شناسهٔ خبر: 48152 - سرویس هوایی

معاون هواپیمایی آسمان:

بوئینگ موظف به اخذ مجوز از خرانه‌داری آمریکا است/ ورود نخستین هواپیمای خریداری شده از بوئینگ تا ۲ سال آینده

بوئینگ معاون برنامه‌ریزی و توسعه ناوگان شرکت هواپیمایی آسمان گفت: در قراردادی که با شرکت بوئینگ برای خرید ۳۰ هواپیمای ۷۳۷ به امضای رسیده این شرکت موظف به اخذ مجوز از اداره خزانه‌داری امریکا( اوفک) است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد گرجی در جمع خبرنگاران با اشاره به امضای قرارداد این شرکت با بوئینگ برای خرید ۳۰ هواپیمای ۷۳۷ مکس یاد آورشد: این قرارداد ۸ ماه پیش در تهران به امضا رسید و بوئینگ موظف شد در طول ۹ ماه فرآیند اخذ مجوز خزانه‌داری امریکا را انجام دهد و بیش از یک ماه به موعد مقرر مانده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ناوگان شرکت هواپیمایی آسمان اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بوئینگ در حال پیگیری اخذ این مجوز از خزانه‌داری امریکا است تا این قرارداد هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

گرجی افزود: در این قرارداد طرفین موافقت کردند پس از تحویل این ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس، شرکت هواپیمایی آسمان ۳۰ فروند دیگر (۳۰ +۳۰) از این هواپیماها را خریداری کند و مبلغ آن نیز در قرارداد محرمانه است.

وی با بیان این که ۹۵ درصد ارزش این قرارداد قرار است توسط شرکت بوئینگ تامین مالی شود، گفت: شرکت آسمان ۵ درصد باقی مانده آن را پرداخت خواهد کرد و اسناد این هواپیماها وثیقه تضمین منابع مالی آن در نزد بوئینگ خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ناوگان شرکت هواپیمایی آسمان یاد آورشد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است شرکت آسمان از این هواپیماها در مسیرهای داخلی و بین‌المللی استفاده کند و از مناسب‌ترین هواپیماها برای پرواز به اروپای شرقی، اروپای مرکزی، آلمان، انگلیس و کشورهای آسیایی است.

گرجی اظهارداشت: هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس یکی از مناسب‌ترین ناوگان هوایی در پروازهای منطقه‌ای است و این هواپیما تا ۵ ساعت می‌توانند در مسیرهای بین المللی پرواز کند.

پیش از این مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا اعلام کرده بود که اولین هواپیمای برجامی خریداری شده شرکت آسمان از بوئینگ تا ۲ سال آینده وارد کشور می‌شود.

«ولی آذروش» یادآورشد: شرکت بوئینگ در قراردادی که با شرکت آسمان منعقد کرده، متعهد شده ۳۰ فروند هواپیما به این شرکت تحویل دهد که اولین فروند آن که از نوع «۷۳۷ مکس» است، دو سال دیگر وارد کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون در مسیر اجرای این قرارداد، مشکلی بوجود نیامده است، گفت: شرکت بوئینگ ۹۵ درصد ارزش این ۳۰ فروند هواپیما را تامین مالی خواهد کرد.

آذروش افزود: در صورتی که دولتمردان آمریکایی در مسیر اجرای این قرارداد مشکلی ایجاد نکنند، آسمان علاوه بر این ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ، ۳۰ فروند دیگر را نیز از این شرکت خریداری می‌کند.

وی بیان کرد: مجوزهای فروش این ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ از خزانه‌داری آمریکا در حال اخذ است و طبق قرارداد نخستین فروند آن در سال ۲۰۲۰ میلادی وارد ناوگان هوایی آسمان می شود.