شناسهٔ خبر: 48137 - سرویس جاده‌ای

کشاورزیان خبر داد؛

ممنوعیت تردد کامیون‌های بالای ۵۰ سال از ابتدای سال آینده/ سود تسهیلات نوسازی کامیون‌ها ۹ درصد

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: از ابتدای سال ۹۷ از تردد کامیون‌های بیش از ۵۰ سال در راه‌های کشور جلوگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشوراظهار کرد: محدودیت تردد کامیون‌های فرسوده با بیش از ۵۰ سال سن در راه‌های کشور انگیزه نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را بیشتر می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش تردد کامیون‌های فرسوده در سطح راه‌های کشور ایمنی تردد را ارتقا می‌دهد، افزود: کاهش مصرف سوخت و جلوگیری بیشتر از آلودگی هوا از مزیت‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: با اعمال این محدودیت هر چند که نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در کشور سرعت بیشتری می‌گیرد، اما باز هم شرایط مطلوبی در اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی محقق نمی‌شود.

کشاورزیان با اشاره به مزیت‌های اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گفت: به استناد این قانون به وزارت نفت اجازه داده شده است در طرح‌هایی که در آن صرفه جویی مصرف سوخت به دنبال دارد سرمایه گذاری بیشتری انجام شود و در این راستا با وزارت نفت توافق کرده ایم بخشی از سود تسهیلات نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را این وزارتخانه تامین کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هم اکنون سود تسهیلات نوسازی کامیون ۹ درصد است و بقیه مابه التفاوت آن را وزارت نفت از محل صرفه جویی‌های مصرف سوخت پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در پایان یادآور شد که بر اساس طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای قرار است در ۵ سال آینده ۶۵ هزار کامیون فرسوده از رده خارج شود و مالکان آن با استفاده از تسهیلات بانکی نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، پیشتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که در کشور بیش از ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال داریم که هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش چیزی در حدود ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. 

وی افزود: پس از اجرای طرح پیمایش و اختصاص سوخت بر اساس تردد و حذف کامیون‌های بدون معاینه فنی تعداد ناوگان عمومی جاده‌ای فعال به ۵۲ هزار دستگاه کاهش یافت و در واقع در قالب طرح پیمایش ۷۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده از ناوگان خارج شدند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با اجرای طرح پیمایش روزانه ۷ میلیون لیتر گازوئیل کمتر مصرف شد که با احتساب قیمت جهانی هر لیتر گازوئیل یک دلار در واقع روزانه ۷ میلیون دلار صرفه جویی در مصرف گازوئیل نصیب کشور شد.

آخوندی گفت: ۶۵ دستگاه کامیون سالانه یک میلیارد لیتر مصرف گازوئیل دارند، این یعنی اینکه هر سال یک میلیارد دلار بهره وری در مصرف سوخت خواهیم داشت و ظرف ۱۰ سال ۱۰ میلیارد لیتر سوخت کمتر مصرف می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل نرخ پایین سوخت در کشور ریخت و پاش‌های نامناسبی در بخش مصرف منابع انرژی وجود دارد که لازم است در صورت انجام فعالیت‌هایی که به کاهش مصرف سوخت می‌انجامد بخشی از این صرفه‌جویی به خود صرفه‌جو کننده برگردد.

وی اظهار کرد: اگر ۱۰ میلیارد لیتر سوخت ظرف ۱۰ سال صرفه‌جویی شود ۱۰ میلیارد دلار حاصل خواهد شد که باید ۲.۷ میلیارد دلار به صرفه‌جو کننده برگردد.

آخوندی کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی را از مزایای نوسازی ناوگان جاده‌ای عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح نوسازی ۶۵ دستگاه کامیون حدود ۱۹۴ میلیون آلاینده کمتری در کشور تولید می‌شود.