبود اعتبارات و تجهیزات مهم‌ترین معضل در مقابله با زلزله احتمالی تهران/ ادغام سازمان مدیریت بحران با مدیریت بحران شهرداری تهران

زلزله اعضای کمیسیون عمران مجلس ضمن بازدید از بخش‌های مختلف سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران بر کمبود اعتبارات و تجهیزات سازمان مدیریت بحران در مقابله با زلزله احتمالی تهران و ادغام این سازمان با مدیریت بحران شهرداری تهران تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اعضای کمیسیون عمران مجلس با حضور در ساختمان مدیریت بحران شهرداری تهران از بخش‌های مختلف سازمان، مانیتورینگ‌های لرزه نگاری و سامانه رصد هوشمند آن بازدید کرده و از نزدیک در جریان روند فعالیت‌های این سازمان قرار گرفتند.

گفتنی است پس از بازدید نمایندگان از بخش‌های مختلف سایت سازمان مدیریت بحران شهر تهران نشستی در محل این سازمان برگزار شد که در این جلسه احمد صادقی جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران و رئیس سازمان پیشگیری مرکز بحران شهر تهران با اشاره به زمین لرزه اخیر رخ داده در پایتخت گفت: شهر تهران در معرض مخاطرات متعدد قرار دارد، اما آمادگی‌های بسیاری در شهرداری و ستاد مدیریت بحران شهر تهران برای مقابله با آن‌ها صورت گرفته است.

یک و نیم میلیون تهرانی در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

صادقی با تاکید بر اینکه طرح جامع مدیریت بحران مصوبه مجلس بوده است، افزود: شرح وظایف دستگاه‌های مختلف در این مصوبه ذکر و تاکنون اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.

وی با انتقاد از برخی ساختمان‌های غیرایمن در شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های نوساز نیز فاقد استحکام لرزه‌ای کافی هستند از این رو باید نظارت بیشتری بر روند ساخت و ساز‌ها صورت بگیرد.

صادقی همچنین از شناسایی و بررسی ۲ هزار و ۴۰۰ محل به عنوان فضا‌های تخلیه امن در شهر تهران خبر داد و گفت: در هنگام وقوع زلزله، تخلیه شهروندان به محل‌های امن از طریق مسیر‌های ایمن صورت می‌گیرد و نقشه‌های مناطق امن در هر منطقه شهر تهران به مردم اطلاع رسانی شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران یادآور شد: متاسفانه در شهر تهران یک و نیم میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که باید هرچه سریع‌تر برای آن‌ها تصمیم گیری شود.

شایان ذکر است پس از ارائه توضیحات مسئولان سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران در خصوص آمادگی برای مقابله با زلزله احتمالی در پایتخت، محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه همیشه در خصوص وقوع زلزله در تهران شک و تردید وجود داشت، گفت: متاسفانه با وقوع زلزله این شک و تردید از بین رفت و ثابت شد که آمادگی برای مقابله با آن در بین مسئولان، دستگاه‌های اجرایی و مردم وجود ندارد.

وضعیت مقابله با زلزله در تهران اسفبار است

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری نشستی در کمیسیون عمران مجلس پس از وقوع زلزله در تهران افزود: متاسفانه در جلسات برگزار شده مشخص شد که در شهرداری تهران نیز بحث مدیریت جدی گرفته نشده و بیشتر اقدامات حول محول ساخت بزرگراه، پارک و اقداماتی از این دست بوده است.

رضایی با بیان اینکه طبق آمار‌های ارائه شده زندگی یک و نیم میلیون نفر در بافت فرسوده شهر تهران فاجعه است، ادامه داد: در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه مقابله با بافت فرسوده دیده شد، اما با وجود تاکید قانون و ضرورت احیاء سالانه ۱۰ درصد بافت‌های فرسوده تاکنون سرجمع ۱۵ درصد بافت فرسوده نوسازی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری عوامل دخیل در سازه‌های غیرایمن در کشور گفت: کیفیت پایین مصالح، نیروی کار غیرماهر و نظارت ضعیف باعث شده سازه‌های جدید ناایمن نیز به بافت‌های فرسوده افزوده شوند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم با تاکید بر اینکه وضعیت دستگاه‌های مختلف نیز در مقابله با زلزله اسفبار است، گفت: متاسفانه شرکت‌های برق، گاز و ... آمادگی وقوع زلزله را ندارند و اگر زلزله‌ای رخ دهد بحران‌های بسیاری رخ خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به محدودیت‌های مالی برای تامین دستگاه‌های لرزه نگاری در کشور افزود: شهرداری تهران نیازمند بودجه کافی برای تامین دستگاه‌های لرزه نگار و سامانه هشدار دهنده است، اما با توجه به اینکه منابع مالی کافی در اختیار ندارد دولت باید حمایت کند.

رضایی لازمه تامین دستگاه‌های لرزه نگار در کشور را تامین ۱۰ میلیارد تومان بودجه خواند و تصریح کرد: با خرید دستگاه‌های لرزه نگار پیش بینی وقوع زلزله صورت خواهد گرفت و به این ترتیب از خسارت‌های جانی و مالی بسیار جلوگیری خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اگر همه کار‌ها بر اقدامات مقابله‌ای با حوادث در تهران را به شهرداری بسپاریم کار به جایی نمی‌رسد، گفت: در حال حاضر تهران ۱۰ میلیون جمعیت داشته و پایتخت سیاسی کشور است از این رو همه دستگاه‌ها و دولت باید در اداره آن کمک حال شهرداری باشند.

وی ادامه داد: عدم تامین بودجه‌های موردنیاز برای پیشگیری از وقوع زلزله به هزینه کرد منابع بسیار و از دست دادن هموطنانمان پس از وقوع زمین لرزه منجر خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه برای اینکه شهرداری بتواند در مقابله با بحران آمادگی‌های لازم را کسب کند به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، تصریح کرد: باید در بازه زمانی ۵ ساله و برنامه ریزی منسجم امکان تحقق این منابع را فراهم کنیم.

وی با انتقاد از موازی کاری برخی دستگاه‌ها در حوزه مدیریت بحران گفت: باید مدیریت واحد شهری هرچه سریع‌تر مورد بازنگری قرار گیرد و دستگاه‌های دخیل در حوزه مدیریت بحران تابع تصمیمات شهرداری در مواقع بحران باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین از تهیه گزارشی در کمیسیون عمران مجلس درباره آمادگی نسبی کشور در مقابله با زلزله خبر داد و گفت: به زودی گزارش درباره اینکه مناطق مختلف کشور چه میزان در برابر زلزله مقاومت دارند تقدیم مجلس خواهد شد.

وی با اشاره به تلاش کمیسیون عمران مجلس برای افزایش سهم مقاوم سازی ساختمان‌ها و نوسازی بافت‌های فرسوده و همچنین تامین اعتبارات خرید دستگاه‌های زلزله نگار در بودجه ۹۷ افزود: با توجه به اینکه شرایط تهران برای مقابله با زلزله احتمالی آماده نیست، تمام تلاش‌ها باید در راستای آمادگی هر چه بیشتر دستگاه‌های مسئول هماهنگ شود.

زلزله تهران نشان داد با شرایط مطلوب فاصله بسیاری داریم

در ادامه این نشست سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تهران مستعد بحران است، گفت: متاسفانه با توجه به اینکه همه می‌دانیم احتمال وقوع بحران در تهران زیاد است، اما اگر در چنین شرایطی قرار بگیریم به علت برخی ضعف‌ها و کاستی‌ها دست بسته هستیم.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید جایگاه مدیریت بحران را از منظر بحران قبل از وقوع حادثه، حین و بعد از حادثه بسنجیم، افزود: متاسفانه جای بسیاری از مولفه‌ها برای مقابله با بحران در کشور خالی است و با شرایط مطلوب فاصله بسیاری داریم.

افضلی با تاکید بر اینکه زلزله تهران نشان داد که از درد تا درمان پیش بینی شده فاصله وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه پس از وقوع زلزله شهر تهران که مرکز آن در استان دیگری نیز بود انسدادی در شهر ایجاد شد و به کل دست مسئولان اجرایی بسته شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر ما در بسیاری از مواقع و مسائل کلی دچار سردرگمی هستیم و زلزله اخیر به عنوان تلنگری برای ما بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه شرایط ما نسبت به کشور‌های پیشرفته متفاوت است، گفت: سبک معماری در ایران با کشور‌های پیشرفته تفاوت‌های بسیاری دارد و بیشترین معضلات در تهران به دلیل ضعف مدیریت‌ها است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در زلزله تهران جایگاه ساختار مدیریتی را در صحنه ندیدیم از این رو امیدواریم مدیران برنامه‌های بیشتری برای آموزش دهی به مردم در مقابله با بحران‌ها داشته باشند.

ضرورت جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌ها در مقابله با بحران

براساس گزارش خانه ملت، در ادامه این نشست سید احسن علوی دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه وقوع زلزله در کشور قابل توصیف نیست، گفت: متاسفانه تجهیزات و امکانات کافی برای مقابله با زلزله در کشور وجود ندارد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک دستگاه مشخص باید وظیفه مقابله با بحران را در کشور برعهده داشته باشد، افزود: موازی کاری مانع از تصمیم گیری دستگاه‌ها و نتیجه گیری درست آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: باید ستاد مدیریت بحران کشور نیز با سازمان بحران شهرداری تهران ادغام شده تا مقابله با بحران به دور از موازی کاری صورت بگیرد.

علوی با تاکید بر اینکه کمبود اعتبارات، خرید بسیاری از تجهیزات برای مقابله با بحران را با مشکل مواجه کرده است، افزود: اگر ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بحران در نظر بگیریم بسیاری از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد که نمونه‌ای از آن خرید دستگاه شتاب نگار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس آمادگی کمک به شهرداری در راستای ارتقاء سطح مقابله با بحران را دارد، گفت: دولت نیز باید منابع مناسبی برای مقابله با بحران و حمایت از شهرداری‌ها در نظر بگیرد.

علوی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی نیز باید با سازمان مدیریت بحران شهر تهران در ارتباط نزدیک باشد تا به این ترتیب مقابله با حوادث احتمالی همانند زلزله به نحو بهتری صورت بگیرد.

ضرورت اعمال مدیریت واحد در حین بحران

در ادامه این نشست مجید کیان پور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بازدید صورت گرفته از ساختمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: باید آموزش‌های لازم به مردم داده شود تا در هنگام بروز بحران آمادگی برای مقابله وجود داشته باشد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زلزله اخیر رخ داده در تهران افزود: متاسفانه مردم در زلزله اخیر که مرکز آن نیز تهران نبود اطلاعی از نقاط امن نداشته و با حرکت در سطح شهر به ترافیک و آلودگی هوا دامن زدند.

کیان پور با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها باید در نقاط مختلف کشور به شبیه سازی بحران پرداخته و آمادگی مدیران خود را بسنجند، گفت: در مواقع بحرانی باید آمادگی دستگاه‌های اجرایی بسیار بالا و برنامه ریزی‌های کافی صورت گرفته باشد.

وی ادامه داد: باید تمامی اقدامات در مواقع بحران زیر نظر مدیریت واحد انجام گیرد و دستگاه‌ها از چند صدایی بپرهیزند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت فراهم سازی ابزار و امکانات مورد نیاز برای مقابله با بحران افزود: در صورتی که تجهیزات کافی فراهم نباشد و مدیریتی درست اعمال نشود وضعیت سختی بر شرایط حاکم خواهد شد.

برخی اقدامات شهرداری‌ها بحران زا است

شهرام کوسه غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر ضرورت افزایش آمادگی دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها برای مقابله با بحران گفت: متاسفانه بعضی مواقع شهرداری که باید مقابله با بحران را انجام دهد خود بحران زا است به طور مثال برخی ساخت و ساز‌هایی که با مجوز شهرداری صورت می‌گیرد در مواقع بحران می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کند.

نماینده مردم مینودشت و کلاله در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با بحران افزود: در صورت فراهم بودن تجهیزات و امکانات مقابله با زلزله و حوادثی از این دست آسان خواهد بود.

کوسه غراوی ادامه داد: باید آموزش‌های لازم و اطلاعات بسیار به مردم داده شود تا میزان خسارت‌ها از زلزله احتمالی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه ۶۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با بحران در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای من جالب است که چرا شهرداری نمی‌تواند هزینه خرید لرزه نگار‌های مورد نیاز را از این اعتبارات تامین کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با بحران تقویت شود در غیر این صورت مقابله با حوادث غیرممکن خواهد بود.

آمادگی خوبی برای مقابله با بحران در شهرداری ایجاد شده است

سید ابوالفضل موسوی بیوکی عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه به مدیریت واحد شهری معتقد هستم، گفت: ستاد مدیریت بحران شهر تهران در سال‌های اخیر آمادگی‌های مناسبی را برای مقابله با بحران پیدا کرده است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از موضوعات در شهر به شهرداری مرتبط است، افزود: شهرداری باید نسبت به ساخت و ساز‌ها و استاندارد بودن آن‌ها حساس باشد در غیر این صورت وقوع حوادث احتمالی در پی وقوع زلزله حتمی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شناسایی گسل‌ها و همچنین آگاه سازی مردم از اصول مهندسی ساخت و ساز‌ها برای داشتن سازه‌های مستحکم از وظیفه شهرداری‌ها است که می‌تواند از تخریب احتمالی سازه‌ها در طی زلزله و حوادثی مشابه آن جلوگیری کند./